Otrevligt möte

Sv: Otrevligt möte

Ja det är mitt fel. Jag har jure dan sagt att det brast lite. Han ska kunna gå förbi utan att dra fram till andra. Det är mest när det kommer en hund han gör det. Men det gor ofta väldigt bra nu. Han lär sig och vi jobbar ju på det. Jag kollar på min hund när det kommer nån mötande person, och oftast bryr han sig inte alls. Ser jag att han tänker gå fram tar jag ju kopplet och hejdar han. Och dom gånger han inte bryr sig kan han gå också lite framför. Hade jag inte jobbat på det ahde han ju dragit fram till varje person vi mött, med eller utan hund. Därför tränar vi ju på det.
Men, han hoppade inte på karln, han bet inte, han studsade inte framför fötterna. Därför tycker jag inte att man behöver hota om att misshandla hunden.

Senast ändrad:

Men fortfarande, du vet kanske inte vad karln råkat ut för tidigare? Han kan lika gärna ha blivit rejält påhoppad av en hund tidigare och därför blir han förbannad när han får uppleva samma sak igen. Han kanske är urbota less på hundägare som inte har kontroll på sin hund.

Min hund är också ung och jag är också i situationen att lära henne att möta människor. Jag är konsekvent, varje gång vi möter människor så ska hon gå på min vänstra sida, svårare än så är det inte. Även om hon är snäll så behöver hon inte gå längre fram än så. Men jag är inte heller perfekt, min hund har gått fram till folk när vi varit ute, jag har bett om ursäkt och frågat om det gått bra. Sen har de fått hälsa på hunden och vi har gått vidare. Blir någon sur får jag ju förklara hur läget är och acceptera att människan blivit arg.

Han blev inte påhoppad, men jaja....Men då är det väl bättre att säga att han har otrevliga erfarenheter av hundar och inte bara hota med att slå in skallen på hunden och polisanmäla mig för att min kund nästan kom fram till han?
Jag sa när jag drog iväg hunden att han inte behövde hälsa (till hunden), och sen att han vill hälsa på folk, och när jag då lägger till att jag inte tycker man behöver säga så, att slå in skallen på hunden, då säger han att om jag inte kan hålla min jävla hund i shack polisanmäler han mig. Jag har ju uttryckligen sagt att han vill hälsa, och då borde man ju förstå att det är en snäll hund? Alltså inga planer på att faktiskt anfalla människan.
Det har ju varit bättre med en förklaring i så fall, än hot om att misshandla min hund. Eller ska man börja tänka att varje karl man möter kan vilja ha ihjäl min hund för att han kanske råkar komma fram, eller vad då?

Nej, jag skrev inte att din hund hoppade på honom - utan att han KAN ha blivit det tidigare.

Du är hundägare och van vid hundar, han kanske inte tycker det minsta om hundar.. Ja, det finns såna människor också, och det får man acceptera.

Nej, du behöver inte tänka att varje karl vill ha ihjäl din hund. Du ska tänka på att se till att din hund inte går fram till andra människor. Du får helt enkelt ta tag i träningen för att han inte ska gå fram till människor ni möter.

Jag förstår att du är upprörd, men skaka av dig det, och börja träna på att han inte ska gå fram och hälsa på människor utan din tillåtelse.

KL

Det är ju alltid vi hundägare som har ansvar för att våra hundar inte går fram. Jag upplever inte att TS förnekar det. Men olyckshändelser av detta slag inträffar tyvärr med unga och levnadsglada hundar. Här inverkade dessutom yttre omständigheter i form av halka. Självklart ska man ändå ta ansvaret på sig och uppriktigt be om ursäkt. Gärna flera gånger. MEN jag tycker inte att det ursäktar den sortens språkbruk som den mannen ägnade sig åt. Så talar man inte till någon annat under väldigt extrema omständigheter. Man har ingen rätt att vara grov och hotfull mot människor. Bara för att det är hundägaren som är ansvarig betyder det för övrigt inte att man inte själv som utomstående kan bidra till att saker och ting går smidigt. Om man är väldigt hundrädd kan man t.ex. säga till när man närmar sig, eller varför inte ta några steg åt sidan för att underlätta. Stelbent "jag har rätt och det är ditt ansvar"-tänkande är inte vägen till samlevnad i samförstånd. Bara för att man har rätt måste man inte alltid hålla på sin rätt.

Kl
Det må vara TS fel att hunden kom fram till personen men mannen var ju extremt otrevlig. Skit i vad han sa och glöm det. Det är ju ingen du behöver umgås med. ;)

Han kan lika gärna ha blivit rejält påhoppad av en hund tidigare och därför blir han förbannad när han får uppleva samma sak igen..

Ursäkta, men jag tolkade också detta som att du menade att TS´ hund hoppade på mannen.

Du är hundägare och van vid hundar, han kanske inte tycker det minsta om hundar.. Ja, det finns såna människor också, och det får man acceptera

Precis på samma sätt måste ju hundrädda acceptera att det finns hundar i samhället. Sen måste ju såklart hundarna sköta sig, men det gäller ju även de personer som är rädda, man har inte rätt att häva ur sig vad som helst hur som helst. Jag tyckte att det var riktigt dåligt av personen om det gick till så som TS beskriver.

Han går jättebra att ha lös, om det inte kommer någon. Därför kopplas han när vi ser att det kommer nån. Jag har han bara lös i skogen/skogsvägar eftersom han är svår att ha lös på gångväg. Dyker det inte plötsligt upp nån så har vi ju gott om tid att koppla han innan han upptäcker att det är nån där framme, och då är det inget problem.
Det här var på en skogsväg. Men hade jag rdan släppt han och karln plötsligt dykt upp är det inte säkert att han hade lyssnat. Han är bara lös så länge man ser att det inte kommer nån.

Senast ändrad:

Du höll hunden kopplad och kan ju inte rå för att du halkade . Jag förstår inte hur folk kan vara så obefogat otrevliga. Förmodligen var det en hundrädd person, men ändå. Så otrevlig behöver man ju inte vara. Försök att inte ta åt dig. Du är ju medveten om att hunden inte skulle gått fram mot mannen, men lyckades inte hindra hunden helt pga halkan. Sånt händer. Ingen stor sak. (har själv en hund som formligen älskar alla människor och då gäller det att vara på sin vakt när det kommer människor. Ibland misslyckas man. Ingen är perfekt)

Eh vadå? Jag kopplar hunden när jag ser att det kommer någon med eller utan hund efttersom jag vet att han annars kommer springa fram till dom. Alltså tar jag mitt ansvar. Jag förstår inte vad som var konstigt med det?

Det spelar väl ingen roll? Ett hot kan bl a vara riktat mot någons egendom. Däremot kan det vara svårt att tillämpa bestämmelsen av ett antal andra skäl.

Det finns olika grova hot...att bli hotad att bli polisanmäld TROR jag inte räknas dit.
Ej heller att hunden blev hotad, inte i den situationen det hände.

Vill bara påpeka till TS att jag INTE tycker gubben betedde sej riktigt.
Han verkar inte vara hundrädd om han gick i mitten av vägen, då borde han väl hållt sej åt andra sidan...

Eh vadå? Jag kopplar hunden när jag ser att det kommer någon med eller utan hund efttersom jag vet att han annars kommer springa fram till dom. Alltså tar jag mitt ansvar. Jag förstår inte vad som var konstigt med det?

Nej, du tar inte ditt ansvar eftersom att det är helt och hållet olagligt att ha en hund lös utan fysiskt koppel på om inte lydnaden är totalt befäst. Dvs att hunden är under total kontroll. Kontrollen är INTE total om din hund brister i lydnaden och springer fram vid åsynen av folk eller andra djur/hundar.

Tyvärr är det sådana hundägare som du som sätter krokben för oss som kan ha våra hundar lösa MED total kontroll. För någonstans måste du ju fått reda på att din hund sticker om det dyker upp störningar? Jag föreslår att du går en inkallningskurs innan du har din hund lös igen.

Det finns olika grova hot...att bli hotad att bli polisanmäld TROR jag inte räknas dit.
Ej heller att hunden blev hotad, inte i den situationen det hände.

Har jag någonstans berört frågan om ett hot om att polisanmäla någon skulle kunna anses som olaga hot? Jag har inte heller berört frågan om brottet kan delas in i olika grader.

Den enda fråga jag berört är det som du citerat, dvs att hot kan riktas mot egendom(hunden). Det vore intressant att höra ditt resonemang för varför hotet mot hunden inte skulle kunna anses falla in under bestämmelsen?

Min hund svarar bra på inkallningar. Men han kan springa fram till folk om dom är tillräckligt nära därför kopplas han. Och jag har han inte lös mitt bland folk just därför. Det är klart jag inte har han lös om det finns personer som är bara några meter till 50 meter bort. Jag har han lös i skogen/skogsväg och kopplar när jag ser att det kommer nån för att han inte ska springa fram till nån. Jag kan koppla min hund fast personen är 200 meter bort. Men okej, jag är jätteoansvarig som ens tränar på att ha min hund lös. Min hund håller sig nära, springer inte iväg på egna äventyr, följer inte spår och stänger av.
Och hur ska jag annars träna på att ha han lös och inkallningar?
Jag tar i alla fall ansvar nog att koppla min hund innan han springer iväg, om det inte plötsligt dyker upp nån på nära håll. Och ibland hinner man ändå ta han.
Har ni hundar som direkt lyssnar perfekt och ignorerar andra hundar och människor. Grattis. Jag måste tyvärr träna på det.

Senast ändrad:

Min hund svarar bra på inkallningar. Men han kan springa fram till folk om dom är tillräckligt nära därför kopplas han. Och jag har han inte lös mitt bland folk just därför. Det är klart jag inte har han lös om det finns personer som är bara några meter till 50 meter bort. Jag har han lös i skogen/skogsväg och kopplar när jag ser att det kommer nån för att han inte ska springa fram till nån. Jag kan koppla min hund fast personen är 200 meter bort. Men okej, jag är jätteoansvarig som ens tränar på att ha min hund lös.
Javisst är du det. Du får göra som oss andra och träna i långlina, i rastgård/inhägnat område/bk eller med iscensatta möten med hjälpperson.

Och hur ska jag annars träna på att ha han lös och inkallningar?
Jag tar i alla fall ansvar nog att koppla min hund innan han springer iväg, om det inte plötsligt dyker upp nån på nära håll. Och ibland hinner man ändå ta han.

Vad gör du den dagen du missar att det dyker upp någon? Du är trots allt mänsklig, så det är knappast omöjligt.

Har ni hundar som direkt lyssnar perfekt och ignorerar andra hundar och människor. Grattis. Jag måste tyvärr träna på det.

Tyvärr träna på det? Trodde du att hundar föddes lydiga? Lydnad är en färskvara som ska tränas konstant för att det ska vara ordentligt befäst. Det är nog snarare så att vi som har våra hundar under strikt kontroll utan koppel tränar mer på detta än de flesta.

Jag tränar när han är lös ute i skogen, i rastgård, i ridhus på öppen träning där det ju då är andra hundar och det funkar bra. Jag har faktiskt väldigt bra inkallning, så länge det inte kommer en hund eller person som han tycker är intressantare. Men det är ju nåt jag jobbar på. Nånstans måste jag ju få börja och allt kan inte sitta på en gång även om det kanske tar väldigt kort tid för dig.

Då jag missar att det dyker upp nån försöker man ju få hunden att lyssna ändå. Ibland har jag upptäckt att det kommer nån innan hunden gör det. Annars är det bara att hoppas att det är en snäll person man möter och hoppas att det går bättre nästa gång. Men jag försöker ha så bra uppsikt som möjligt när hunden är lös, och har han oftast lös där det mycket sällan eller aldrig kommer nån.

Nej det är klart jag inte trodde det. Ibland kan det dock låta så. Jag hade svårt att träna min hund lös när han var liten för jag har adrig haft nåt bra ställe att vara på. Dock tränade vi mycket på inkallning och gömde oss när vi gick i skogen.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka