Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skriver upp -bli labradoodleuppfödare på min Bucketlist
*googlar järnet efter en golden på blocket*
Pudel har jag ju redan, visserligen har han tydligen något fel på bakbenen så han går med raka knän, men hans uppfödare tipsade om att jag kunde klippa honom annorlunda så syns det inte, så då lär det ju vara lugnt att använda honom. Eftersom att pudeln är dvärg borde det väl bli teacuplabradoodles? Katsching! Måste ju kunna ta minst 35 laxar för dem va?

*googlar järnet efter en golden på blocket*
Pudel har jag ju redan, visserligen har han tydligen något fel på bakbenen så han går med raka knän, men hans uppfödare tipsade om att jag kunde klippa honom annorlunda så syns det inte, så då lär det ju vara lugnt att använda honom. Eftersom att pudeln är dvärg borde det väl bli teacuplabradoodles? Katsching! Måste ju kunna ta minst 35 laxar för dem va?
Ja och eftersom att blandraser är så mycket friskare än alla andra så spelar ju inte ett evetuellt fel på pappahund någon roll.

Golden/flat tiken såg i vilket fall som helst inte ut att vara 100% retriever, såg mer ut som en BC blandis i huvudform och extriör. Fast i och med att ägarna verkar vara jägare så är det väl mer troligt med någon avlägsen inblandning av nån jaktras, förslagsvis TJT (för sådana fanns porträtterade på vedbörandes fb sida :p).

On a sidenote...
"Mamman är bichon havanais och pappan är dvärgcollie, eller som det egentligen heter shetland sheepdog. Valparna säljes utan stamtavla då pappan bara brukar hänga i samma hundrastgård som mamman, ej planerat."
Som att man hade kunnat producera stamtavla om blandraskullen hade varit planerad? :confused: I teorin kan de ju göra en egen stamtavla (för hand) om båda föräldrarna har SKK stamtavla.

Intressanta stavningar på rasnamn: apsolhasa, shihtzu & chihoahoa :p Jävla jobbigt det måste vara att leta efter nån av de här raserna när alla stavar fel på rasnamnet på blocket.

Och sen en undran från mig vad en regionalt FCI godkänd ras innebär? (Bucovina Shepherd Dog/Ciobanesc de Bucovina).

17200863_1264613876991202_1548219263461333897_n.jpg

Jag kan ha hittat världens fulaste hund. Fina näsborrar och lång nos, men ändå. :nailbiting::eek:
Undra vad vi ska kalla den? Chipug?

Hur kan SKK låta sånt här fortgå?

En viss "farm" av bruksras som varit på tapeten förr. 1283 valpar hade sett dagens ljus när den här statistiken togs fram i slutet av förra året.

Andel röntgade HD: 35% av dessa hade 30,7% anmärkningar.
Andel röntgade ED: 34,1% av dessa hade 20,8% anmärkningar
Mörkertalet är ju enormt!

Av 1283 avkommor hade endast 18,3% gjort MH.

Hjälp mig förstå hur denna avel kan få fortsätta med SKKs godkännande :(

Kollade upp deras statistik på avelsdata..
Sökte man på hd fri, ed fri och genomfört mh får man upp totalt 154 hundar.. Skrämmande! Bara lite drygt 10% av avkommorna...

Kollade upp deras statistik på avelsdata..
Sökte man på hd fri, ed fri och genomfört mh får man upp totalt 154 hundar.. Skrämmande! Bara lite drygt 10% av avkommorna...
Och dessa avlar man på. En stor del av deras avel bygger ju på "eget mattrial". Snacka om individavel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 648
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar