Ouppfostrade hästskrällen.

Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

du har en poäng, tror främst det är kicken i ljumsken som har varit kontroversiell och koppelrycken.
Jag har ingen hund så några flockstruktursinfon har jag inte tagit till mig varken till hund eller häst i hästträningen

men det jag har tagit till mig är just

1. distinkt kroppspråk. dvs unvik att sända ut massa onödigt, gör mindre/få mer
2. skapa en avslappnad stämning genom att vara avslappnad och vänta ut hästen. att lägga in avslappningsträning hos hästar som behöver det, dvs halt sonika stanna när jag är ute och vara helt tyst och stilla och vänta i 1-2 min. Detta för att jag har en väldigt vaken häst som måste lära sig att släppa kontrollen på omgivningen.
3. konsekvens
4. tsst ljudet som av ngn underlig anledning tenderar att få hästen att reagera (kanske för att det inte är ngt som hästen vanligtvis hör, iförsig är ljudet rätt distinkt)

inget är nytt under solen i hästträning, och har sett CM kroppspråk igen hos flera duktiga hästmänniskor, men har inte kunnat studera det när/hur jag vill förrän jag av måfå fick tag i en säsong av CM och insåg att tydligare än så har jag nog inte sett det. Så oavsett vad man tycker om CM i övrigt så tycker jag att man kan spana på mannens kroppspråk.

oavsett hur man väljer att lära in ngt hos ett djur upplever jag att de viktigaste och svåraste bitarna är konsekvensen-alltid även när man är trött och less
och att aldrig/aldrig bli arg- även då man är trött och less

tror att jag nästan lyckades skriva ett kort inlägg..
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Eller halsbandet bakom öronen / flooding som metod för rädsleövervinning / alfarullningar / ändlöst skitsnack om dominans och ledarskap / etc. Man behöver inte gå igenom många avsnitt för att se hundar brytas ned. Men visst blir det snygg tv-underhållning.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

jag har redan förklarat att vilken del av kroppspråket jag är ute efter, har inga intressen att praktisera alfarullninga eller kedjekoppel på min häst. Hunduppfostran och hundars flockstrukturer är OT.

För övrigt pågår en evig diskussion om dominans eller inte dominans i hästhantering. Jag personligen tror på hierarki i hästhanteringen. Du är välkommen att tro annat. Du är välkommen att tycka att CM inte har ett bra generellt kroppspråk och diskutera det med mig men då måste vi starta ny tråd.

det pågår en lika evig diskussion om nh, join up och psykologisk nerbrytning av hästar. Även om att pignons hästar ser nerbrutna ut eller inte, montys hästar ser nerbrutna ut eller inte, parellis hästar ser nerbrutna ut eller inte osv, dessa diskussioner leder vanligtvis ingenstans...

jag tror på rakt, tydligt konsekvent ledarskap där man respekterar hästen och hästen respekterar människans utrymme, men även man ska belöna avslappning och inte uppstressat beteende. Lungt och fint kroppspråk. I hästhantering uppkommer också en akut fråga om säkerhet, även om den finns även med de stora hundraserna.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

:D Åh - jag hade inte tänkt mig en CMdiskussion, det var en kommentar eftersom han nämndes.

I övrigt ska man inte komplicera saker - hästar är enkla, och reagerar på sin omgivning, krasst. Tycker oftast problem som ex nämns av TS uppkommer just för att man överanalyserar och dramatiserar. Gör det lätt för dem att göra rätt så väljer de den enkla vägen.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

kl

Tack för tips! Jag återkommer angående häst 1 när jag hunnit testa diverse taktiker mer än en enstaka gång.

Vad gäller min egen häst kör jag dock dagligen på ignorera-metoden, och det det resulterat i hittills är väl att hon lyfter framhoven högre och högre och slår/skrapar i gången ljudligare för var sekund jag ignorerar henne. :angel: Men det jag gör är att jag genast slutar borsta/pyssla/whatever så fort jag ser att hon är på gång att börja veva, då vänder jag henne helt enkelt ryggen eller går iväg någon meter. I samma sekund som hon lugnat ner sig och står still, går jag fram till henne igen och fortsätter med det jag höll på med. Dvs. varken skäll eller beröm. Ni som är för att ignorera, låter det vettigt?
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*KL*

Okay nu ska jag sticka ut hakan igen. Men är det inte väldigt genetiskt betingat de flesta fall med "besvärliga" hästar?
Det finns inga problemhästar, bara hästar som har problem med vissa människors beteende.
Är det inte väldigt kvinnligt att "gulla" med hästen? Låt hästen bestämma ibland, det är bara gulligt.
Det är så att hästen är en stolt varelse som får sin trygghet i den position den har i flocken. Den vet vem den ska vika sig för och vilken som ska vika sig för den. Den är nöjd med att låta någon den litar på leda, det är en trygghet.
När någon ena stunden gullar och tillåter hästen att göra vad den vill och i nästa stund inte låta den gör det blir det en förvirrad häst. Velighet är en av de saker som kan ge en "ouppfostrad häst.
Konsekvens, lugn och förtroende gör en lugn och stabil häst.

Bara för skoj skull hur många av oss killar, ja det är inte många här på Buke jag vet, har samma problem? Hästen är en individ med känslor och behov, respektera det och vi får mindre antal hästar som har problem med vissa människors beteende.
Vi killar "gullar" inte med hästen utan respekterar hästens natur och behov och beteende. Därför tror jag att många problem är genetiska ;)

Nu får man väl hålla sig borta från detta forum i några år till stormen bland feministerna lagt sig :cool:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

I övrigt ska man inte komplicera saker - hästar är enkla, och reagerar på sin omgivning, krasst. Tycker oftast problem som ex nämns av TS uppkommer just för att man överanalyserar och dramatiserar. Gör det lätt för dem att göra rätt så väljer de den enkla vägen.
Precis så är det, det är hästarna som har problem med människan och inte tvärt om.

Ang. säkerhet så har jag idag haft 3 hästar i famnen,,,,,,,,,samtidigt. En tröck dessutom upp mulen i ansiktet direkt jag kom in i hagen medan dom andra ockuperade mitt spejs och försökte sitta i knät-äta upp mitt pekfinger. :p
Det var som vanligt alltså, djuren brukar vilja ockupera mig och det kanske är just därför att jag gärna vill ha dom tätt-intill och aldrig känner mig hotad av att ha dom runt fötterna, jag håller inte reda på dom, det är dom som får hålla reda på mig istället.


McG - som en gång haft en fullvuxen stor häst i knät på riktigt. ;)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Du Rolle, jag har kört med delat "ledarskap" (undrar när det mode-ordet ska försvinna) låtit hästen bestämma ibland och gullat en hel del med dom faktiskt men aldrig haft en förvirrad häst eller några som helst problem med nån häst öht. Jag tror det berott på att jag inte ser hästen som nåt annat än en likadan individ som mig själv, bara gör, umgås mycket och nära och aldrig har nåt "spejs" eller nån privat "zon". Hästarna brukar tänka likadant som mig efter ett tag och allt bara funkar,,,,,,,,,alltid. Hästarna läser oss som en öppen bok, konsten är bara att kunna göra det samma, Vissa föds med "horse-sense", vissa kan lära sig det och dom övriga ska hålla sig ifrån hästarna,,,,,,,,,,för hästarnas skull.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Håller med rolle i hanteringsfrågan, även fast jag är kvinna och inte man. Så tycker inte du ska generalisera kvinnor och män.

Jag skulle aldrig tillåta min polle kliva rakt över mig eller "upp i famnen". Men, på mitt initiativ står vi gärna och kliar varandra, men jag låter aldrig henne bestämma detta, jag tycker att så länge "ledaren" människan, bjuder in hästen till kel är det ok. Slutar jag klia så slutar hon. Skulle aldrig tillåta ett så stort djur komma upp i famnen på mig hur snäll hästen än må vara så är det alltid en risk. Och som sagt, skapar ofta hästen "sina egna regler" om man låter den göra det. Någon måste ju styra och ställa :)
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Procentuellt är nog andelen "problemhästar" jämt fördelat mellan könen, så det är nog ingen som hetsar upp sig på ditt lilla utspel ska du se...du kan nog fortsätta sticka ut hakan om det är viktigt för dig.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Någon måste ju styra och ställa :)
Man kan ha det som mig också, delad "vårdnad" om varann och försöka göra upp om ledarakapet. Det försökte jag och min häst varje kväll i 17 år,,,,,,,,och misslyckades varje kväll också. ;) Det hela började första veckan hon var här när hon flög på mig bakifrån och "bet" mig i arslet, nåt som hon fö. fortsatte med varje kväll i 17 år. :D
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag hoppas du pratar både med ägare och de andra som hanterar hästen innan du börjar exprimentera med "diverse taktiker".
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Jag tänker inte be ägaren om tillåtelse för att ta mig friheten att hålla dennes farliga häst på avstånd från mig för att kunna utföra den dagliga hanteringen, nej.

När jag läser detta så undrar jag varför du överhuvudtaget hanterar den hästen. Jag har i ett läge när en häst enligt mig var farlig (och ägaren bara sket i det) sagt att jag vägrar hantera den. Har man farliga hästar så får man se till att lösa problemet själv. Du ska inte behöva riskera ditt liv och din hälsa på en sådan.

Jag har väl inte så mycket att välja på om jag vill stå kvar i stallet, vilket jag vill eftersom jag trivs fantastiskt bra bortsett från detaljen med just den här hästen. Det går ju (tyvärr) inte alltid att få sin vilja fram i ett kollektivstall, och om den bästa lösningen inte fungerar (dvs. vägra hantera hästen) får jag leva med den näst bästa tills vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Tack för tips! Jag återkommer angående häst 1 när jag hunnit testa diverse taktiker mer än en enstaka gång.

I dag har jag (tyvärr, eller vad man säger) fått skäl att testa följande:

En idé kan vara att vifta högt med armarna i stora rörelser mot hästen tills han tvingas att gå tillbaks & höja rösten så du blir mer respektgivande

då hästen ifråga följde efter mig i hagen och bet i mina skor när jag skulle hämta min häst, och jag kan kort och gott konstatera att det hjälpte nada. Den första gången jag stampade i backen, röt till och viftade med armarna ryggade hästen tillbaka en meter. I en sekund. Sedan kom den fram igen och började nafsa. Samma visa andra gången, och då var jag även noggrannare med att säga ifrån redan när jag såg att den var på väg tillbaka fram. Ingen reaktion (bortsett från att min egen häst skyggade iväg). Den klampade rakt på.

Så, jag har inga mer förslag eller tankar kring det, kan bara enkelt konstatera att just det inte hade någon effekt.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Orkar i övrigt inte svara på en massa individuella inlägg, men skälet till att jag inte skrivit något mer ingående om ägarens eventuella metoder/problem samt de övriga hyresgästerna är så enkelt som att jag inte har någon lust att hänga ut någon mer än nödvändigt.

Ägaren anser dock inte att hästens närgångenhet är ett bekymmer, utan uppmuntrar tvärtom beteendet med godis och beröm, och menar att h*n aldrig haft en mer personlig och vänlig häst. Så som sagt: Jag kommer inte att få någon hjälp från det hållet.

Här finns för övrigt en gammal men lång tråd i ämnet att uppfostra andras hästar. Ni verkar ju vara en del som vill diskutera det. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Den hästen kommer ingen att kunna skrämma bort med nånting, börjar du vifta med armarna och springa mot den kommer resultatet bara att bli att den står kvar, lyfter lite lagom på huvudet och lägger huvudet på din axel och förväntar sig en kram.


Hur jag vet det? Jo så här är det, jag har faktiskt haft en precis likadan, min högt älskade och evigt saknade Madam som gärna muckade lite bus genom att bita i skon eller stöveln m.fl. hyss men hon sprang inte över nån och att skrika åt en sån häst hjälper inte, dom skiter i det totalt. Nyckeln är lyhördhet, lite lagom småbus (som att "slåss" om vem som ska leda in vem i grimskaftet), mycket kärlek och framför allt att be dom om saker som "är du snäll och flyttar lite på dig".
Med sån hantering och sånt bemötande så blir det snabbt en helt annan häst och framförallt, komplicera inget utan ta allt som det kommer.
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

Fast poängen med att prata med de andra är att ni måste komma fram till en lösning och "uppfostra" hästen på samma sätt. Ska bara du fostra hästen så ska du göra det dagligen och inte bara ibland.

Det finns som sagt inget som får en häst så "ouppfostrad" (läs: förstörd!) som flera olika människor som ska "uppfostra" hästen med sina egna hemmasnickrade metoder. Stackarn. :(
Just avtrubbade hästar behöver en fast konsevent hand där man använder EN metod och inte tio nya varje dag.

Om det är så att ägaren inte fattar problemet så får du väl säga åt på skarpen och helt enkelt säga att du vägrar hantera en häst som går på dig. Visst får man räkna med olika hästar i ett kollektivstall, men de ska ju inte gå över en.
De andra i stallet bör ju ha samma problem som dig så om hon får höra det från flera håll så måste ju polletten trilla ner. (=annars får hon sköta sin häst helt själv)
 
Senast ändrad:
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

*KL*

Är det fler än jag som funnit att det är vissa människor som nästan alltid får "problemhäst", hund eller annat djur. Sedan spelar det ingen roll hur mycket de skriker hoppar och blir arga.

Har även minne från skolan, vissa lärare hade man ingen respekt för oavsett hur arga de blev medan andra utan att höja rösten eller använda hårda ord hade fullständig respekt bland eleverna.

Jag är övertygad om att vissa människor och även djur har olik mental respekt/pondus rent naturligt. Om det är miljö, genetiskt eller bägge vet jag inte. Jag tror nog att om man saknar detta kan man lära sig att bli bättre men inte lika bra som de som har anlaget. Nu talar jag inte om att skapa rädsla genom att vara aggressiv och skrämmande, det har inget med respekt och pondus att göra :mad:

Det svåra är nog att på ett diplomatiskt och pedagogiskt sätt, förklara för någon att de inte har förmågan naturligt, utan måste lyssna på någon som har förmågan/kunskapen för att träna upp sig. Jag återkommer åter igen till att det är hos människan problemet ligger, inte hos djuret, nästan alltid :cool:

Rolle
Islansfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ouppfostrade hästskrällen.

:bow:

håller faktiskt även med om att den mörka rösten o avsaknaden av gull ofta gör att män har mer pondus.
Titta på alla Gurus- MÄN!!!! i en kvinnodominerad värld.

Tyvärr finns det oxå hästar som inte vill vara med desssa pga sina erfarenheter o där kan en annan approach funka.

Ang. lärare så är det deras kunskap, tålamod samt lika bemötande som gör sitt.
hässtarna ser oxå en rättvis människa som den kan lita på som bra. En konsekvent- inte labil.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp