Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Miniature American Shepherd är en vallhund av mindre storlek och har sitt ursprung i Usa. Som jag har förstått så är det inte i första hand kor den vallar. Snarare getter och får. Jag är tydligen inte lika insatt i Masklubbens avelsarbete och hur de tänker kring rasen som dig. Men nu är det en godkänd ras med allt vad det innebär och det borde innebära ett bättre avelsarbete och krav som inte ställts idag. Tyvärr tror jag inte att Masen är den enda rasen som har oseriösa uppfödare och det är ju tråkigt oavsett vilken ras det handlar om.
MAS vallar öht inte, de flyttas runt tama djur. Att kalla dem vallhundar är ett jäkla hån.

Jag tycker att det är en fördel att Masen har blivit godkänd i Sverige. Då kan man komma tillrätta med många av problem du nämner. Rasen är inte stor och har förhoppningsvis framtiden framför sig, med gott avelsarbete och arbetsvilliga härliga hundar med god hälsa och psyke så är det inte den sämsta ras du kan hitta. Varför är dessa uppfödare inte anmälda och uteslutna? Det är väl ändå inte Masklubbens fel?
[/QUOTE]

Jag hör väldigt mycket om hur svårt det är att hitta bra aussies. Ur denna handfullen bra aussies har då MAS-uppfödarna sen lyckats selektera på storlek utan att göra avkall på övriga egenskaper. Är det vad du påstår? Det är ju rätt så fåfängt att tro att det går att selektera så hårt på ett fysiskt drag, utan att det innebär kompromisser på övriga områden.

Det här tänkte jag också på. Det är ju jättekonstigt att man kan registrera in en ny ras i rasgrupp 1 som helt och hållet saknar någon som helst användning på djur. Nog för att de flesta raserna frångått sitt ursprungliga användningsområde, men då ska väl inte NYA raser som inte används registreras i den gruppen? Varför blir det inte en sällskapshund?
Fast det blir ju fel om man placerar dem i rasgrupp 9 också. De kan ju inte rimligen ha så låg aktiveringsnivå som en ren sällskapshund.

Med tanke på att de helt saknar avelsmål skulle jag snarare säga att det är osannolikt att de duger till nån direkt träning eller tjänst.
Fast innebär de att de skulle vara nöjda med ett liv utan arbete? Även om de inte duger till arbete borde ju behovet finnas kvar tänker jag.

Tillägg: Eller kan behovet av att arbeta avlas bort så pass snabbt? Jag har dålig koll på avel generellt.

Med tanke på att de helt saknar avelsmål skulle jag snarare säga att det är osannolikt att de duger till nån direkt träning eller tjänst.

Vad har shetland sheepdog som avelsmål? Corgiraserna? Collien? Bearded collie? Shappen? M.fl. Jag tycker inte att MAS borde få gokännas alls men ser det ändå inte som orimligt att den hamnar i grupp 1.

Fast innebär de att de skulle vara nöjda med ett liv utan arbete? Även om de inte duger till arbete borde ju behovet finnas kvar tänker jag.

Tillägg: Eller kan behovet av att arbeta avlas bort så pass snabbt? Jag har dålig koll på avel generellt.
Skilj på behov och förmåga. Hunden kan ha stort aktiveringsbehov utan att för den saken ha egenskaperna som "krävs" för att den ska vara träningsbar. Faktiskt ett av de största bekymren jag ser med att ta fram hobbyhundar ur arbetsraser - det blir individer som kräver mycket men aldrig går att få nöjda. I min värld ska hundar i arbetande raser avlas på sina arbetsegenskaper - på så vis ökar man sannolikheten för att individerna ska bli välmående och fungerande plus att vi behåller arbetsförmågan.

Vad har shetland sheepdog som avelsmål? Corgiraserna? Collien? Bearded collie? Shappen? M.fl. Jag tycker inte att MAS borde få gokännas alls men ser det ändå inte som orimligt att den hamnar i grupp 1.

Vet inte och bryr mig inte. Vad har det med diskussionen att göra? Jag tycker de flesta av raserna du räknar upp är just tydliga exempel på hur lätt det är att förstöra hundar om det inte finns tydliga avelsmål...

Skilj på behov och förmåga. Hunden kan ha stort aktiveringsbehov utan att för den saken ha egenskaperna som "krävs" för att den ska vara träningsbar. Faktiskt ett av de största bekymren jag ser med att ta fram hobbyhundar ur arbetsraser - det blir individer som kräver mycket men aldrig går att få nöjda. I min värld ska hundar i arbetande raser avlas på sina arbetsegenskaper - på så vis ökar man sannolikheten för att individerna ska bli välmående och fungerande plus att vi behåller arbetsförmågan.
Jag håller med dig i det du skriver i det här inlägget. Men det jag menade när jag skrev om behov var att jag inte tycker en hund med stort behov av aktivering passar i rasgrupp 9, sen behöver den ju inte passa i rasgrupp 1 för det.

Jag visste inte riktigt var jag kunde skriva om detta, men tänkte att detta passar väl här mer eller mindre även om de verkade vilja ta aveln på ett seriöst sätt. Jag såg ett brittiskt program om hundar och där nämnde de Mollett Bulldog (Victorian Bulldog?) och träffade en uppfödare, de försökte gå tillbaka till ursprunget av den engelska bulldoggen med lättare och bättre andning och längre ben. När de frågade om hur de hade lyckats så sa uppfödaren att de hade avlat in lite staffe och en annan liknande ras (som jag glömt nu). I programmet fanns en hund av den rasen som hette Boatswain med, och jag får erkänna att jag tyckte att den såg bra hälsosammare ut än den rasrena bulldoggen som satt intill.
Så jag gillade det, men jag blev lite osäker då jag läst mycket diskussioner om raser här. Vad tycker ni?

Dessutom finns det flera mer "krävande" hundar i rasgrupp 9. Pudel, papillon/phalene, prasky krysarik, russkiy toy, kromfohrländer, alla dessa är aktiva sällskapshundar som egentligen kräver mer än bara familjehäng och promenader. Inga brukshundar, men inga soffpotatisar heller.

MAS vallar öht inte, de flyttas runt tama djur. Att kalla dem vallhundar är ett jäkla hån.
Hundarna har funnits lika länge som Aussien men målmedveten selektering mot de mindre individerna påbörjades först på 60-talet. Det föds än idag individer i aussiekullar som mer motsvarar en MAS i storlek. Det finns Masar som vallar men vanligast är nog bara anlagstester. Skulle jag själv ha behov av en hund för vallarbete skulle jag inte välja Mas eller Aussie då skulle mitt val hamna på BC.

Rasen är rätt liten i Sverige och i det avelsarbete som pågår här så vet jag flera som gör alla nödvändiga hälsotester och bph. Finns det någon ras som det inte förekommer selektering? Det finns större antal Mas ute i Världen och det importeras en hel del just för att få större avelsbas här i Sverige. Jag tycker i alla fall att man försöker göra det bästa man kan för att det här ska bli så bra som möjligt.

Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?
Pfth - som sagt, säg inte det till en heeler som är mellan 25-30 cm hög :D ;)

Vet inte och bryr mig inte. Vad har det med diskussionen att göra? Jag tycker de flesta av raserna du räknar upp är just tydliga exempel på hur lätt det är att förstöra hundar om det inte finns tydliga avelsmål...

Vad menar du är "förstört" med de raser jag räknade upp bortsett från det uppenbara med collien? Skulle snarare säga att det är exempel på ganska trevliga, aktiva raser som man ofta ser på t ex tävling trots att ursprungsbehovet för dom försvunnit.

Jag fattar inte riktigt - hundarna är väl indelade i grupper delvis efter ursprung. Om MAS:en räknas som vallare/fösare i ursprungslandet är det väl ändå i grupp 1 den hör hemma och inte grupp 9.

• Gilla
Reactions: vix
Dessutom finns det flera mer "krävande" hundar i rasgrupp 9. Pudel, papillon/phalene, prasky krysarik, russkiy toy, kromfohrländer, alla dessa är aktiva sällskapshundar som egentligen kräver mer än bara familjehäng och promenader. Inga brukshundar, men inga soffpotatisar heller.

Jag lägger in ett veto mot att russkiy toyen kräver mer än skogspromenader och vardagslydnad. Stor skillnad mellan att "kräva" och att mer "uppskatta".

Såg en blandras där valparna beskrevs som att de skulle vara lugna och milda familjehundaroch mixen var kines och terrier .... mmmmmm... blir nog en härlig räddbitare ..

Tycker många av raserna borde flyttas om !

Någon som sett tjejen som söker en omplaceringshund i alla möjliga grupper å Facebook och har kravet att hunden ska göra utfall mot andra hundar..., och vara långhårig ,,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 648
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar