Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick upp texten från en gammal annons bland mina minnen på facebook

"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."
Jag ser ut som en kombination av dessa nu: :rofl::crazy::cry:

Just detta att det finns folk som rekommenderar den här och liknande kennlar i trådar på kenneltips får mig att undra hur dumma i hela huvudet vissa är. Såg just denna kennel rekommenderas senast för ett par dagar sen.

Ja och nämns det så blir svaret "folk får göra precis som dom vill" både aveln och valpköparna. Herregud alltså!
Blev dom inte avstängda eller fick en varning för ett x antal år sedan?

Golden är recessivt röda så de kan vara både tan och brindle men det syns inte förrän det kommer en svart gen som kan visa det

Ja, i teorin, men finns brindleanlaget hos golden retriever? Med tanke på hur pass ofta man ser retrieverkorsningar som har färger där brindle skulle synas så kan det i vart fall inte vara särskilt utbrett.

Just detta att det finns folk som rekommenderar den här och liknande kennlar i trådar på kenneltips får mig att undra hur dumma i hela huvudet vissa är. Såg just denna kennel rekommenderas senast för ett par dagar sen.
Jag råkade sitta på ett kennelmöte för någon vecka sedan och deklarera högt och tyligt att jag inte kunde fatta att någon köpte valp från kenneln som börjar på C med tanke på hur lätt det är att hitta info om hundar och "de gör ju inte ens bra ifrån sig i vänstervarv", varpå en av de tidigare valpköparna besvärat skruvar på sig och säger att hon ställt sig i kö för en långhårsvalp där....

Jag råkade sitta på ett kennelmöte för någon vecka sedan och deklarera högt och tyligt att jag inte kunde fatta att någon köpte valp från kenneln som börjar på C med tanke på hur lätt det är att hitta info om hundar och "de gör ju inte ens bra ifrån sig i vänstervarv", varpå en av de tidigare valpköparna besvärat skruvar på sig och säger att hon ställt sig i kö för en långhårsvalp där....

Hehe :devil:

Den kenneln marknadsför sina långhårskullar stenhårt och de som köper köper just för att de är långhår. Nu har ju ribban höjts ännu mer för nu är målet svarta långhårshundar och det älskar vissa och köar glatt.

Att det finns något under pälsen att ta hänsyn till har man glömt bort.

Ja, i teorin, men finns brindleanlaget hos golden retriever? Med tanke på hur pass ofta man ser retrieverkorsningar som har färger där brindle skulle synas så kan det i vart fall inte vara särskilt utbrett.
Jag vet inte hur vanligt det är men har sett att det tydligen kan dyka upp tan och brindle på labbe och där borde det vara extremt ovanligt

Jag vet inte hur vanligt det är men har sett att det tydligen kan dyka upp tan och brindle på labbe och där borde det vara extremt ovanligt

Fast brindle syns ju inte på labbe heller om den har någon av de tillåtna färgerna? Om den är gul inte alls, om den är svart eller brun krävs två anlag(eller ett brindle och ett k).

Senast ändrad:
och just nu såg jag ett rop på hjälp från en kille, ung kille, vars hundar "tjuvparat" sig. Han skulle bara ut i köket för att hämta mat/cigarett och när han kom in i rummet satt dom fast. Sen fattade han inte att det blev valpar så tiken är nu på dygn 55. Han har 2000kr och undrar om han borde skaffa mer pengar eller om det räcker för att täcka alla utgifter ju nu. Får 2000:- till den 27:e.

Ja, vad säger man?

Jag har inte full koll på hur det går till att få en helt brindle hund men jag har sett labbar som ska vara renrasiga med brindlade tantecken

Brindle är recessivt för dominant svart, K, som gör labradorer svart och bruna men dominant över k som gör att röd färg visas. Så det krävs alltså att hunden inte har något K-anlag för att den ska vara brindle. Gula labradorer är recessivt röda precis som golden, så där kan brindle aldrig synas.
Att labradorer har tan-tecken dolt känner jag till, det måste ju finnas något anlag på A-lokus även om det inte visas. Däremot tror jag att brindle är ovanligt, annars borde det synas oftare i retriever-korsningar eftersom det syns på sobel, tan osv. Jag kan t ex inte minnas att jag någonsin sett en korsning mellan schäfer och labrador med brindle-teckning och såna har man ju sett en del...

Den kenneln marknadsför sina långhårskullar stenhårt och de som köper köper just för att de är långhår. Nu har ju ribban höjts ännu mer för nu är målet svarta långhårshundar och det älskar vissa och köar glatt.

Att det finns något under pälsen att ta hänsyn till har man glömt bort.

Men nu hänger jag inte med riktigt.. :confused:
Kenneln som Voff pratar om som "farmen" börjar inte den på E? Finns det alltså fler liknande katastrofer som då börjar på C?

och just nu såg jag ett rop på hjälp från en kille, ung kille, vars hundar "tjuvparat" sig. Han skulle bara ut i köket för att hämta mat/cigarett och när han kom in i rummet satt dom fast. Sen fattade han inte att det blev valpar så tiken är nu på dygn 55. Han har 2000kr och undrar om han borde skaffa mer pengar eller om det räcker för att täcka alla utgifter ju nu. Får 2000:- till den 27:e.

Ja, vad säger man?
Såg också den, helt otroligt ansvarslöst. Nu låter han mkt ung men det berättigar inte sådan dumhet. Gick mkt nyligen med i den gruppen och blir nog varje dag helt paff över vissa inlägg.

Såg också den, helt otroligt ansvarslöst. Nu låter han mkt ung men det berättigar inte sådan dumhet. Gick mkt nyligen med i den gruppen och blir nog varje dag helt paff över vissa inlägg.
Den gruppen är makalös. Minsta lilla någon kommer med någon form av kritik så åker man ut också. Allt ska vara rosa och fluffigt, hålla händer typ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 648
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar