Sv: Ouppfostrade hästskrällen.
Ditt stall låter underbart!
Ang ditt sista stycke så tycker jag att en väluppfostrad häst är en häst som accepterar och respektera MÄNNISKOR. Inte SIN människa. Mao ska det inte vara några problem att normalt hästvana människor hanterar hästen.
Är människorna såpass rädda/ovana och inte ens kan med ägarens hjälp guidas att hantera hästen säkert bör de inte hantera den. Dvs inte stå i kollektivstall tex?
Jag hoppade dock in nu på sista sidan så ber om ursäkt om det är något längre ni diskuterat där mitt svar inte passar in!
Jag anser precis som du, att uppfostran, om den ö.h.t ska ske, kräver rutinerat folk med ett tydligt kroppsspråk och ett lugn och en säkerhet i sig själva. Det finns inget mer förödande för en häst än en människa som egentligen är rädd, som försöker "uppfostra" en häst. I ditt fall låter det som du har en ganska skarp och därmed intelligent individ som ser igenom sånt direkt, och därmed ifrågasätter.
Jag har sett samma grejer som du redovisar genom åren, och det blir katastrof varje gång - både för de som hanterar och för hästen själv.
Har förmånen sen många år tillbaks att stå i ett stall där inget orutinerat folk existerar, och de få gånger nya kommer till så är det rutinerat vant folk som är säkra och har ett naturligt förhållningssätt till hästarna. Aldrig några problem - trots att de som tar in och ut cirkulerar, för alla har samma kroppsspråk och lugna självklara pondus de få gånger hästarna skulle vara lite röriga.
KL
Jag är nyfiken på de som diskuterat runt huruvida hästar ska uppfostras av andra än ägaren osv: Det är inte helt ovanligt att hästar uppför sig klockrent med ägaren, men inte när andra hanterar den. Hur ställer ni er till det? Hur ska ägaren träna hästen, om den uppför sig helt som den ska när ägaren hanterar den - men inte med övriga?
Ditt stall låter underbart!
Ang ditt sista stycke så tycker jag att en väluppfostrad häst är en häst som accepterar och respektera MÄNNISKOR. Inte SIN människa. Mao ska det inte vara några problem att normalt hästvana människor hanterar hästen.
Är människorna såpass rädda/ovana och inte ens kan med ägarens hjälp guidas att hantera hästen säkert bör de inte hantera den. Dvs inte stå i kollektivstall tex?
Jag hoppade dock in nu på sista sidan så ber om ursäkt om det är något längre ni diskuterat där mitt svar inte passar in!