Otrevligt möte

Sv: Otrevligt möte

Jag tycker dock det är lite synd att det blev en diskussion om hur oansvarig hundägare jag är och hur dålig lydnad jag har på min hund, när det inte var därför jag startade tråden. Ni vet ju inte hur lydig eller olydig han är, förutom att han vill fram till andra hundar för att hälsa/leka och gärna springer fram och hälsar på människor när han är lös om dom är nära.

Senast ändrad:

Du får tycka att jag är elak nu.

Men vad trött jag blir på sådana som chansar så som du gör, helt less verkligen. Att ha hunden lös när du vet att den sticker om den ser någon för nära och bara rycka på axlarna och hoppas att hunden du möter är snäll?

Vad är det för sätt att resonera på?

Om hunden du möter inte är snäll då? Eller människan du möter är livrädd för hundar?

Drar hunden efter vilt som kommer för nära också ( rådjur, harar ), jag tycker du är en väldigt oansvarig hundägare.

Jag hävdar också ( för att knyta an till trådstarten ) att du fortfarande får ha förståelse för att den du möter kan vara livrädd för hundar och då kan de situationen som uppstod räcka för att få en sådan människa att reagera som den gjorde utav rädsla.

Det är jättebra att du tränar, men tyvärr. Är inte hunden under total kontroll hela tiden får du räkna med att folk blir upprörda. Samhället är uppbyggt så att människors behov och rättigheter kommer före djurens, och så länge det är så, får man snällt rätta sig i ledet. Det är inte roligt att bli bemött så som du blev bemött, men du kan tyvärr inte göra så mycket annat än att foga dig, eller eventuellt be personen att coola ner attityden.

Otrevliga människor finns det överallt. Det räcker ju bara att läsa vissa inlägg här på buke. Vissa verkar njuta av att vara elaka. De kallar det för att de är "ärliga" och "säga vad de tycker". Jag kallar det för simpel elakhet.

Saker och ting händer. Vi lever inte i en perfekt värld. Är man hundrädd så har man också ett egenansvar.

Hans uppförande var helt onödigt. Det är inte okej att hota att man skall sparka in huvudet på någon, vare sig det är människa eller hund.

Om han vill polisanmäla din hund så är det ju bara bra. Du kan ju då passa på att anmäla honom för olaga hot (dit räknas bla att hota att sparka in huvudet på någon).

Mvh

Tora

Jag har min und lös där det ytterst sällan eller aldrig kommer någon just för att undvika det.
Ser jag att det kommer någon kopplar jag hunden, innan den upptäckt att det kommer nån. Kan som sagt koppla hunden fast personen är 200 meter bort.
Jag kan tyvärr inte gå en massa kurser och vara med i en massa klubbar för det har jag inte ekonomi till. Jag tränar på inkallningar när min hund är lös, jag försöker undvika situationer där han kan springa fram till nån genom att ha han lös där det inte kommer folk.
Jag har bara en gång träffat en älg när jag varit ute med hunden, dessutom i ett villaområde, och han brydde sig inte alls om älgen överhuvudtager. Han såg den inte ens. Han följer inte spår i snön. Han håller sig nära och stannar alltid och kolalr att man hänger med.

Visst, kan han varit rädd, men då borde han inte ha gått mitt i vägen, som dessutom inte är bredare än en gångväg. Även om man är rädd tycker jag det är lite väl hårt att hota att misshandla hunden.

Det är jättebra att ni aldrig haft problem med era hundar. Att allting funkar klockrent på en gång. Jag tränar på det. Men det duger inte. Jag kommer ändå ha han lös där det inte kommer folk för att träna på inkallning och annat.

Har jag någonstans berört frågan om ett hot om att polisanmäla någon skulle kunna anses som olaga hot? Jag har inte heller berört frågan om brottet kan delas in i olika grader.

Den enda fråga jag berört är det som du citerat, dvs att hot kan riktas mot egendom(hunden). Det vore intressant att höra ditt resonemang för varför hotet mot hunden inte skulle kunna anses falla in under bestämmelsen?

Jag visste inte att det va lika allvarligt att hota någons hund som att hota en människa.
I mina ögon är det värre med människa.

Har för övrigt INTE sagt att det INTE är så.

Visst, kan han varit rädd, men då borde han inte ha gått mitt i vägen, som dessutom inte är bredare än en gångväg. Även om man är rädd tycker jag det är lite väl hårt att hota att misshandla hunden.

Det är jättebra att ni aldrig haft problem med era hundar. Att allting funkar klockrent på en gång. Jag tränar på det. Men det duger inte. Jag kommer ändå ha han lös där det inte kommer folk för att träna på inkallning och annat

Åtminstone jag har aldrig skrivit att hans uppförande är/var okej. Det var helt onödigt och jag hade förmodligen härsknat på ett sådant bemötande. Tyvärr går det dock inte annat än att beklaga. Han hade rätt i sak.

Jag tror inte någon av oss här inne har haft en perfekt inkallning från början. Däremot har vi/jag vi de enstaka tillfällen min hund sprungit fram till någon fått be om ursäkt ordentligt, för det var jag som brast i ansvar.

Varför återkopplar du till att jag skulle haft en hund där allt fungerat på en gång och aldrig haft problem?

Jag tycker bara inte att man har sin hund lös på oinhägnat område innan man har kontroll på hunden. Men det menar jag inte att min hund föddes med någon inkallningsgen ;). Givetvis kan det brista, men då det åligger hundägaren att ha kontroll över sin hund så får man be om ursäkt för händelsen.

Jag tycker också att mannen var otrevlig, helt klart. Men utan att veta vare sig mer eller mindre om situationen än den beskrivna så tycker jag rent allmänt att man får ha förståelse för att andra människor kan vara hundrädda.

Jag ber alltid om ursäkt när min hund springer fram till någon. Är tyvärr lite dålig på det när han drar mot nån man möter när han är kopplad, men gör alltid klart att han vill hälsa och inget annat.
Ja, det brast lite, jag har heller aldrig sagt något annat. Men jag tycker inte man har behövt vara så hård att hota att mer eller mindre ha ihjäl hunden för att den kom fram till han. Skulle han ha varit hundrädd kunde han väl ha sagt det?

men vilken J-VLA idiot, sådär beter inte en normal vuxen människa sig, inte ens vid rädsla. Att sparka in skallen av någonting är knappast normalt eller försvarbart. Då behöver man hjälp! Visst, du gjorde kanske fel när du inte höll hunden kort nog bland folk, men skulle någon säga sådär till mig så skulle jag bli minst lika förbannad.

Nej du har aldrig sagt det. Ibland verkar det dock som att en del aldrig har problem, och har man det känner man sig kanske lite nertryckt eller vad man ska säga ibland, eftersom man kanske har mer att träna på en nån annan (det har du inte gjort)
Jag har kontroll på min hund, så länge det inte kommer någon på nära håll när han är lös. Jag har inte kommit på vad jag ska göra för att vara mer intressant då. Men jobbar på det. Har börjat träna med visselpipa och hoppas att det ska hjälpa. Men som sagt, han håller sig nära, kollar att man är med, har man gömt sig en gång har han full koll sen, följer inte efter spår.
Springer han fram till nån ber jag ju som sagt om ursäkt, och än så länge har jag bara mött trevliga personer när det har hänt. Även när han har sprungit fram till en hund.
Jag har full förståelse för att folk kan vara hundräda. Känner en som är livrädd för hundar. Men säg det då istället för att hota att misshandla den.

Senast ändrad:

Hade mina hundar hoppat mot någon hade jag bett om ursäkt, men om personen ifråga hade slängt ur sig något sådant idiotiskt innan jag hann öppna munnen, så hade jag bara gått därifrån.

Håller inte med er som säger att det är TS som agerade fel i denna situationen! Däremot är ju det något som behövs träna på, att inte hälsa på förbipasserande människor :)

men gör alltid klart att han vill hälsa och inget annat.

Jag förstår att du menar väl men jag ser inte hur detta skulle göra något bättre. De flesta ser nog skillnad på en hund som är glad och en hund som är aggressiv, det har liksom inte med det att göra. Är man hundrädd är man det hur än snäll hunden är och vill inte ha hunden nära vad du än säger ("den är inte farlig" funkar knappast på någon med ormfobi/spindelfobi heller). Vill man inte ha hundhår, blöta nosar eller leriga tassar på sig vill man inte heller ha det oavsett hur vänlig hunden är och tycker man bara det är störigt med närgångna hundar tycker man det vad än hunden har för intentioner.

Jag tycker absolut inte att det är okej att vara otrevlig som mannen var men kan förstå det om han var hundrädd, som många sagt så reagerar man inte rationellt då. Jag är inte det minsta hundrädd men ogillar när andras jyckar kommer springandes, särskilt när jag har min egen med mig. Jag har förståelse för att misstag händer och gör ingen affär av det alls om det märks att personen försöker förhindra det (de behöver inte be om ursäkt, ser hellre att de tar reda på hunden) men det finns få saker i den situationen som gör mig så irriterad som ägare som slänger ur sig "han vill bara hälsa!". Jaha? Det vill inte jag.

Jag har full förståelse för att folk kan vara hundräda. Känner en som är livrädd för hundar. Men säg det då istället för att hota att misshandla den.

Med andra ord har du inte förståelse för folks hundrädsla. Har du själv någon fobi? Jag lovar att kommer någon mot mig med en stor spindel så säger jag knappast lugnt och artigt "ursäkta mig, men jag tycker spindlar är otäcka, skulle du kunna ta bort den från mitt ansikte".

Jag håller med fullständigt.
Jag var tidigare rejält hundrädd, då jag hade blivit påhoppad vid flera tillfällen när jag var barn. Jag gillade ändå hundar jättemycket, och ville väldigt gärna sluta vara rädd. Så jag tränade på att gå förbi hundar istället för att behöva gå omvägar runt dem eller behöva springa upp i skogen så fort jag såg en.
Grejen med just det här, total panikrädsla och att ändå tvinga sig att gå igenom det, är att man måste hålla TOTAL koll på hunden man går förbi, gör den då ett fel steg kan man ta det som en attack från hundens sida och jag lovar att man får panik då.
Vid ett tillfälle hände just det som ts har berättat om, jag och en hund + ägare möttes på en väg och hunden ville bara hälsa (vet jag nu efteråt) men min rädsla förstorade det hela till att den försökte attackera mig. Jag blev så panikslagen att jag svor långa rader och skällde ut ägaren och dennes hund.

Så jo, tyvärr kan det hända när man är riktigt rädd att man säger riktigt dumma otrevliga saker.

En jag mött som var väldigt hundrädd vågade inte gå förbi när vi stod utanför ett hus, och sa att han var hundrädd så vi flyttade oss in på gården så han skulle våga gå förbi. Min hund skällde, men han sa inte så mycket om det.
Hon jag känner som är livrädd för hundar går undan, hon skulle aldrig hota att skada den.
Jag har höjdskräck, gillar inte ormar eller stora spindlar. Men skulle inte hota att trampa ihjäl min syrras sambos spindel om den var ute på golvet. Jag skulle förmodligen inte ens våga trampa på den. Skulle förmodligen i så fall hoppa upp på en stol eller liknande och be han sätta tillbaka den i terrariet.
Jag förstår ändå inte varför man i så fall inte efteråt kan säga att man är hundrädd? Eller före man passerar varandra. Det skulle ju ha det lättare från början. Men skulle jag vara hundrädd, eller möter en hund jag känner mig osäker på går jag inte en halvmeter ifrån den. Då skulle jag ju hålla större avstånd.
Mötte en gång ett par där mannen frågade om jag kunde hålla hunden. Javisst sa jag och tänkte att nån av dom var hundrädd, så jag höll ju lite hårdare i han. Men när han la sig ner ville mannen hälsa på han.

Du sa aldrig att du var hundrädd när du mötte någon med hund?

Då jag missar att det dyker upp nån försöker man ju få hunden att lyssna ändå. Ibland har jag upptäckt att det kommer nån innan hunden gör det. Annars är det bara att hoppas att det är en snäll person man möter och hoppas att det går bättre nästa gång. Men jag försöker ha så bra uppsikt som möjligt när hunden är lös, och har han oftast lös där det mycket sällan eller aldrig kommer nån.

Ser du inte själv hur illa det låter?
Du verkar helt världsfrånvänd o kräver att alla skall anpassa sig efter dig o din hund, det enda du gör är att skylla ifrån dig utan att ta något som helst eget ansvar. "Det var bara lite" är t ex ofta förekommande i din argumentering.
Du saknar helt förmåga att ta till sig någåt av det som skrivs i tråden, de enda du inte går i total förnekelse emot är nån enstaka skribent som hållt med dig.

Fö så har Blandrastik, Migo o MrsScabtree sagt allt som behöver sägas i frågan.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka