Jag med, ser jag.Hojta när dom kommer för en sådan vill jag ha
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag med, ser jag.Hojta när dom kommer för en sådan vill jag ha
Jag med, ser jag.
Konstigt det där att man prompt ska ta fram miniversioner. Mini irländsk varghund, någon? Eller mini GD?
Annars kan du få låna min pinneJag tänker... korsa rottweiler med en heeler?
Jag ska kalla min kennel för miniratz och ni är varmt välkomna att ställa er på kö. @russinbulle jag kanske kan få låna avelsmaterial av dig?
Annars kan du få låna min pinne
Snarare kommer det låta bjäbb bjäbb.Helt sant! Man skickar fram den där och säger Bu!
Snarare kommer det låta bjäbb bjäbb.
Fast där kan jag ändå se ett syfte. Ett problem med just de raserna är ju att de bland annat är kortlivade vilket till stor del beror på deras storlek. Om man avlade fram mindre versioner så skulle ju ägarna få mer tid med sina hundar vilket är positivt. (Jag menar alltså inte mini-mini utan mer schäfer-storlek nu då)Konstigt det där att man prompt ska ta fram miniversioner. Mini irländsk varghund, någon? Eller mini GD?
Ja, om man försöker hålla storleken nere i rasen så är det väl okej, just för att deras liv är kort. Men det är inte okej att man skapar miniatyrversioner bara för att det ska finnas miniatyrer.Fast där kan jag ändå se ett syfte. Ett problem med just de raserna är ju att de bland annat är kortlivade vilket till stor del beror på deras storlek. Om man avlade fram mindre versioner så skulle ju ägarna få mer tid med sina hundar vilket är positivt. (Jag menar alltså inte mini-mini utan mer schäfer-storlek nu då)
Jag håller helt med. Speciellt som de som avlar fram minatyrversionerna ofta verkar strunta i mentaliteten.Ja, om man försöker hålla storleken nere i rasen så är det väl okej, just för att deras liv är kort. Men det är inte okej att man skapar miniatyrversioner bara för att det ska finnas miniatyrer.
Eller västgöte.Säg inget om det här till en heeler.
BastardEn människa på fb vill ha namnförslag på sin husky/bordercollie/Münsterländer-mix.......
Nejjagaintedjuret!En människa på fb vill ha namnförslag på sin husky/bordercollie/Münsterländer-mix.......
Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?
Okunnig må jag vara. Jag är ung och har mycket att lära.Fast nu låter du bara väldigt okunnig.
Corgin ligger för övrigt också i grupp 1 och klassas idag varken som vall- eller brukshund, liksom flera andra raser i gruppen.
En människa på fb vill ha namnförslag på sin husky/bordercollie/Münsterländer-mix.......
Okunnig må jag vara. Jag är ung och har mycket att lära.
Men det är ju lite skillnad på en vallhund som funnits som ras/hundtyp sedan 900-talet och blev erkänd 1925 och en designer dog som började avlas på runt typ 1980 (jag menar, aussiens rasstandard skrevs 1977 tror jag..) och blev erkänd för något år sedan i AKC. Corgin, som i Sverige blev erkänd 1963, kan ju mycket väl ha använts som vallhund i ursprungslandet fortfarande och hamnade därför i vallhundsgruppen. Man byter ju inte grupp på raserna som redan är registrerade i en grupp, även om syftet ändrats med tiden.
Men en modern utseendeavlad hund utan syfte som ska registreras NU borde inte hamna i vallhundsgruppen.
Det här tänkte jag också på. Det är ju jättekonstigt att man kan registrera in en ny ras i rasgrupp 1 som helt och hållet saknar någon som helst användning på djur. Nog för att de flesta raserna frångått sitt ursprungliga användningsområde, men då ska väl inte NYA raser som inte används registreras i den gruppen? Varför blir det inte en sällskapshund?Fast det finns ju inget syfte.
Det är inte en vallhund.
Det är inte en brukshund.
Rasklubben säger inte ens att det är en sällskapshund, för rasklubben säger ingenting om vad den är till för och vad de avlar med för syfte. De skriver bara om att det är en "vall- och vakthund".
Vad för liten hundskit på 35 cm ska kunna vända en arg ko eller skrämma bort inkräktare?