Otrevligt möte

Sv: Otrevligt möte

Men TS säger ju att det är hon som har brustit. Tror inte att någon har synpunkter på att mannen sade till. Det har han all rätt att göra. Det jag reagerar på är sättet han gör det. Reaktionen är oproportionerlig och skrämmande.

Jag kan ge ett exempel på hur det kan gå till. Jag klantade till mig rejält härom veckan. Jag hade hundarna lösa nere på stranden. Det fanns inga hundar i närheten, så jag slappnade av lite grand i vaksamheten. En bekant till en bekant ropade på mig och jag vände ryggen till. Just i det ögonblicket fick min ena hund (mops) för sig att hälsa på ett litet barn :crazy: Hunden är liten, extremt snäll och älskar barn, men för det lilla barnet var han så klart stor och läskig. Jag upptäckte inte att hunden hade tagit fart mot barnet förrän han var i princip framme. Allt gick på några sekunder. Självklart sprang jag fram, tog tag i hunden och bad tusen gånger om ursäkt både till föräldrarna och barnet. Det är ju totalt oacceptabelt att sådant får inte hända, oavsett hur snäll hunden är. Föräldrarna till barnet blev arga och visade det tydligt och med all rätt, men inte fasen hotade de med att sparka in skallen på hunden. Jag hade inga problem att acceptera deras ilska utan tog den åt mig och gick och mådde dåligt hela dagen för att jag hade varit så ouppmärksam. Men om de hade tagit till den sortens språk som mannen i TS exempel hade jag blivit både rädd och förbannad.

Ingen förtjänar en utskällning för enkla misstag. Alla kan vi göra fel och då ska inte den drabbade få frispel för det. Utskällningar är reserverade för folk som uppsåtligen beter sig dumt eller elakt.

Hur är ni uppfostrade egentligen som tycker det är okej att skälla ut folk till höger och vänster? Ska vi börja tillämpa den pedagogiken i skolan också?

Ingen förtjänar en utskällning för enkla misstag. Alla kan vi göra fel och då ska inte den drabbade få frispel för det. Utskällningar är reserverade för folk som uppsåtligen beter sig dumt eller elakt.

Hur är ni uppfostrade egentligen som tycker det är okej att skälla ut folk till höger och vänster? Ska vi börja tillämpa den pedagogiken i skolan också?

Nu börjar tråden bli flamsig.
Sassy svarade på ditt påstående om att öppna sin bildörr, skada bilen intill o få sig en utskällning o svarade mycket korrekt o flikade in det bra i vad tråden handlar om, men du drar till med frispel o tillämpad pedagogik i skolan?
Du blev tydligen trampad på en öm tå som måste bete dig som du gör mot hen.

Fasst här handlar det inte om att skälla på folk till höger och vänster?
Grejen är ju den att om man blir RIKTIGT rädd reagerar man på väldigt olika sätt.

Självklart är det en dum grej att vräka ur sig en massa hotelser, men mannen i fråga kanske blev RIKTIGT rädd, eller som andra säger har utsatts för "min hund vill bara hälsa och är så snäll" attityden så många gånger att det tillslut kokade över? Eller så kanske han är en riktig elak hundhatare som andra i tråden tycker?
Det vet vi inte och kan bara spekulera om.

Själv tycker jag att om det är någon av de första anledningarna, så är det ju faktiskt så att man är ju bara mänsklig, och ibland säger man korkade grejer.

Tycker inte ts behöver vara ledsen, hon gör mycket mer än vad många andra hundägare gör då hon försökte hindra hunden och jag önskar att flera hundägare gjorde just detta :bow:
Mannen sa det han sa och visst, det var dumt men han hade kanske en bra anledning, han kanske tillochmed fick dåligt samvete?

Hade han? Jag betvivlar att polisen skulle lyfta ett finger för att en hund kommer så nära en främmande människa att hunden råkar snudda vid honom.

Vad har polisen med saken att göra?

Alla som känner mig vet att en människa som betett sig på liknande sätt som gubben gjorde mot TS hade fått sig en h-es avhyvling. Att han hade rätt i sak (dvs att TS skall hålla kolla på hunden) betyder inte att han har rätt att bete sig som en idiot, och det har jag aldrig skrivit.

Däremot blir jag ganska matt på om någon konstant kommer med bortförklaringar på sin bristande dressyr på hunden. Då kan man säga "jag har ingen perfekt inkallning, men tar risken då och då att släppa hunden lös och koppla när jag ser folk". TS menar på att hon har en mycket god lydnad på hunden, men att den kan sticka efter både folk och hundar om den skulle få syn på några sådana. Det är framförallt sistnämnda jag blir trött på, folk går att hantera (oftast), men kommer en främmande hund framspringande till tex mig när jag är ute med tiken, kan jag inte lova att hon inte blir pissförbannad, för tyvärr är inte hon en hund som går ihop med precis allt och alla. Jag har en granne som har en liten golvmopp som är livrädd för andra hundar. Ägaren jobbar järnet med den lilla stackaren, men det hon byggt upp skulle ju enkelt kunna raseras ögonblickligen om en hund "råkade" springa fram.

Som sagt, alla gör misstag, och det ska man få..men då säger man inte att man har en jättebra inkallning heller.

De flsta i tråden tycker nog att gubben var ett as, men som med alla andra diskussioner hamnade även denna på ett sidospår. I detta fall TS attityd gentemot att ha hunden lös. Jag anser inte att en hund har en jättefin inkallning, om den inte funkar vid störningar.

Tack!

Jag förstår inte vad det är som är så hemskt med att koppla hunden när det kommer någon. Det är ansvar och visad respekt.
Det är mycket värre när någon har sin hund 40 emter bakanför eller framför. Hur oansvarigt är inte det? Går hunden dessutom bakanför dom har dom ingen som helst koll på vad hunden gör. Jag har vid några tillfällen sett en gammal gubbe ute med en dvärgschnauzer. En gång var jag i rastgården när dom går förbi. Hunden stannar, gubben fortsätter gå och är tillslut kanske 100 meter framför. Det hade ju bara varit att plocka upp hunden och gå och han hade aldrig märkt nåt. Eller så kunde det kommit nån hund och anfallit den och han hade aldrig vetat om det. Syrran har ocksås ett gubben nån gång från fönstret i sin lägenhet. Hunden gick mellan han och en kvinna, men det var så långt avstånd till båda två att det inte gick säga vem som ägde hunden.
Är det oansvarigt att hålla koll om det kommer någon och koppla hunden när det gör det, skulle det ju inte vara många som faktiskt skulle ha hunden lös enligt vissa av er.
Men jag skulle aldrig ha sagt i första inlägget att det var tur att hunden inte var lös, ifall gubben dkkt upp från ingenstans. Fel av mig. Det var helelr inte det det här handlade om.

Jag förstår att folk är hundrädda, jag känner och har känt folk som är hundrädda. Jag tycker ändå inte att det är befogat att hota emd att sparka in skallen på hunden. När jag dessutom sagt att hunden bara ville hälsa, vilket ju var väldigt synd, kan han väl i så fall slänga ur sig att han blev rädd, Ska det vara så jävla svårt?! Jag tror faktiskt inte han var rädd heller.

Är inne på samma spår..

Han kanske har varit med om många hundmöten där hundägaren helt respektlöst bara antar att det är okej för hunden att hälsa, gå fram och klänga på en att han blev less, och du fick ta smällen just den dagen?

Jag förstår också att det KAN hända att man uppför sig sådär om man blir rädd, men det gör det inte okej för det. Som vuxen bör man kunna kontrollera sina känslor i alla fall tillräckligt för att inte bli direkt vidrig vid varje möte med sin rädsla.

Att det eventuellt har hänt förut är ingenting vi VET, vi vet faktiskt inte ens om han överhuvudtaget är hundrädd och det var ju inte direkt så att hunden angrep honom. Om han har varit med förut hjälper inte det heller; tänk om alla hade fungerat så?
Jag har varit med om många män t ex som anser sig ha rätten att klämma mig på arslet precis hur som helst, inte fasiken blir jag arg och hotar med att slå in pannbenet på varje man som råkar snudda mig och jag hade inte heller lappat till någon som halkade in i mig.

KL.

TS halkade. Det var synd att hunden kom nära just den mannen, men jag hade inte gjort någon stor grej av det. Shit happens, ingenting hände. Någon gång kanske han halkar och gör en miss, vem fan vet.

Om du läser mina inlägg igen har jag aldrig sagt att det inte är mitt fel. Jag flera gånger sagt att det är mitt fel, att det brast, att hunden ska kunna gå förbi. Nu råkade han tycka att han ville titta närmare på den här karln. Jag hade kopplet sträckt, inte slakt. Jag drog tillbaka hunden, jag gled på snön, det kan jag inte göra nåt åt. Jag hade faktiskt inte slakt kopplet och sa att gå fram till människan du.
Jag har faktiskt aldrig sagt att jag absolut inte gjort fel. Jag reagerade på, och blev ledsen och irriterad på hotet om att sparka in huvudet på min hund.

Nu har jag faktiskt så god inkallning på min hund att han går ha lös. Skulle det inte funka alls skulle han inte vara lös överhuvudtaget.
Han lyssnar inte alltid när det kommer en hund eller en människa gående. Därför kopplar jag hunden. Vi har inte kommit så långt att han lyssnar blint på mig. Därför är han abra lös där jag har uppsikt och där det ytterst sällan eller aldrig kommer någon, just för att undvika att han kan springa fram till någón. Jag hopaps verkligen att dina hundar aldrig har struntat i att lyssna på dig utan att allting sitter perfekt på en gång. Att första gången hunden träffar en människa eller hund bryr den sig inte skvatt. Tyvärr har jag inte en sån hund. Men vi tränar ju på det! Han drar faktiskt inte ut mot allt och alla när han går kopplad. Jag har som sagt många väldigt bra möten nu, eftersom vi hela tiden tränar på det. Men jag kanske inte ens skulle vara ute på gångvägar med min hund? Eller i skogen heller för den delen? Var tycker du jag ska motionera och träna min hund?
Ser jag en person med eller utan hund bara en liten bit bort så släpper jag ju självklart inte lös hunden! Men det verkar ju du tro. Jag släpper bara hunden när det inte kommer någon, kopplar när det gör det och då är dom på stort avstånd. Räcker inte 100-200 meter vet jag inte vad.

Jag blir inte skitförbannad eller hotar om en hund springer fram till mig/oss. Visst kanske jag blir irriterad, eller kanske lite arg, men har oftast en mssa saker i huvudet istället för att säga det. Men ibland säger man ju såklart nåt. Dock skulle jag aldrig hota med en sån sak som den här karln hotade min hund med.

Senast ändrad:

Om du läser mina inlägg igen har jag aldrig sagt att det inte är mitt fel. Jag flera gånger sagt att det är mitt fel, att det brast, att hunden ska kunna gå förbi. Nu råkade han tycka att han ville titta närmare på den här karln. Jag hade kopplet sträckt, inte slakt. Jag drog tillbaka hunden, jag gled på snön, det kan jag inte göra nåt åt. Jag hade faktiskt inte slakt kopplet och sa att gå fram till människan du.
Jag har faktiskt aldrig sagt att jag absolut inte gjort fel. Jag reagerade på, och blev ledsen och irriterad på hotet om att sparka in huvudet på min hund.
Fast du poängterar i det oändliga att det egentligen inte var ett fel, eftersom det inte händer jämnt, du urskuldar dig o skyller ifrån dig o blir otrevlig o anklagande mot andra hundägare i tråden. Det var ju bara ett liitet fel.
kan du inte se att det är din attityd det handlar om o hela ditt sätt att ifrågasätta gubben, att han borde berättat om han var rädd för hundar.
Du poängterar för hundrafemtielfte gången att du egentligen har perfekt inkallning på honom när du inte har det. perfekt inkallning är en inkallning som fungerar oberoende av störningar.

Jag har aldrig sagt att det var okej att säga det han sa, faktiskt tvärtom.

Men jag luskade i vad som eventuellt kan ligga bakom. Det jag nämnde eller så var han jätterädd..jätteklumpigt att slänga ur sig en sådan sak som han gjorde.

Man har rätt att bli arg, men inte säga vad som helst.

Jag tycker TS ska ta det med en nypa salt i alla fall, man gör misstag eller att det sket sig och inte blev som det var tänkt (ingen skada hände). Man får ta att man blir utskälld ibland, det händer alla..Bara att gå vidare.
Ingen är trots allt perfekt.

Senast ändrad:

Och jag blir ännu mer otrevligt och anklagande bemött.
Jag har så bra inkallning att jag kan ha hunden lös. Jag har aldrig sagt att den är perfekt. Men den är tillräckligt bra för att ha hunden lös där det inte är folk. och det är där jag ser till att vara.
Det var ett fel. Har aldrig sagt nåt annat. Och varför får jag inte säga att det inte händer jämt? Vi tränar på det, har bra möten nu. Nej, just det här mötet blev inte så bra. Jag har inte sagt att det var det.
Jag kanske överhuvudtaget inte skulle ha gått förbi, utan vänt om istället. För att inte mötas överhuvudtaget
Jag har heller aldrig hävdat att jag har perfekt lydnad.
Det hade dock kunnat gå värre. Nu hopade han faktiskt inte på karln, han gick fram till han och nosade kanske på handen. jag har inte sagt att det är accepterat, men nu hände det.
Jag har heller aldrig sagt att man måste säga att man är hundrädd, men jag förstår heller inte varför du är så himla emot att en hundrädd person kan säga det? Jag hade haft något mer förståelse för hans beteende om jag vetat om att han var hundrädd. Men jag skulle ändå inte ha accepterat att han hotade min hund.

Det är tråkigt att jag är så oansvarig och dålig hundägare. Man får aldrig göra fel, hunden ska lyda blint från början. Man får inte träna på saker för det ska sitta på en gång.

Jag hade ju faktiskt hunden kopplad för att det kom nån och gick, och släppte han ju inte förrän vi hade gått långt förbi karln. Och det fungerade jättebra att han lös.

Jag lämnar snart tråden.

Som sagt, hoppas jag att du och andra har perfekt lydnad på era hundar och att det aldrig någonsin är nåt som inte funkar.

Senast ändrad:

Vad har polisen med saken att göra?

Jag trodde du menade att han hade rätt i sak när han skrek att han skulle polisanmäla. För där skulle han inte haft något att hämta. Att hundar inte ska hoppa fram till främmande människor har med hyfs och vett att göra, snarare än om lagstiftning. Det finns ingen lagstiftad rättighet att inte komma i kontakt med andra människors hundar - oavsett om man är hundrädd eller inte.

Man har en skyldighet enligt lag att se till att hunden inte går på vilt och man har en skyldighet att se till att hunden inte orsakar skada eller avsevärda olägenheter. Det inträffade kan knappast räknas som en avsevärd olägenhet enligt lag - även om mannen uppenbarligen tyckte det. Dock finns det så klart massor av saker som många människor uppfattar som avsevärda olägenheter, men utan att de för den skull har en rätt att slippa utsättas för det (annat än i deras egna hem).

Sedan vill jag så klart understryka att vettigt folk så klart gör sitt bästa för att hålla sina hundar borta från främmande människor. Dels för att man vet att många människor är hundrädda och dels för att inte bidra till att hundhatet i samhället blir större än det är. Man uppför sig helt enkelt. TS säger dock att hon jobbar med sin hund vad gäller möten och det går allt bättre, men nu var "olyckan" ändå framme och hennes hund råkade snudda vid en främmande människa trots att TS höll hunden kort i koppel. Jag tror faktiskt att det är något som skulle kunna hända rätt många av oss. Det kan alltid skita sig och jag tror att den som är medveten om det faktiskt är den som har störst möjlighet att undvika incidenter i framtiden.

Nu gör jag förmodligen mitt sista inlägg i den här tråden.
Och jag upprepar mig.
Jag har aldrig sagt att jag har perfekt lydnad, eller perfekt inkallning. Det är att lägga ord i min mun (skrift) och jag vet inte var ni fått det ifrån. Jag har en bra inkallning, där hunden lyssnar och kommer när det inte kommer folk. Det är inte att säga att den är perfekt. Jag håller mig till ställen där det ytterst sällan eller aldrig kommer någon, Ett ställe där jag släpper han är det ingen som går, det är bara några som kör skoter där och vi har aldrig mött någon där. Ett annat ställe där jag släpper han möter jag kanske nån 1 gång på 30. En annan vända jag brukar gå där han får vara lös beror det på vilken tid och om det är vardag eller helg. Det är mer folk där på en helgdag kl 9 än vad det är en vardag kl 9.

Eftersom jag är så oansvarig och inte har perfekt lydnad på min hund borde jag ju egentligen inte vara på öppna träningen heller och träna inkallning och träna medan han är lös, eftersom det finns både människor och hundar där som han kanske kan vilja hälsa på. Där har jag i alla fall aldrig blivit nertryckt och kallad oansvarig som jag blir här. Där är det faktiskt några som påpekat att han är mycket bättre än förra vårterminen och att han följer mig bra.

Jag kommer aldrig förstå oansvaret i att koppla hunden när det kommer nån. Jag skulle ha skrivit på ett annat sätt om att han om han sprungit fram till nån. Och aldrig skrivit att det var tur att han var lös i första inlägget. Dock är det ingen här som vet säkert att jag inte fått en utskällning och hotad hund om han varit lös och inte brytt sig alls om karln. Det har hänt att han inte har lyssnat när han är lös. När det plötsligt dykt upp nån, när det kommer nån från en sidostig 50 meter bort och jag inte hunnit ta fast han, eller när det kommer nån runt en kurva 50 meter bort och jag inte hunnit ta fast han. Jag kan ju då bara be om ursäkt, hoppas att personen har förståelse och fortsätta träna.

Men vallhund mfl är ju perfekta människor med perfekta hundar med perfekt lydnad. Så ni har väl alltid era hundar lösa och om det då kommer nån spelar det ingen roll om den är hundrädd eller inte för eran hund gör ju ingenting, så den behöver inte kallas in eller kopplas. Det är ju också att visa hänsyn.... Och ni har väl heller aldrig haft problem under inlärning, aldrig haft en hund som gjort nåt annat än det ni sagt, för allt funkar ju direkt. Även om min inkallning nu var perfekt vilket jag aldrig hävdat, skulle jag ändå kalla in hunden till mig, och förmodligen koppla den också.
Hade jag bara sagt att jag kopplar min hund när det kommer nån, hade jag ändå varit oansvarig?

Hade jag släppt min hund fast det kommer nån och går 20 meter bort, då hade jag varit oansvarig. Hade jag inte försökt kalla in min hund om han pringer fram till nån eller inte bryr mig om att det kommer nån, då hade jag varit oansvarig.
Men jag kopplar faktiskt min hund. Jag tränar faktiskt på möten, jag tränar faktiskt för att få en lydigare hund.

Senast ändrad:

Eftersom jag är så oansvarig och inte har perfekt lydnad på min hund borde jag ju egentligen inte vara på öppna träningen heller och träna inkallning och träna medan han är lös, eftersom det finns både människor och hundar där som han kanske kan vilja hälsa på. Där har jag i alla fall aldrig blivit nertryckt och kallad oansvarig som jag blir här. Där är det faktiskt några som påpekat att han är mycket bättre än förra vårterminen och att han följer mig bra.
Nu är du bara tramsig. På den öppna träningen kommer folk som VILL träna störning med andra hundar, och som också är beredda på att hundarna där inte har en kanonlydnad. Man ställer upp för varandra.

Jag kommer aldrig förstå oansvaret i att koppla hunden när det kommer nån. Jag skulle ha skrivit på ett annat sätt om att han om han sprungit fram till nån. Och aldrig skrivit att det var tur att han var lös i första inlägget. Dock är det ingen här som vet säkert att jag inte fått en utskällning och hotad hund om han varit lös och inte brytt sig alls om karln. Det har hänt att han inte har lyssnat när han är lös. När det plötsligt dykt upp nån, när det kommer nån från en sidostig 50 meter bort och jag inte hunnit ta fast han, eller när det kommer nån runt en kurva 50 meter bort och jag inte hunnit ta fast han. Jag kan ju då bara be om ursäkt, hoppas att personen har förståelse och fortsätta träna.
Ingen i tråden har skrivit att det är oansvarigt att koppla hunden när det kommer någon. Däremot att det är oansvarigt att ha hunden lös om dessa misstag sker lätt (dvs om hunden får syn på någon). Jag hade inte blivit arg om en hund som din sprungit fram till mig och mina hundar, jag hade däremot blivit otroligt uppgiven då min tik absolut inte får hälsa på andra hundar under sin rehabiliteringsperiod i och med hennes spondylos. Då räcker faktiskt inte en ursäkt.

Men vallhund mfl är ju perfekta människor med perfekta hundar med perfekt lydnad. Så ni har väl alltid era hundar lösa och om det då kommer nån spelar det ingen roll om den är hundrädd eller inte för eran hund gör ju ingenting, så den behöver inte kallas in eller kopplas. Det är ju också att visa hänsyn.... Och ni har väl heller aldrig haft problem under inlärning, aldrig haft en hund som gjort nåt annat än det ni sagt, för allt funkar ju direkt. Även om min inkallning nu var perfekt vilket jag aldrig hävdat, skulle jag ändå kalla in hunden till mig, och förmodligen koppla den också.
Hade jag bara sagt att jag kopplar min hund när det kommer nån, hade jag ändå varit oansvarig?

Vilket otroligt töntigt inlägg.

Ingen i tråden har skrivit att det är oansvarigt att koppla hunden när det kommer någon. Däremot att det är oansvarigt att ha hunden lös om dessa misstag sker lätt (dvs om hunden får syn på någon). Jag hade inte blivit arg om en hund som din sprungit fram till mig och mina hundar, jag hade däremot blivit otroligt uppgiven då min tik absolut inte får hälsa på andra hundar under sin rehabiliteringsperiod i och med hennes spondylos. Då räcker faktiskt inte en ursäkt.

Jag vet att det kan hända. Därför ser jag till att koppla hunden innan det händer. Visst händer det att det misslyckas, men det är inte ofta, eftersom jag kopplar hunden tidigt, innan han fått syn på/reagerat på att det är nåt långt där framme. Och som sagt, jag håller mig till platser där det inte finns folk, eller nästan aldrig är folk. Det tycker i alla fall jag är att ta ansvar och ändå kunna ha hunden lös.

Vilket otroligt töntigt inlägg.

Det bjuder jag på. Jag hoppas ändå att era hundar aldrig gör fel, det får ju aldrig gå fel enligt..... Man får aldrig brista i nånting. Allting ska hela tiden sitta till 100 %.
Misstag sker. Det händer alla.
Att jag har perfekt inkallning i en rastgård eller en manege betyder ju inte att det är perfekt när hunden inte är instängd. Det måste tränas på. Jag tar ändå så mycket ansvar att jag kopplar min hund för att det inte ska hända nåt.

Ingen har sagt att jag har perfekt inkallning. Och det har fakiskt inte jag heller sagt. Men det har i flera inlägg verkat som att jag sagt det. Jag har god inkallning, som måste tränas mer på innan den är perfekt. Jag är väl medveten om det, därför kopplar jag hunden.

Nu lämnar jag tråden så får ni fortsätta diskutera hur oansvarig jag är bäst ni vill.

Senast ändrad:

Jag tycker det är synd att du väljer att tolka inlägg som du gör.

Men jag vill åtminstone inte fortsätta diskutera dig när du väljer att inte närvara i diskussionen.

Misstag sker. Det händer alla.

Grejen är att andra också måste ha rätt att göra misstag. Varför är det ok att förlora kontrollen över sitt djur, men inte att svara på den provokationen genom att förlora kontrollen på sitt humör?

Människan du mötte har ingen aning om om du jobbar med din hund eller om du skiter i det, och du har ingen aning om om det är 10:e hunden som inte sköter sig på hans promenad eller om han förväxlade dig med någon annan han mött förr. Om du anser att du måste få vara mänsklig måste du tillåta andra det också.

(Kommentaren "h*n vill bara hälsa" kan få mig fly förb-:devil: för övrigt. Den kommer lika ofta från ägaren till hotande hundar som glada små troll, och det spelar ändå ingen roll om människan på andra sidan är hundrädd. En liten släkting till mig blev för några år sedan ganska illa biten av en "han vill bara hälsa"-hund som ägaren tappade i parken.)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!