Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min värld upphör man per definition vara seriös om man avlar BC för annat än vallning. Så nej.

Finns det reggade, inom agilityn/sportvärlden "ansedda", kennlar som gör det? Absolut.
Har en omplacering som är BC och där man la in labrador(!) för ca 6 generationer sedan av gud vet vilken anledning...hon både vallar och jagar:cool: ...och såldes till en familj som inte var hundvana alls och som bodde i en liten trea. Vid 7 månaders ålder styrde hon hela familjen och jag fick henne...hon blir 12 i februari och är idag mycket älskad men en mardröm att få ordning på som ung. Familjen hade betalat 4200:- för henne... Vid lite efterforskningar visade det sig att den som födde upp henne fullkomligt spottade ut valpar med BC m.m och när man säljer till icke hundvant folk...! :crazy:

I min värld upphör man per definition vara seriös om man avlar BC för annat än vallning. Så nej.

Finns det reggade, inom agilityn/sportvärlden "ansedda", kennlar som gör det? Absolut.

En positiv utveckling är ju dock att de seriösa agilitymänniskorna som har BC också insett hur kul/viktigt det är med vallningen ;)

Blir mörkrädd när jag ser denna typ av annons på blocket "Bandog valpar till salu (och sen när blev det en ras ). Pappan är en hård och dominant hund med mycket vakt i sig ? Ja jisses så mycket sådana hundar vi behöver här..... :banghead: reggade i S:D:A:B vilket är en grupp på facebook :cautious::wtf::turd:
Ursäkta en korkad fråga men vilken mix är en Bandog?

Ursäkta en korkad fråga men vilken mix är en Bandog?

Ja du, det är en bra fråga. Längst ner står som sökord "Mastiff, Boerboel, dogo canario, presa canario, vakthund, vakthundar" så det kan vara allt möjligt i dom tydligen. Tuffa stora hundar med mycket vakt i sig.

Är det väldigt fult eller nått att kalla hundar blandras nu för tiden eftersom var enda mix ska ha ett eget rasnamn?

Funderar på vad jag skulle kallat mina gamla blandisar......
Mira- Keeäfer ?schäees? (Keeshound/Schäfer)
Bellman- labbraweiler goldspringer? (labb, golden, rottis, springerspaniel)

Är det väldigt fult eller nått att kalla hundar blandras nu för tiden eftersom var enda mix ska ha ett eget rasnamn?

Funderar på vad jag skulle kallat mina gamla blandisar......
Mira- Keeäfer ?schäees? (Keeshound/Schäfer)
Bellman- labbraweiler goldspringer? (labb, golden, rottis, springerspaniel)

När det är många raser så hittar man på något helt eget namn, som får det att låta superseriöst! Bellman skulle kunna bli en Old Guarding Hunters Dog.

Jag var tvungen att googla lite och tydligen äger jag en Chion. :D Kan ju tillägga att jag hellre dör än säger det när folk undrar vad blandisen är för ras...

ryser när jag läste en annons om en jakthund som visst var en utmärkt familjehund och inte alls behövde nån stimulans. Delvis injagad jakthund med karelsk stam. Jomen den vill nog bara gosa och gå stadspromenader...

Hm...labracollie...:wtf: ...eller måste det vara 50/50 för det? Labinslaget är inte mer än ca 5-6% (ca 6 generationer bort, typ)...

Sarplaniac-valp till salu.
12000, renrasig men utan stamtavla.
Säljes till vakt eller sällskap.

Eftersom jag inte visste vad det var för ras så fick jag ju googla och vad jag förstår så är det nog ingen vidare sällskapshund.

Dessutom är det nog stor sannolikhet att den hamnar hos någon som inte vet vad det är för hund de köper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 526
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar