Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hojta när dom kommer för en sådan vill jag ha
Jag med, ser jag. :love:

puppy_18_96_2652729278.JPG

Konstigt det där att man prompt ska ta fram miniversioner. Mini irländsk varghund, någon? Eller mini GD?
Fast där kan jag ändå se ett syfte. Ett problem med just de raserna är ju att de bland annat är kortlivade vilket till stor del beror på deras storlek. Om man avlade fram mindre versioner så skulle ju ägarna få mer tid med sina hundar vilket är positivt. (Jag menar alltså inte mini-mini utan mer schäfer-storlek nu då)

Fast där kan jag ändå se ett syfte. Ett problem med just de raserna är ju att de bland annat är kortlivade vilket till stor del beror på deras storlek. Om man avlade fram mindre versioner så skulle ju ägarna få mer tid med sina hundar vilket är positivt. (Jag menar alltså inte mini-mini utan mer schäfer-storlek nu då)
Ja, om man försöker hålla storleken nere i rasen så är det väl okej, just för att deras liv är kort. Men det är inte okej att man skapar miniatyrversioner bara för att det ska finnas miniatyrer.

Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?

Fast nu låter du bara väldigt okunnig.
Corgin ligger för övrigt också i grupp 1 och klassas idag varken som vall- eller brukshund, liksom flera andra raser i gruppen.

Fast nu låter du bara väldigt okunnig.
Corgin ligger för övrigt också i grupp 1 och klassas idag varken som vall- eller brukshund, liksom flera andra raser i gruppen.
Okunnig må jag vara. Jag är ung och har mycket att lära.

Men det är ju lite skillnad på en vallhund som funnits som ras/hundtyp sedan 900-talet och blev erkänd 1925 och en designer dog som började avlas på runt typ 1980 (jag menar, aussiens rasstandard skrevs 1977 tror jag..) och blev erkänd för något år sedan i AKC. Corgin, som i Sverige blev erkänd 1963, kan ju mycket väl ha använts som vallhund i ursprungslandet fortfarande och hamnade därför i vallhundsgruppen. Man byter ju inte grupp på raserna som redan är registrerade i en grupp, även om syftet ändrats med tiden.

Men en modern utseendeavlad hund utan syfte som ska registreras NU borde inte hamna i vallhundsgruppen.

Okunnig må jag vara. Jag är ung och har mycket att lära.

Men det är ju lite skillnad på en vallhund som funnits som ras/hundtyp sedan 900-talet och blev erkänd 1925 och en designer dog som började avlas på runt typ 1980 (jag menar, aussiens rasstandard skrevs 1977 tror jag..) och blev erkänd för något år sedan i AKC. Corgin, som i Sverige blev erkänd 1963, kan ju mycket väl ha använts som vallhund i ursprungslandet fortfarande och hamnade därför i vallhundsgruppen. Man byter ju inte grupp på raserna som redan är registrerade i en grupp, även om syftet ändrats med tiden.

Men en modern utseendeavlad hund utan syfte som ska registreras NU borde inte hamna i vallhundsgruppen.

Corgin, båda raserna, har även funnits i grupp 9. Så jo, de kan absolut ändra grupper, trots att de är en av världens äldsta vallhundsraser.

Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?
Det här tänkte jag också på. Det är ju jättekonstigt att man kan registrera in en ny ras i rasgrupp 1 som helt och hållet saknar någon som helst användning på djur. Nog för att de flesta raserna frångått sitt ursprungliga användningsområde, men då ska väl inte NYA raser som inte används registreras i den gruppen? Varför blir det inte en sällskapshund?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
R
  • Låst
Hundavel & Ras Bara 2 månader kvar av 2015. Sen kommer nytt år, och nya Bukehundar? Vilka planerar ny hund under 2016? Och vad och varför? Vad har ni...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
159 000
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 648
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar