Otrevligt möte

Sv: Otrevligt möte

Jag har en unghund. Som ser alla hundar som lekkamrater och gillar människor. Han fattar inte alltid att alla inte vill prata med han. Han fattar inte alltid att alla hundar inte vill leka eller att man inte kan leka med alla. Men hundmöten går mycket bättre nu än det gjorde för ett halvårsen eftersom vi tränar på det. Och att gå förbi människor såklart. Jag har många bra möten nu.
Unghund? Den är ju 2,5 år, och så dags borde den vara färdig i vanlig social träning som att komma, stanna och sitta på kommando. Och inte dra i koppel vid möten etc.
Du har, ärligt talat, inte gjort jobbet jag anser man kan kräva av hundägare. Om detta beror på din okunskap, var det upp till dig att utbilda dig innan du skaffade hund. Som någon nämnde, så drabbas alla hundägare av dom okunniga eller dåliga.

Sen min hund var liten har han varit lös i skogen, vi har tränat inkallning, gömt oss för att han ska hålla koll på oss
Skogen är inte en träningsanläggning för olydiga hundar. Man får faktiskt inte ha hund lös där om den inte är lydig, kommer på inkallning oavsett eller låter bli att dra efter djur. Vad skulle hända om ett rådjur dök upp framför näsan på din hund?

Jag försvarar inte det otrevliga bemötande du skriver om, men frågan är hur din del i mötet var, med tanke på dina inlägg.

LIA

Unghund? Den är ju 2,5 år, och så dags borde den vara färdig i vanlig social träning som att komma, stanna och sitta på kommando. Och inte dra i koppel vid möten etc.
Du har, ärligt talat, inte gjort jobbet jag anser man kan kräva av hundägare. Om detta beror på din okunskap, var det upp till dig att utbilda dig innan du skaffade hund. Som någon nämnde, så drabbas alla hundägare av dom okunniga eller dåliga.

Skogen är inte en träningsanläggning för olydiga hundar. Man får faktiskt inte ha hund lös där om den inte är lydig, kommer på inkallning oavsett eller låter bli att dra efter djur. Vad skulle hända om ett rådjur dök upp framför näsan på din hund?

Jag försvarar inte det otrevliga bemötande du skriver om, men frågan är hur din del i mötet var, med tanke på dina inlägg.

LIA

Ung hund. Mellanslaget tog väl inte.
Jag har gjort mitt bästa för att träna på att ha bra hundmöten och nu börja det gå in hos hunden. Han han sitt, ligg, hit och en massa andra saker.
Jag har en hund som när han var liten bara ville leka. Jag har en hund som alltid velat leka med andra hundar. Har du fått bort det på en gång, grattis. Jag måste fortfarande träna på det. Och gör det varje dag, och har flera bra möten varje dag. Ingen hund är den andra lik.
Jag har inte haft hund i 30 år och inte tränat hund i 30 år. Jag kan inte allt, jag lär mig. Ska man kunna allt innan man skaffar hund?
Jag har inte använt skogen som träningsanläggning. Men jag kan inte träna allt inhägnat. Hur ska det då kunna tränas och sitta utanför inhägnat?
Vi har aldrig träffat på djur i skogen. Men det är många som har hundar som inte lyssnar till 100 % som ha sina hundar lösa, som sticker efter spår, vilket min inte gör, som hittar på egna äventyr, vilket min hund inte gör. Vi har träffat en älg en gång, i ett villaområde, och han brydde sig inte överhuvudtaget. Han brydde sig inte ens om dom tunga stegen, han brukar annars säga till när han tycker nåt är konstigt. Men inte ens det brydde han sig om.
Jag tränar och lär mig hela tiden. Men du kanske kunde allt när du skaffade hund. Alla gör faktiskt inte det. Jag kan inte göra mer än mitt bästa.
Jag har en hund som blir bättre och bättre hela tiden. Det har tar lite tid. Jag har inte gått hundra lydnadskurser, jag tävlar inte i lydnad eller tränar jaktlydnad. Jag har inte haft hund sen jag födddes. Alla hundar är olika, alla hundar lär sig inte allt på en gång, alla hundar är inte lika att träna.
Och jag tar mer ansvar än många andra, och tränar min hund mer än många andra även om jag inte tränar lika stenhårt som du.

Min del i mötet orkar jag inte ens diskutera mer, för vad jag än skriver anser ni bara att jag gör fel..

Nu tänke jag då inte skriva mer i den här tråden.

Senast ändrad:

Nu har du ju tydligen lämnat tråden, men ändå. Alltså, det som jag - och flera med mig gissar jag - blir sjukt irriterad på i tråden är hur du fortsätter tjata om andra som gör värre saker än du gör. Vad spelar det för roll att andra har ännu sämre inkallning?? Att andra visar ännu mindre respekt?? Att andras lösa hundar är längre bort från ägaren än vad din är?? Jag förstår liksom överhuvudtaget inte vad det har med DITT beteende att göra! Det är som om jag skulle säga "jag slår min hund ibland och det kanske inte är perfekt att göra så men det finns ju andra som faktiskt misshandlar sin hund varje dag!" Vad är det för slags argument?! :confused:

Nej vaför ska man behöva det? Men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att säga "Jag är lite hundrädd, skulle du kunna hålla in hunden lite?" eller nåt liknande? Jag kan inte ta för givet att alla jag möter är hundrädda, gå längst ut på kanten eller i snödrivan, hålla i halsbandet, varje gång jag möter någon.

Jag håller med dig. Med kommunikation kan man lösa det mesta. :laugh:

Jag har också varit med om att folk betett sig otrevligt (tex "jag har minsann dödat hundar förr!") när min hund varit lite olydig och gjort (ofarliga) saker hon inte borde. Men oavsett vad man tycker om människans beteende så får man inse att det hela inte hade hänt om jag själv hade haft bättre koll. Det är bättre att be om ursäkt och gå direkt därifrån än att ställa sig och börja argumentera.

Jag har också varit med om att folk betett sig otrevligt (tex "jag har minsann dödat hundar förr!") när min hund varit lite olydig och gjort (ofarliga) saker hon inte borde. Men oavsett vad man tycker om människans beteende så får man inse att det hela inte hade hänt om jag själv hade haft bättre koll. Det är bättre att be om ursäkt och gå direkt därifrån än att ställa sig och börja argumentera.
Det är klart man ska be om ursäkt när man gjort något fel, men att bli bemött som du skriver med orden: "jag har minsann dödat hundar förr". Det är inte ok heller. Denne borde förstås också be om ursäkt. Det är ju tvåvägskommunikation och båda som möts har ju ansvar för sig själva och sitt beteende.
Om jag gör ett misstag och ber om ursäkt för det (i vilket sammanhang som helst) så blir det ju sandlådenivå om den andre då resonerar som så att "hon gjorde fel så då kan jag också göra det". Det är omoget. Om alla tar större ansvar för sig själva och sitt betéende slipper man sådana tråkiga situationer.

Sen kan jag inte låta bli att undra över varför det är just i hundsammanhang som sådana här konstiga möten ofta sker. Har själv varit med om det flera gånger. Jag förstår inte riktigt varför det är just när hundar är inblandade? Det senaste som hände mig var i och för sig rätt så harmlöst, men ändå underligt. Vår hund är ute och jag med. Det kommer en kille och springer på vägen och har en kopplad hund med sig. Istället för att springa på vägen springer han vid sidan av den över vår tomt. Där ligger vår hund. När killen springer förbi och hans hund springer fram till vår hund reser sig vår hund nyfiket. Då stannar killen och vrålar så det ekade i skogen och öronen fladdrade på vår hund "GÅ HEM!!!!!!
Jag sa då att hunden är hemma. Ni är ju på vår gård. Killen svarade inte utan fortsatte bara springa. Jag stod där som ett frågetecken. Konstigt beteende tycker jag.

Senast ändrad:

Jag skulle inte gå in tråden mer, och jag tänker inte diskutera mer, för allt jag gör är ju ändå fel.
Jag har sagt att jag gjort fel, har aldrig påstått nåt annat. Jag tycker ändå hade hela situationen hade varit värre om min hund faktiskt hoppat på karln, eller bitit han, vilket han ju inte gjorde. Att jag kopplar min hund för att det inte ska hända nåt om det kommer nån när han är lös, ja då är det faktiskt värre när nån inte bryr sig eller bara låter sin hund springa fram. Vad jag försöker få fram, vilket inte verkar gå fram överhuvudtaget, för jag är ju bara dum, är att även om varken jag eller min hund är perfekta, och det finns det inte många som är, är att jag ändå tar ansvar och ser till att det inte ska hända. Misstag sker. Men en del är tydligen för perfekta för det. Min hund är inte lös på gångvägar för det är för myket folk för det. Jag kopplar min hund just för att det inte ska hända nåt. Får han aldrig vara lös utanför inhägnat kommer han heller aldrig att lära sig det. Jag har jättebra inkallning inhägnat, nu måste vi jobba på att det alltid ska vara bra inkallningar utanför inhägnat. Men det får jag ju inte träna på.

Men jag ska föra ett förtydligande då det tydligen behövs. Det är inte alltid så lätt när man bara blir anklagad av flera stycken.
98 % av alla hundmöten är väldigt bra, även om han måste distraheras. Sen beror det ju faktiskt lite på mötande hund också. 99.9 % av alla möten med personer är väldigt bra. Han går förbi alla människor och jag behöver inte altid ens ha kort koppel. Nån entstaka gång är det någon han tycker är intressant och då tar jag lite i kopplet och säger nej och det räcker. Nån enstaka gång har han dragit lite just som man ska passera, och har jag då halkat lite har han ju kommit längre än han borde. Dcok har jag ändå gjort det jag ska.

Det är konstigt med hundmänniskor, alla kan allt, alla vet bäst, och en del är bara otrevliga.

Nej jag tycker inte heller att det är okej, men samtidigt så vinner jag ju inget på att ställa mig och argumentera.

Det är konstigt med hundmänniskor, alla kan allt, alla vet bäst, och en del är bara otrevliga.

Ja men så är det ;) Och det är ju bara att gratulera alla som från start lyckats få till 100 % lydnad på sina hundar, samt agerat klanderfritt i alla kniviga situationer som uppstått.

Jag har det då inte, men jag kan i alla fall trösta mig (och dig) med att då dessa beklämliga missar och klavertramp har gjorts, så har jag i alla fall lärt mig något :idea:
Försök se det så du med!
Ta åt dig lagom mycket av folks råd istället för att låta dig bli nedstämd :)
Ingen är perfekt och du gör säkert så gott du kan med din hund!

Summan av kardemumman: Fräcka och magstarka människor finns det gott om där ute, ge dem inte ännu en chans till att få hota dig eller din hund!

Ja men så är det ;) Och det är ju bara att gratulera alla som från start lyckats få till 100 % lydnad på sina hundar, samt agerat klanderfritt i alla kniviga situationer som uppstått.

Ja, de är verkligen att gratulera om de finns! :p

Skillnaden jag ser mellan TS och de flesta andra är att hon framstår som helt ointresserad av att lära sig av sina misstag! Hon påstår att hon vet att hon gjort fel, men sen kommer i varje inlägg långa rader av ursäkter och raljerande kring hur det ändå inte är hennes fel! Följt av konstiga argument om hur mycket värre det hade kunnat vara eller hur mycket värre fel vissa andra gör.

Jag har det då inte, men jag kan i alla fall trösta mig (och dig) med att då dessa beklämliga missar och klavertramp har gjorts, så har jag i alla fall lärt mig något :idea:
Försök se det så du med!
Ta åt dig lagom mycket av folks råd istället för att låta dig bli nedstämd :)
Ingen är perfekt och du gör säkert så gott du kan med din hund!

Summan av kardemumman: Fräcka och magstarka människor finns det gott om där ute, ge dem inte ännu en chans till att få hota dig eller din hund!

Det är verkligen intressant hur folk lyckas vända på saker för att få ta på sig offerkoftan. Vi är nämligen fler här inne som påtalat ATT alla gör misstag , att det dock är TS attityd till det hela som stör. Vi som har den där ovillkorliga lydnaden på våra hundar har dessutom inte fått den gratis, den har vi slitit röv för att få, och för att underhålla. Det är inte som att vi har haft tur ;) . Sedan säger jag inte att ts inte gör sitt bästa! Men funkar det inte, har man den inte lös heller. Eller så har man hunden lös och får stå ut med att folk blir förbannade. Denna gubben ts beskrev överdrev dock.

Skillnaden jag ser mellan TS och de flesta andra är att hon framstår som helt ointresserad av att lära sig av sina misstag! Hon påstår att hon vet att hon gjort fel, men sen kommer i varje inlägg långa rader av ursäkter och raljerande kring hur det ändå inte är hennes fel! Följt av konstiga argument om hur mycket värre det hade kunnat vara eller hur mycket värre fel vissa andra gör.

Exaaaaakt ;)

Men tänkt vad olika vi människor uppfattar saker. Jag har inte alls fått det intrycket av TS. Jag läser och hör en människa som är medveten om att hon har brister, men som försöker lära sig och förbättra situationen. Det jag ser som hon tycker är jobbigt är reaktionen hos personen hon mötte i detta fall. (och att den reaktionen eller liknande inte är helt ovanlig) Jag ser en person som inte tycker att det är roligt att andra ska spela besserwissrar. (vilket jag har full förståelse för)
Jag säger inte att min uppfattning är mer rätt än någon annans, bara att vi uppenbarligen inte uppfattar samma saker när vi läser. Det finns många nyanser och hur man läser och uppfattar saker hänger ju också ihop med ens egen personlighet och den inställning man har när man läser.

Men tänkt vad olika vi människor uppfattar saker. Jag har inte alls fått det intrycket av TS. Jag läser och hör en människa som är medveten om att hon har brister, men som försöker lära sig och förbättra situationen. Det jag ser som hon tycker är jobbigt är reaktionen hos personen hon mötte i detta fall. (och att den reaktionen eller liknande inte är helt ovanlig) Jag ser en person som inte tycker att det är roligt att andra ska spela besserwissrar. (vilket jag har full förståelse för)
Jag säger inte att min uppfattning är mer rätt än någon annans, bara att vi uppenbarligen inte uppfattar samma saker när vi läser. Det finns många nyanser och hur man läser och uppfattar saker hänger ju också ihop med ens egen personlighet och den inställning man har när man läser.

:bow::bow:

Jag är lite kluven. Jag får samma intryck vad gäller TS när det kommer till att ursäkta sina misstag. Hade jag råkat ut för samma sak hade jag visserligen tyckt att mannen var riktigt otrevlig och överreagerade men jag hade samtidigt tyckt att det var pinsamt att jag inte höll koll på min egen hund och skämts över det. Bådas beteende hade varit fel och det hade tagit ut varandra.

Vad gäller att ha hunden lös och koppla upp den när man ser att det dyker upp en störning är det precis vad jag gör. Jag har inga problem att stanna min hund när det dyker upp vilt, även om han ibland hinner ta ett par språng så stannar han på mitt kommando. Däremot litar jag inte fullt på att han inte går fram till andra hundekipage eller människor om de är för nära och därför får han dels inte gå för långt från mig, dels kopplar jag upp när jag ser andra komma. Jag kan bara minnas ett par tillfällen under åren som jag misslyckats och bara vid ett tillfälle sprang han ända fram till hunden. Då var han valp och jag ursäktade mig översvallande medan den andra hundägaren bara skrattade. De andra två gångerna har han stannat på några meters avstånd och jag har kunnat ta honom där, inte heller det har varit något problem för den andra hundägaren. Jag känner mig faktiskt inte oseriös.

KL

Det som blir konstigt för mig i den här tråden är att vi diskuterar något som INTE hände och inte det som faktiskt hände. Hunden var de facto inte lös och sprang fram till någon. Den var kopplad och TS försökte hålla in den. Mer kan man ju inte göra. Att man halkar på snön kan man knappast lastas för. TS vet att hon behöver träna mer på att få hunden att inte dra, men det kan väl inte vara någon som påstår att man inte ska kunna gå ut med sin hund kopplad bara för att man inte har fått till det till 100 %. I den situationen som var tycker jag att det är helt oacceptabelt att uttala sig som den mannen gjorde.

Sedan kan vi diskutera tills korna kommer hem när, var och hur man kan ha sin hund lös. Jag har mina lösa jämt och kopplar dem om vi får möte av hundekipage. Lydnaden är bra men inte 100 % perfekt. Detta är en variant som funkar för oss. Jag ser till att röra mig på platser där jag ser om någon kommer.

Jadå, det var ganska mycket skrivet med glimten i ögat. För att pigga upp TS lite. Jag tycker själv att det kan vara rätt hätsk ton här inne allt som oftast. Även om många har en bra poäng under sin hårda jargong, så kan budskapet förlora sig lite i den hårda tonen. Och allt för många känner något form av behov att slå ifrån sig och försvara sig.
Min erfarenhet är att det brukar vara lättare att nå fram till folk om man använder sig av en pedagogisk och trevlig ton.
Jag håller med om att man absolut skall så gott det går försöka ta åt sig och förstå folks råd och tips.
Men jag tyckte vissa kommentarer till TS ursprungsinlägg var lite väl otrevliga, inte riktat mot dig dock! :)

Senast ändrad:

När jag är ute med min hund, kopplad, och går förbi människor händer det ibland att han vänder sig mot den vi passerar. Han når inte fram, men då gångvägen inte är så bred är det inte extremt stort avstånd. Detta händer då och då och ingen jag mött har någonsin visat missnöje.
Skulle någon uttrycka att de skulle sparka in skallen på min hund på grund av detta hade jag troligtvis blivit helt paff.
Helst hade jag velat kasta hundbajs på denne, men sånt gör jag bara i mina fantasier.
Troligtvis hade jag harklat fram något i stil med: "Ursäkta?" Följt av ett "Du är ju dum i huvet" och hoppats på att inte få en kniv i mig eller så.
Sen hade jag varit förbannad på mig själv för att jag inte kommit på något mer dråpligt att säga.....

Sen om jag har haft honom lös med 100 % kontroll eller inte strax innan tycker jag inte har något med detta att göra alls, så jag förstår inte varför den frågan får så mycket utrymme.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka