Otrevligt möte

Sv: Otrevligt möte

Nej, du tar inte ditt ansvar eftersom att det är helt och hållet olagligt att ha en hund lös utan fysiskt koppel på om inte lydnaden är totalt befäst. Dvs att hunden är under total kontroll. Kontrollen är INTE total om din hund brister i lydnaden och springer fram vid åsynen av folk eller andra djur/hundar.
Men något som total kontroll finns inte när det handlar om levande varelser. Den mest väldresserade och lydiga hund kan någon gång beté sig på ett sätt som inte alls är normalt eller vanligt för den. Man kan aldrig vara 100% säker när det handlar om levande varelser.
Jag tycker TS får en massa ovett utan anledning i den här tråden. Hon hade sin hund kopplad just för att hon visste att hunden alltför gärna vill fram och hälsa på människor. (visar på både insikt och ansvar) Att hon sen halkar har ju ingenting med bristande ansvar att göra. Tycket många här verkar dra alltför stora växlar av vad som skrivs.

Alla vuxna människor har ansvar för sina egna handlingar och jag ger blanka fan i om människan är hundrädd, just blivit påhoppad av ett helt hundspann, är magsjuk eller bara på allmänt dåligt humör. Kan man inte kommunicera civiliserat med omvärlden bör man inte sätta sin fot i den.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför det anses som okej och tillåtet att ge sig på och behandla hundägare på det mest ohyfsade vis. Hade det varit TS själv som halkat och ramlat in i mannen hade knappast någon ansett det varit acceptabelt med hot om att sparka in skallen. Det är det inte heller när det gäller misstag som begås med hund. Uppförande och allmänt hyfs gäller alla, även hundrädda. Själv hade jag blivit rejält förbannad tillbaka för man beter sig inte mot medmänniskor på det viset, oavsett om hunden lyckats nosa eller inte. Bara för att någon begår ett misstag så ger det inte andra rätt att bli hotfulla och ohyfsade. Ansvar för egen handling. Annars skulle man lika gärna kunna klappa till någon med motiveringen att man blev provocerad.....och den vägen vill vi inte gå.

Vad gäller lösa hundar utan full kontroll, så måste vi alla börja någonstans. Jag har haft corgin lös mesta tiden ända sedan hon var liten valp, just för att tidigt kunna utnyttja den valpiga följsamheten och lära henne vara lös. Hon går fortfarande lös i skogen och på promenadstigar. Jag kan inte garantera att hon alltid ignorerar andra hundar eller människor. Hon är bara nio månader. Därför gör jag precis som TS. Järnkoll på omgivningen och kopplar upp när jag ser något. Det går och är inte annorlunda än när jag hade min ovänliga Rottweiler som inte tålde vare sig andra människor eller hundar. Att bara träna inhägnat eller på bk ger noll resultat. De lär sig snabbt planlydnad.

Ännu har ingen miss skett med unghunden och kommer troligen inte ske men skulle det ske och den människan hotade med att sparka in skallen på corgin.....då skulle den människan ligga jävligt risigt till.

Nu är det så här, som jag sagt många gånger. Jag har bra inkallning på min hund. Jag har han bara lös där det aldrig eller ytterst sällan kommer någon för att undvika att han ska springa fram till nån eftersom jag vet att han kan göra det. Ser jag någon kopplar jag.
Dessuomt sticker han inte så fort det kommer en människa på 200 meters avstånd för då har han inte upptäckt den än. Eller 100 meter, eller kanske 50 meter, om dom kommer från sidan.Han drar inte iväg med mig för att det kommer en hund 30 meter bort. (MrsScrabtree)
Ha du perfekt lydnad på dina hundar direkt som aldrig skulle göra nåt fel, grattis. Vissa måste träna på.
Jag tar i alla fall ansvar och kopplar min hund när det kommer nån. Det finns dom som inte bryr sig över huvudtaget. Jag har min hund lös där det inte kommer någon. Jag har bra inkallning på min hund.
Att det går jättebra i rastgården tex, betyder inte att det går galant ute, för i rastgården kommer det ju ingen om vi är ensamma. Apport kan gå jättebra inomhus, det betyder inte att det går galant ute.
Vissa saker ska man bara inte säga för att inte bli påhoppad, dumförklarad och bli en helt annan diskussion.
Jag undviker att ha min hund lös när det kommer någon. Han är aldrig lös på gångväg, bara i skogen när det inte kommer någon.
Jag skulle aldrig ha sagt att jag hoppas att det är en trevlig person man möter om han skulle råka sticka.
Jag hoppas du har perfekta hundar som aldrig i livet skulle få för sig att göra nåt fel.
Vissa saker måste man träna på. Och allt kan man itne träna på inomhus/inhägnad.
Jag kopplar min hund när det kommer någon! Jag går där det ytterst sällan eller aldrig kommer någon!
Jag hoppas du aldrig har missat något nä du har varit ute, aldrig haft något som helst problem och att dina hundar lyder dig blint från första början.

Senast ändrad:

Nej vaför ska man behöva det? Men jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att säga "Jag är lite hundrädd, skulle du kunna hålla in hunden lite?" eller nåt liknande? Jag kan inte ta för givet att alla jag möter är hundrädda, gå längst ut på kanten eller i snödrivan, hålla i halsbandet, varje gång jag möter någon.

Jag har en unghund. Som ser alla hundar som lekkamrater och gillar människor. Han fattar inte alltid att alla inte vill prata med han. Han fattar inte alltid att alla hundar inte vill leka eller att man inte kan leka med alla. Men hundmöten går mycket bättre nu än det gjorde för ett halvårsen eftersom vi tränar på det. Och att gå förbi människor såklart. Jag har många bra möten nu.
Sen min hund var liten har han varit lös i skogen, vi har tränat inkallning, gömt oss för att han ska hålla koll på oss.
Att han ska lyssna fast det kommer nån om han är lös måste vi ju givetvis träna på. Men eftersom jag vill kunna ha min hund lös, och det går bra när vi är i skogen, ser jag ju till att koppla när det kommer nån. Nej, jag har inte stenkoll än för vi har inte kommit så långt. Men jag tar ansvar och kopplar min hund när det kommer någon. Han följer inte efter spår och håller sig nära, lyssnar bra på inkallningar. Men tydligen ska man inte vara ute bland folk om man inte har stenkoll på en gång? (inte till dig)
Tack för ett bra inlägg.

Jag har tyvärr inte haft hundar i 30 år och tränat i 30 år. Jag kan inte allt om träning och lydnad. Får man inte börja nånstans och lära sig? Eller ska man kunna allt på en gång, och hunden ska kunna allt?

Jag håller med dig. Jag har gjort detsamma med mina hundar sedan de var små. Länge hade vi långlina i selen för att kunna stoppa om hunden tog fart mot något spännande. Numera funkar inkallningen bra, men jag kopplar alltid för säkerhets skulle när det kommer en hund på nära håll. Och visst drar mina hundar mot andra hundar när de är kopplade. De vill gärna hälsa. Vi tränar på det, men vi har inte lyckats få till det så bra som vi skulle vilja. Inte sjutton ska man behöva bli hotad med att få hundens skalle insparkad om hunden drar i kopplet och man råkar halka till. Man måste ju kunna vara ute och röra sig även om hunden är ung och man ännu inte har fått perfekt lydnad i alla lägen. Hunden har ju inte skadat någon, jagat eller liknande. Den råkade komma för nära en man. Det är allt. Kanske läskigt för mannen om han var hundrädd, men det legitimerar inte att man beter sig hur som helst.

KL

Jag har inte stenhård disiplin på mina hundar.
Men han lyssnar när jag ropar in honom (den stora) till 95%.
ÄNDÅ så kopplar jag honom eller tar honom till mej och håller i halsbandet när jag möter någon annan.
Just för att man aldrig vet om det är en stackars hundrädd människa som kommer och går.
Skulle jag vara hundrädd skulle jag bli lika rädd om jag såg en hund som fick gå i sträckt koppel över hela gåbanan som om en hund gick i kloss vid ägarens sida LÖS.

Så för att visa hänsyn till andra människor så kopplar jag min hund, det tar några sekunder och den tiden har man.

Är man ute och vill bara gå förbi en hund med ägare så kan man tyvärr inte stanna var enda hundägare och säga att man är hundrädd men gärna vill gå förbi hunden då man försöker träna bort det. Det blir lixom att stanna flera ggr per promenad, dessutom är det faktiskt inte alla gånger man hinner stoppa hundägaren när man möts på en väg.
Jag brukade lägga mer vikt på att stoppa hundägare som hade lösa hundar... om jag kunde, och be dem koppla sina hundar, dock var det lite svårt ibland när hundägaren hade hunden 50 meter före sig... Då var man tvungen att stå och skrika.
Jag skämdes såklart efteråt, jättemycket, och tyckte ochså att jag sagt jävligt dumma saker. Då ville jag tala om för hundägaren att jag bara blivit panikslagen, men hon var redan långt borta när jag hade återhämtat mig.

Bra förklarat.

Tänk att det ska vara så svårt att förstå att alla människor inte -kan- reagera "normalt" eller "som man ska". Arga/rädda/mycket osäkra människor tänker sig inte för först. Det är oerhört lätt att säga saker man inte riktigt menar, saker som man ångrar sekunden senare.
Har ni verkligen aldrig varit med om det själva? Och även om ni inte har det, ska det vara så svårt att förstå att andra reagerar på ett annat sätt än ni själva?

Många som säger att mannen inte borde sagt sådana saker, att det var helt fel.
Det är inte poängen! Självklart är det INTE OKAY att säga de saker som han gjorde till en annan människa, men samtidigt kan jag faktiskt förstå att det kan hända ändå, och varför det kan hända.
Det är faktiskt inte konstigt alls.

Bra förklarat.

Tänk att det ska vara så svårt att förstå att alla människor inte -kan- reagera "normalt" eller "som man ska". Arga/rädda/mycket osäkra människor tänker sig inte för först. Det är oerhört lätt att säga saker man inte riktigt menar, saker som man ångrar sekunden senare.
Har ni verkligen aldrig varit med om det själva? Och även om ni inte har det, ska det vara så svårt att förstå att andra reagerar på ett annat sätt än ni själva?

Det är inte poängen! Självklart är det INTE OKAY att säga de saker som han gjorde till en annan människa, men samtidigt kan jag faktiskt förstå att det kan hända ändå, och varför det kan hända.

Jag kan absolut förstå att det kan bli så, men jag kan ju inte precis tycka att det för den sakens skull är ok att säga som han gjorde. Vare sig han menade det eller inte så förstår jag att TS blev ledsen. Det hade jag också blivit. Och jag tycker inte att hon har gjort något fel i den aktuella situationen.

*KL*

Nu skriver väldigt många att det KAN har varit så att mannen var hundrädd.
Ja så kan det ha varit.
Men det KAN också ha varit en idiot som inte alls blev rädd, utan bara störde sig på hunden.
Det finns ju olika möjliga scenarion, men inget som rättfärdigar mannens uttryck.

:bow:
Håller också med!
Herregud, bara för att man är hundägare är man inte en levande slagpåse. Särskilt inte när man som TS uppenbarligen gör sitt bästa.

Håller också med Hellas i att visst kan man reagera irationellt om man är hundrädd men det är ingen ursäkt för sådant beteende som den här mannen visade upp. Hade det varit ok om han verkligen sparkade i skallen på hunden också?

Djur och hundar är faktiskt en del av vårt samhälle och som hundägare skall vi visa respekt och ta fullt ansvar för våra hundar men det betyder inte att vi inte har rätt att bli bemötta med respekt i åtgäld.

Upp med hakan TS! Tyvärr råkar man på sådana här människor ibland och det hjälper inte hur väluppfostrad hund man har så hatar de oss ändå.

Det är skillnad på förklaring och ursäkt. Att vara rädd är en förklaring, inte en ursäkt för stt bete sig illa.

och jag undrar fortfarande varför just hundar och dess ägare är lovligt byte. Om en häst hoppar till och råkar komma nära någon när man är ute och rider, skulle ni då acceptera att personen börjar gapar om att slå av benen på hästen?

Eller om ni råkar slå upp dörren och orsaka ett märke på bilen bredvid, tar ni då bara emot en otrevlig utskällning?

Det finns gränser och även hundrädda har ansvar för sitt beteende. Rädda barn är en sak. Vuxna ska kunna behärska sig. Vad gäller hänsynen sim är lämplig att visa, så kopplar även jag om jag inte tränar lydnadsmoment just då. Men om den kopplade hunden och jag går på vår sida och sköter vårt, inte halar jag då in kopplet vid varje möte. Jag har i det läget gjort mitt och den hundräddes rädsla i det läget är dennes ansvar och inte mitt. Jag fullkomligt kräks på häxjakten på hundägare.

*kl*

Visst du ska ha koll på din hund, det skriver du ju faktiskt också.
Mannen ska ju faktiskt ha koll på sin tunga med, man kan inte vräka ur sig vad som helst. Okej att han kanske kan fräsa till ha koll på hunden eller nåt i den stilen, men sen räcker det. Man behöver inte gå över gränser eller hur.

Och ni som säger att ts är oansvarig när hon fångar in hunden inför möte, så finns det hur många som helst som gör, som dessutom alltid har koll på läget så man fångar i tid, inte släpper hunden på ställen där det är svårt att se om det kommer någon och alltid försöker ha ögon i nacken. Nånstans ska man börja och jag tycker ts verkar ha rätt tänk kring det hela. Att då säga att det är såna som hon som ger alla oss andra dåligt rykte är ju rent av elakt.

Min hund lyssnar på inkallning. även om det skulle komma en annan hund, men lik förbannat kopplar jag henne inför möten, både med människor och andra hundar. Det finns inget som gör mig så irriterad som hundägare som går med hundar lösa i stan och vid möten. Ni vet inte om ni möter en hundrädd person till exempel. även om ni har hundra koll så tycker jag att man ska visa respekt och koppla sin hund så att andra människor får känna sig trygga också. Vet väldigt många som inte har hund som hellre ser en hund i koppel vid möte, även om den skulle dra lite tex. Än att möta en lös hund där husse/matte har stenkoll. För för en som inte har hund och inte kan läsa en hunds kroppsspråk, hur lätt är det då att veta att just den här hunden har total fokus på husse eller matte?

Bra förklarat.

Är inne på samma spår..

Han kanske har varit med om många hundmöten där hundägaren helt respektlöst bara antar att det är okej för hunden att hälsa, gå fram och klänga på en att han blev less, och du fick ta smällen just den dagen?

Så har jag reagerat en gång nämligen. Dock inte med orden sparka in skallen på någon, men jäkligt arg har jag blivit och då blev det den senaste hundägaren jag mötte som fick ta den smällen av all irritation, det rinner över ibland tyvärr.

Häromkring ska framförallt alla smådussilussealltjämntsöta småhundar släppas fram..man blir tokig tillslut och ryar ifrån åt hundägare som ser chockade ut och säger "meen han är ju sååå snäll". Det spelar liksom ingen roll, tillslut blir man less.
Jag vill inte hälsa på andras okända hundar för de intresserar mig inte, inte heller okända människor och då ska ingen komma och tränga sig in på mitt personliga space bara sådär.

Vanligt här är lösa hundar som springer antingen framför eller bakom matte/husse samt hundar med rullkoppel med maximal längd där matte/husse tittar mest upp bland molnen och det där snöret far fram och tillbaka över vägen där man möts (snubbelrisk i vissa fall).

Så jag förstår att det kan bli sådär någon gång, men givetvis är det tråkigt och han kanske skulle ha valt andra ord.

Senast ändrad:

Eller om ni råkar slå upp dörren och orsaka ett märke på bilen bredvid, tar ni då bara emot en otrevlig utskällning?

Ja, exakt det gör jag. Om jag klantat mig och sabbat bilen bredvid är det ju just jag som förtjänar en utskällning (och att betala skadorna givetvis).

Det är det jag tycker brister hos TS, insikten om det egna ansvaret i händelsena. Givetvis kan man inte göra allt prickfritt jämt, men man får ju ta på sig ansvaret när det är man själv som brister?

Ett ansvarstagenade sätt i TS situation hade tex varit: "det gick snett, mannen blev onödigt arg, men det var ändå jag som orsakade det hela och jag som måste träna mer" istället för "idiot som inte håller sig på andra sidan gatan och förstår att min hund bara är glad och vill hälsa".

Jag skulle tex aldrig rida på gångvägar och möter vi folk ute gör jag halt och låter dem passera om jag är det minsta tveksam på om avståndet är lagom. Jag rider inte förbi på samma sida vägen, hästar är inte stensäkra djur även om just mina alltid varit trafiksäkra och trygga ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka