Ska den enbart skickas på kriminella barn??Ursäkta men . Jag undrar som du vad man ska med en sån till inom skydd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska den enbart skickas på kriminella barn??Ursäkta men . Jag undrar som du vad man ska med en sån till inom skydd?
Något skall man ju ha att sparka på.Ska den enbart skickas på kriminella barn??
Blir så arg. Miniature American Shepherd ska godkännas som ras 2018. En helt utseendebaserad ras utan annat syfte (de skriver inte ens om något syfte med rasen på hemsidan!), med en rasstandard som till 98% är exakt lik den för Australian Shepherd.
Jag har ju en vän som lämnat hela den klubben bakom sig eftersom hon insåg att inte ens de har en aning om vad de vill att rasen ska vara till för. Nu är det tydligen folk som lobbar för att den ska klassas som bruksras, för då kan de tävla skydd. Då blir den ju 4384903 gånger mer onödig! Det FINNS ju redan aussie! Och vad ska en liten skit på 35 cm ha att göra i skyddet?? Sen vill ju folk där tydligen också att de ska kunna korsas med australian shepherds. Helt galet!
Fast det är vad min vän, som varit väldigt inne i den klubben, har fått höra och sett folk skriva om. Och att en hundras hamnar i Grupp 1 gör den ju inte automatiskt till icke-bruksras? Massvis med bruksraser ligger i Grupp 1. T.ex Schäfer, Beglarna och Aussie.Nu tror jag du har missuppfattat det där med skyddet. Det finns inte skrivet någonstans att den ska klassas som bruksras och tävla skydd. Rasen kommer att tillhöra FCI-grupp 1, Vall- boskaps- och herdehundar. Storlek på hanar 36 cm-46 cm, tikar 33 cm-43 cm. Det är SKK som kommer med riktlinjerna om korsavel, inget som Masklubben har arbetat för, alls.
Masklubben jobbar inte för att rasen ska kunna tävla skydd.Fast det är vad min vän, som varit väldigt inne i den klubben, har fått höra. Och att en hundras hamnar i Grupp 1 gör den ju inte automatiskt till icke-bruksras? Massvis med bruksraser ligger i Grupp 1. T.ex Schäfer, Beglarna och Aussie.
Jag har inte mycket över till den rasklubben. Min vän blev lurad av en av deras uppfödare (och ja, den uppfödaren finns med på deras lista av uppfödare) att hon kunde registrera om sina till vanliga aussies om de blev för stora. De förklade bort mamma-tikens extrema rädsla för människor och sa att det inte har med arvet att göra. (Hon var alltså så rädd att de inte fick träffa henne.)
Varken hon eller jag har träffat en MAS som är bra mentalt. Olika problem. Skälliga, utfallsproblematik, kräsna, helt utan driv, rädsla för människor ect... Och mellan oss har vi säkert träffat minst 15 stycken.
Fast det finns ju inget syfte.Masklubben jobbar inte för att rasen ska kunna tävla skydd.
Jag vet att det finns seriösa uppfödare och mindre seriösa uppfödare. Tyvärr. Då Masen är en relativt ny och inte så stor ras i Sverige så finns det de som enbart vill avla på utseende och förstör då för de seriösa. Jag tycker att det är bra att den godkänns i Sverige så kanske man kommer kunna få ett bättre och mer kontrollerat avelsarbete med krav på hälsotester osv.
Säg inget om det här till en heeler.Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko
Det finns flera hundraser i den storleken som kan vända en arg ko, aif om den är utbildad till det.Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?
Säg inget om det här till en heeler.
Miniature American Shepherd är en vallhund av mindre storlek och har sitt ursprung i Usa. Som jag har förstått så är det inte i första hand kor den vallar. Snarare getter och får. Jag är tydligen inte lika insatt i Masklubbens avelsarbete och hur de tänker kring rasen som dig. Men nu är det en godkänd ras med allt vad det innebär och det borde innebära ett bättre avelsarbete och krav som inte ställts idag. Tyvärr tror jag inte att Masen är den enda rasen som har oseriösa uppfödare och det är ju tråkigt oavsett vilken ras det handlar om.Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?
Man kan lika gärna valla får och getter med aussie. Finns inget behov av Masen som vallhund. Finns det ens bevis på att de KAN valla? Och då menar jag inte fösa runt lite djur på ren lydnad.Miniature American Shepherd är en vallhund av mindre storlek och har sitt ursprung i Usa. Som jag har förstått så är det inte i första hand kor den vallar. Snarare getter och får. Jag är tydligen inte lika insatt i Masklubbens avelsarbete och hur de tänker kring rasen som dig. Men nu är det en godkänd ras med allt vad det innebär och det borde innebära ett bättre avelsarbete och krav som inte ställts idag. Tyvärr tror jag inte att Masen är den enda rasen som har oseriösa uppfödare och det är ju tråkigt oavsett vilken ras det handlar om.
Jag tror att du har läst den översatta rasstandarden från Usa. Kupering är inte tillåtet i Svergie och det vet du också. Där står det också att: "Den har traditionellt sett kuperad eller naturligt kort svans". Jag har inte sett en enda Mas med kort svans och är rätt säker på att det inte är det man huvudsakligen avlar på. Du kommer säkert att kunna få svar på dina frågor inom kort då det är många som jobbar för rasen (alla är inte oseriösa och luras) och vill att det här ska bli s bra som möjligt. Finns uppfödare som avlar på arbete och driv hellre än utseende.Man kan lika gärna valla får och getter med aussie. Finns inget behov av Masen som vallhund. Finns det ens bevis på att de KAN valla? Och då menar jag inte fösa runt lite djur på ren lydnad.
Vallning verkar inte vara något man framhäver på rasklubbens hemsida. De lyfter som sagt inte fram ett enda syfte, inte ens sällskapshund.
Vad är då syftet? Vad avlar de mot? Vad har de avlat mot de senaste åren? Jo, storlek. Den biten snackar de väldigt mycket om, hur viktig storleken är. Storlek och färg. Och just ja, det är önskvärt med natural bobtail eller kuperat...
Ursäkta men . Jag undrar som du vad man ska med en sån till inom skydd?
Iofs gillar jag tanken på att det är allt som behövs.Med den utvecklingen så har vi skydd 2020 såhär:
Helt sant! Man skickar fram den där och säger Bu!Iofs gillar jag tanken på att det är allt som behövs.
Klart jag vet att kupering är förbjudet. Dock nämner de ingenstans att rasen ens KAN ha lång svans.Jag tror att du har läst den översatta rasstandarden från Usa. Kupering är inte tillåtet i Svergie och det vet du också. Där står det också att: "Den har traditionellt sett kuperad eller naturligt kort svans". Jag har inte sett en enda Mas med kort svans och är rätt säker på att det inte är det man huvudsakligen avlar på. Du kommer säkert att kunna få svar på dina frågor inom kort då det är många som jobbar för rasen (alla är inte oseriösa och luras) och vill att det här ska bli s bra som möjligt. Finns uppfödare som avlar på arbete och driv hellre än utseende.
Fast de är ju väl medvetna om vad deras typ 8 uppfödare har för sig. Eller borde iallafall. Det är ju inte så många att hålla koll påJag tycker att det är en fördel att Masen har blivit godkänd i Sverige. Då kan man komma tillrätta med många av problem du nämner. Rasen är inte stor och har förhoppningsvis framtiden framför sig, med gott avelsarbete och arbetsvilliga härliga hundar med god hälsa och psyke så är det inte den sämsta ras du kan hitta. Varför är dessa uppfödare inte anmälda och uteslutna? Det är väl ändå inte Masklubbens fel?
mini-rottweiler.