Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heh, alltså... Googlade på 'Bernedoodle' och fick upp en "kennel":
Levi is the first Australian Labradoodle (ALD) I have ever owned. An Australian Labradoodle is a cross between the Poodle, Cocker Spaniel and Labrador Retriever.
[...]
Levi is now siring “Australian Bernadoodles” at SwissRidge, which is a cross between an Australian Labradoodle and a Bernese Mountain Dog. He has produced some truly stunning pups. Long may this continue!

Såatteee... Pudel, Berner sennen, Cocker spaniel och Labrador, yay! "Kenneln" verkar bestå av 30 hundar :nailbiting: Fasiken vad mycket valpar de lär kunna producera.

Siberian husky valpar där tiken har ett näthinneveck, borde man avla på det? :confused:
Pappan ögonlust ua
De verkar ha följt rekommendationerna för näthinneveck.

Om man ska eller inte ska avla på en hund är ju en helhetssyn. Ibland när jag läser den här tråden reagerar jag på att bara det bästa av det bästa ska gå i avel. Som jag ser det finns det inga perfekta hundar och hur mycket fel man hittar beror ofta på hur noga letar. Om vi letar noga och utesluter allt som inte är perfekt hittar vi inga avelsdjur alls. Ger vi f-n i att leta kommer vi att ha massor med avelsdjur men ingen kontroll. Sund avel borde vara att man undersöker allt man kan och sedan gör avelsval utifrån vetenskapligt fakta och väl underbyggda gissningar. Visa saker är helt uteslutet att avla på, annat bör man vara restriktiv med, och ytterligare annat är önskvärt respektive helt nödvändigt.

Helt nödvändigt ska alltid finnas och i min värld är det ett avelsdjur som är friskt fysiskt och mentalt samt en god representant för sin ras. Önskvärt är att hunden är bättre än genomsnittet för sin ras så att rasen utvecklas positivt. Sådant man bör vara restriktiv med är sådant man kan hitta med undersökningar men som inte märks annars eller sjukdom i släkten där man följer rekommendationer från veterinärexpertis. Det behöver räknas in men behöver inte alltid vara uteslutande.Helt uteslutande tycker jag är allt som enligt vetenskap och erfarenhet ger ökad risk för att avkomman skall få problem med att leva ett normalt hundliv.

Som jag resonerar kan då ett avelsdjur som har både nödvändiga och önskvärda egenskaper vara värda att avla på trots en negativ som faller inom restriktiv kategorin. Och en med nödvändiga kan vara värdefull i avel för att bibehålla den genetiska variationen.

Hmmm... Sorry, långt svar på kort fråga.

Givetvis, men nu pratade vi ju specifika mål mot t ex vallning.

Jag tyckte det var lite oklart. Belgarna tillhör samma grupp och har inte heller mål riktade mot vallning, däremot mot arbetsegenskaper. I min rasklubb har vi mål som går ut på att bevara och förstärka colliens arbetsegenskaper (lek, nyfikenhet, minskade rädslor etc) men förstås på en helt annan nivå än belgare eller schäfer.

Jag tyckte det var lite oklart. Belgarna tillhör samma grupp och har inte heller mål riktade mot vallning, däremot mot arbetsegenskaper. I min rasklubb har vi mål som går ut på att bevara och förstärka colliens arbetsegenskaper (lek, nyfikenhet, minskade rädslor etc) men förstås på en helt annan nivå än belgare eller schäfer.

Ah, okej. Ja, arbetsegenskaper, funktion och hälsa är ju en sak, men jag menade bara att jag inte förstod kritiken över att MAS:en hamnade i grupp 1 bara för att det inte var en specifik vall-/brukshund. Det är ju fortfarande en form av "arbetshund" som shetland sheepdog och shappen, t ex.

Dessa har varit uppe i tråden förut. De utmärker sig genom att skriva "bladibla med GARANTI" på Blocket och upprepar till leda att de minsann är godkända av Länsstyrelsen.
Förra gången de dök upp (vad jag kan se) gällde det korsning mellan labrador och bearded collie för ett år sedan.
Aktuell annons:
(X) Kennel föder upp blandrashundar och är registrerad och godkänd av Länsstyrelsen. Vi samarbetar med Agria Djurförsäkring och vårt avelsarbete är inriktat på att få fram friska sunda hundar med stabilt lynne. Behöver du vår hjälp efter köp så är vi alltid där vid din sida under hundens hela livstid.

Pappa är spralliga Nakenhunden Bosse. Valparnas mamma är lugna & snälla Nahla som själv är en korsning mellan Terrier och Cocker Spaniel. Valparna kommer bli mellanstora trevliga familjehundar.
"Terrier", "mellanstora", "samarbetar med Agria", "avelsarbete" :confused: :banghead:
Pris? 10k

Från hemsidan:
(N) har sedan barnsben också varit mycket intresserad av hundraser och olika blodslinjer och hur man kan avla för att få fram sunda, tillgivna och harmoniska hundar. Detta intresse har lett fram till insikten att vissa hundraser mår bra av lite "outcross-blod". En del raser är idag väldigt hårt inavlade vilket kan ge en del bieffekter framförallt vad gäller sundhet. I vår strävan att få fram "den perfekta hunden" är vi därför inte rädda för att blanda in blod från olika raser - allt efter noga analyserande över vilka raser som kompletterar varandra på optimalt sätt.
Noga analyserande? Jahaja...

En ännu tidigare kull än den där med labbe/beardis:
Mamma Juicy är hälften collie och hälften schäfer. Utmärkande för henne är att hon är en mycket snäll hund. Hon är också en väldigt rolig och social och kommunikativ hund. Hon älskar att springa. Hon har schäferns energi men colliens mjukhet. Juicy är en riktig familjehund och vill alltid vara med sin familj och tycker om att leka med alla barn som besöker oss på gården.

Pappa Rex som också bor med oss på gården är en ren schäfer (dock endast registrerad hos Jordbruksverket och inte hos SKK).

Rex är av den traditionella och lite större modellen av schäfer. Han är mörk i pälsen med mycket svart över hela kroppen. Rex är framåt och lekfull och mycket arbetsvillig. Han är mycket mån om att göra rätt och är lyhörd på sin ledare men kräver också att ledaren förmår att ge Rex den stimulans han behöver. Även Rex älskar att leka med barnen och fungerar bra med övriga djur på gården.

Såväl Rex som Juicy bor på vår gård tillsammans med oss och båda vill gärna träffa dig som eventuell valpköpare.

Valparna är således till 75 % schäfer och till 25 % collie. Med denna blandning vill vi få en lite mjukare mer sällskaplig schäfer. Dessutom vill vi med "outcross-blodet" få en frisk sund hund.
Blanda in en gnutta collie så blir schäfrarna mer sällskapliga! Nämen vilket proffstips! Och just ja, schäfern som är så inavlad behöver ju "outcross-blod" också.

Så var det ju det där med garantin:
Vi säljer samtliga valpar med kvitto och moms. Detta gör visserligen valparna något dyrare än när man köper dem "svart". Men det ger köparen en betydligt större trygghet.

Dessutom ger det valparna en större trygghet att de kommer till goda och omhändertagande hem.

GARANTI

Valparna säljes med en garanti innebärande att om köparen av någon anledning vill lämna tillbaka valpen inom fyra månader från köpedagen så tar vi tillbaka valpen och återbetalar hela köpeskillingen.

Tänk att så många går på allt detta dravel så att de på riktigt kan sitta och spotta ur sig blandning efter blandning och ta 10k per valp. :wtf:

Påtal om australian labradoodle, märkte när jag skulle registrera valpen för några veckor sen att australian labradoodle finns med som "ras"-alternativ i Jordbruksverkets register. Ingen aning varför, tänker mig att de kan se ut lite hur som helst?
L6guY8W.png

Påtal om australian labradoodle, märkte när jag skulle registrera valpen för några veckor sen att australian labradoodle finns med som "ras"-alternativ i Jordbruksverkets register. Ingen aning varför, tänker mig att de kan se ut lite hur som helst?
L6guY8W.png
Australian cobberdog är ju samma sak som Labradoodle dessutom, bara att nån har försökt legitimera aveln genom att säga att de jobbar för att få den godkänd :p:cool::eek:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 648
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar