Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var fick du barf ifrån?
Det är engelska för kräks och även en ful hund i filmen Spaceballs - The Movie
latest

Denna gillar jag...

''Staffador, Labrabull, Labrastaff, Pitador är alltmer populära mixer mellan labrador och någon typ av "pitbull". I vår blandning är pappan Labrador 90%, Dalmatiner och Lapphund 10%, mamman är Staffordshire bullterrier 75% och Amercan Staffordshire 25%.''

:up:
"alltmer populära" = fler idioter än vi har gjort den här korsningen eller = fler och fler efterfrågar just den här korsningen..?

Men hallå, LITE ordning får det väl vara på labradoodlandet, det är ju trots allt nästan en godkänd ras, i alla fall snart!

Antingen får ni lov att skaffa labbar eller börja avla goldendoodle (eller vad tusan de kallas), som också är en nästan snart godkänd ras. Alla jag träffat ( 2 st, så jag är expert på "rasen") hade jätteproblem med våteksem om de inte hölls super-nedrakade, nästan som den märkliga Gremlinen, så labradoodle är säkert en mycket friskare ras och bör alltså kosta mycket mer. :up:

Olde English Bulldog-valpar

Valparna förväntas bli bredbröstade och muskulösa med grov skalle med ett lugnt och stabilt psyke som sina föräldrar.

Tydligen är det viktigare att valparna får grov skalle än att de får friska ögonkanter, pappan har nämligen kraftig ektropion av bilden att döma :(. Dessutom är han så paddlik i exteriören att jag tvivlar på att en sådan hund verkligen är friskare än den "vanliga" bulldogen...

Senast ändrad:
Men hallå, LITE ordning får det väl vara på labradoodlandet, det är ju trots allt nästan en godkänd ras, i alla fall snart!

Antingen får ni lov att skaffa labbar eller börja avla goldendoodle (eller vad tusan de kallas), som också är en nästan snart godkänd ras. Alla jag träffat ( 2 st, så jag är expert på "rasen") hade jätteproblem med våteksem om de inte hölls super-nedrakade, nästan som den märkliga Gremlinen, så labradoodle är säkert en mycket friskare ras och bör alltså kosta mycket mer. :up:
Har ju även träffat Labradoodles som varit superallergiska. Enligt min erfarenhet är en allergisk hund väldigt allergen. Kanske inte helt enligt plan?

De båda jag träffat var troligen inte allergiska, utan hade nån märklig pälskombination med en massa underull från golden och tätt krull från pudeln så det blev som en tät filt nära huden. Tydligen inte det lättaste att klippa heller. Har hört om liknade problem hos golden-labbekorsningar, men inte träffat någon.

Alltså en kvinna är fodervärd till en tik med stamtavla av liten ras, nu vill hon ta valpar med en "liten hane" INNAN uppfödaren har fått tagit sin kull. O_o
Denna människa har varit väldigt intresserad av Kooiker också, hoppas förtusan att hon inte får tag på en kooiker säger jag bara....

Vad sägs om leonberger/ irländsk varghundsvalpar?
"Vill du ha du en superkompis som hänger med i alla väder. Lugn och go hemma, full av liv och lust på promenader i skog och mark. Användbar till det mesta, drag, sök, nosework, vatten, ID. mm. Eftersom det är stora raser passar inte lägenhetsboende. De behöver större utrymme både ute och inne. Du bör helst ha vana vid stora raser. "
Rätt söta dock....

Vad sägs om leonberger/ irländsk varghundsvalpar?
"Vill du ha du en superkompis som hänger med i alla väder. Lugn och go hemma, full av liv och lust på promenader i skog och mark. Användbar till det mesta, drag, sök, nosework, vatten, ID. mm. Eftersom det är stora raser passar inte lägenhetsboende. De behöver större utrymme både ute och inne. Du bör helst ha vana vid stora raser. "
Rätt söta dock....

Jag ser gigantiska HD-problem (och förmodligen hjärtproblem också) :meh:

Blir så arg. Miniature American Shepherd ska godkännas som ras 2018. En helt utseendebaserad ras utan annat syfte (de skriver inte ens om något syfte med rasen på hemsidan!), med en rasstandard som till 98% är exakt lik den för Australian Shepherd.

Jag har ju en vän som lämnat hela den klubben bakom sig eftersom hon insåg att inte ens de har en aning om vad de vill att rasen ska vara till för. Nu är det tydligen folk som lobbar för att den ska klassas som bruksras, för då kan de tävla skydd. Då blir den ju 4384903 gånger mer onödig! Det FINNS ju redan aussie! Och vad ska en liten skit på 35 cm ha att göra i skyddet?? Sen vill ju folk där tydligen också att de ska kunna korsas med australian shepherds. Helt galet!

Blir så arg. Miniature American Shepherd ska godkännas som ras 2018. En helt utseendebaserad ras utan annat syfte (de skriver inte ens om något syfte med rasen på hemsidan!), med en rasstandard som till 98% är exakt lik den för Australian Shepherd.

Jag har ju en vän som lämnat hela den klubben bakom sig eftersom hon insåg att inte ens de har en aning om vad de vill att rasen ska vara till för. Nu är det tydligen folk som lobbar för att den ska klassas som bruksras, för då kan de tävla skydd. Då blir den ju 4384903 gånger mer onödig! Det FINNS ju redan aussie! Och vad ska en liten skit på 35 cm ha att göra i skyddet?? Sen vill ju folk där tydligen också att de ska kunna korsas med australian shepherds. Helt galet!
Hur de lyckats lobba till det är obegripligt, speciellt eftersom AKC tydligt skriver att storlekeksvarianter inte kommer att godkännas.

Hur de lyckats lobba till det är obegripligt, speciellt eftersom AKC tydligt skriver att storlekeksvarianter inte kommer att godkännas.
Tydligen är det bara att döpa om dem och så blir de magiskt helt separata raser :banghead::yuck:

Jag skrev faktiskt till SKK och frågade varför de och NKU frångår sina egna regler. För de har också regler om att aldrig registrera storleksvarianter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 648
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar