Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Av en ren slump snubblade jag över ett exempel på hur man valt att avla på en tik som lämnat en avkomma med ep i tidigare kull - sjukdomen är överrepresenterad i rasen i fråga(inte min egen, som sagt en tillfällighet att jag började titta på det). Dessutom har den följande kullen rätt hög inavelsprocent, närmare 6%, så det verkar inte som om man försöker minimera risken heller - det finns fler hundar med ep i linjerna.

I övrigt såg det ut att vara en sån där seriös uppfödare med arbetsmeriterade hundar, vilket förstås gör det extra tråkigt. På kennelhemsidan står det inget om hälsoresultat hos tidigare kullar.

Du får gärna PM:a vilken uppfödare det är :)

Jag förmodar att du menar Sarplaninac.
Såväl uppfödare som valpköpare borde få djurförbud. Iofs skulle jag gärna dela hem med en riktig lurvtuss
sarplaninac---041_vv_800px.jpg
För 30 år sedan eller så.

Ganska bra info om de stora herdehundarna:
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm
Läs mer på *Länk raderad av moderatorn* hoppas klåfingriga moddar låter länken ligga kvar. Där finns otroligt mycket information om de stora herdehundarnas historia o hur de kom till Europa. Läs under artiklar, historia o mer historia samt hunduppfostran på berget.

Senast ändrad av en moderator:
Ganska bra info om de stora herdehundarna:
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm
Läs mer på *Länk raderad av moderatorn* hoppas klåfingriga moddar låter länken ligga kvar. Där finns otroligt mycket information om de stora herdehundarnas historia o hur de kom till Europa. Läs under artiklar, historia o mer historia samt hunduppfostran på berget.
Sambons ex hade två wolfdogs. Hans upplevelser från dessa hundar var inte trevliga. Han levde i ständig obehagskänsla och rädsla för sina egna hundars skull under de få månader de hann att bo ihop. Hans katt dödade de. Likaså ett par får hos grannen. De tom slet sönder ett rådjurskid i skogsbryndet till tomten. Efter den händelsen bad han henne göra sig av med "hundarna" eller flytta. Hon flyttade. I samma veva togs den ena hunden bort. Ett halvår senare den andra.

Senast ändrad av en moderator:
Sambons ex hade två wolfdogs. Hans upplevelser från dessa hundar var inte trevliga. Han levde i ständig obehagskänsla och rädsla för sina egna hundars skull under de få månader de hann att bo ihop. Hans katt dödade de. Likaså ett par får hos grannen. De tom slet sönder ett rådjurskid i skogsbryndet till tomten. Efter den händelsen bad han henne göra sig av med "hundarna" eller flytta. Hon flyttade. I samma veva togs den ena hunden bort. Ett halvår senare den andra.
Jag har full förståelse för din sambos upplevelser.
Någonstans på nätet finns filmer där två ovtjarkor gör processen kort med en varg, ingen vacker syn.

Jag har full förståelse för din sambos upplevelser.
Någonstans på nätet finns filmer där två ovtjarkor gör processen kort med en varg, ingen vacker syn.
Han berättade att det var en stor skillnad i hur dessa två "hundar" gick in för sitt "mål" mot när andra hundar börjar jaga efter nått vilt. Det var ett helt annat kroppsspråk , som radar, helt omöjliga att bryta. Hur man än försökte gick det inte att få dem att avbryta attacken. Inte ens med fysik kraft när de vä fått tag på bytet. När de gick på rådjuret gick det inte ens att närma sig dem. Han spydde i gräset, ringde tjejen och bad henne hämta hundarna på studs.
Men det hade tydligen ofta varit obehagliga situationer hemma också. Där hundarna hotat både honom och deras ägare. Som om de gaddade ihop sig nästan. Han har berättat att han kände det som om han var inkräktare i sitt eget hem tillslut.

Han berättade att det var en stor skillnad i hur dessa två "hundar" gick in för sitt "mål" mot när andra hundar börjar jaga efter nått vilt. Det var ett helt annat kroppsspråk , som radar, helt omöjliga att bryta. Hur man än försökte gick det inte att få dem att avbryta attacken. Inte ens med fysik kraft när de vä fått tag på bytet. När de gick på rådjuret gick det inte ens att närma sig dem. Han spydde i gräset, ringde tjejen och bad henne hämta hundarna på studs.
Men det hade tydligen ofta varit obehagliga situationer hemma också. Där hundarna hotat både honom och deras ägare. Som om de gaddade ihop sig nästan. Han har berättat att han kände det som om han var inkräktare i sitt eget hem tillslut.
:crazy:

En bekant hade en wolfdog.Snäll men helt omöjligt att ha i koppel eller med andra hundar.
De gjorde sig av med honom sen

Pratar vi om stora herdehundar så är de fantastiska hundar i sin rätta miljö o med sina specifika arbetsmetoder, vakta o skydda boskap/får mot både två o fyrbeniga hot.
Vapparna sattes ut hos fåren innan de var 4 veckor gamla, de växte ihop med sin flock. Vid ca 4 års ålder (när de blev könsmogna i huvudet) sköts de eftersom de inte accepterade att ens ägaren fick närma sig fåren.
Det mesta jag skriver i tråden har jag läst mig till, däremot tillbringade jag ett vinterhalvår i bergskedjorna mellan Turkiet o Afghanistan när jag var 9 år. Vi levde med befolkningen där o delade deras tält. Ofta blev en hund tilldelat mig, dvs den skulle ta hand om mig o skydda mig mot alla tänkbara hot. Levande men livsfarlig nallebjörn.

Hybrid.
Varg och gud vet vad.

Amerikansk wolfdog.
Googla så hittar du lite tveksamma kennlar....
Som jag trodde då, jag skäms :o att erkänna att jag faktiskt funderade på en sådan från uppfödaren i Ekshärad efter att Fähundens föregångare gick bort, måste ha varit 97 - 98.
Som tur är valde jag Fähunden:
hA09D87C7

En hund med kuperade öron säljs på blocket. Enligt annonsen har ägaren haft hunden sedan den var 8 veckor. Född i somras. Antingen är den olagligt kuperad, eller olagligt importerad väl ?

En annan annons där hunden säljs pga att ägaren inte har råd med veterinärfoder. Alltså.....................:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Hittade denna på en lokal hundsida på fb :(

Vår lilla [namn] är mitt i sin ljuvaste ungdom - snart tre år- och det hade varit en väldigt bra tid nu framöver att låta henne få valpar. Undrar alltså om det finns någon lämplig hundkavaljer därute som kan tänkas vara intresserad av ett romantiskt äventyr nu i slutet på året...?

Ska man fråga om de hälsotestat något?

Hittade denna på en lokal hundsida på fb :(

Vår lilla [namn] är mitt i sin ljuvaste ungdom - snart tre år- och det hade varit en väldigt bra tid nu framöver att låta henne få valpar. Undrar alltså om det finns någon lämplig hundkavaljer därute som kan tänkas vara intresserad av ett romantiskt äventyr nu i slutet på året...?

Ska man fråga om de hälsotestat något?
Nä , svaret är redan givet=P

FAN! Nu vill jag o-se! Jag har varit inne på Blocket och kollat hundannonser. Underbar valp 9 veckor omplaceras pga allergier :wtf:. Allehanda blandningar där man plötsligt kommit på att hunden blir stor/att man är allergisk/att man har barn etc när hundarna nått slyngelåldern :rage: Varför saknar folk både hjärta och hjärna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 526
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar