Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tittar på serien "veterinärerna", bedårande valp besöker kliniken för vaccinering.
Blandning BC/JR
Vad ska de bli av det?!
Men ska de inge finnas bättre till det? Förstår ioförsig tanken på att man vill ha BCs energi, framåtanda och förghet i en liten förpackning men vill man ha BCs och JRs respektive instinkter?Den blandningen är tydligen poppis som agilityhundar...
Den blandningen är tydligen poppis som agilityhundar...
Men ska de inge finnas bättre till det? Förstår ioförsig tanken på att man vill ha BCs energi, framåtanda och förghet i en liten förpackning men vill man ha BCs och JRs respektive instinkter?
Du behövs i aveln. Bara börja skaffa in lite bra hundarJag inser att den dagen jag ger mig in i avel och uppfödning så kommer jag ge mig in i på en lååååång väg. När man inom rasen avlar på unga hundar (18 månader och ej hälsoundersökta, och nej det har inte hänt en eller två gånger..) när man dessutom har fått ökade rapporteringar om hjärtfel, när man använder unga oröntgade hanar på tikar med HD, när man ogenerat avlar på hundar som har gjort MH med 5 på skott, 5 på kvarstående rädslor & 5 på aktivitet, när man ogenerat gör kombinationer med 19% inavelsgrad.. Jag finner inga ord. Visserligen är avelsbasen liten inom norden med grannländer MEN på det här sättet kommer inte avelsbasen öka. Det FINNS ju faktiskt möjlighet att ta in nytt blod utifrån.
Mitt mål är att kunna göra något bra för rasen. Jag hoppas komma en bit på vägen mot mitt mål, men det är svårt när det finns så många som motarbetar Jag gillar rasen/hundarna men ungefär där stannar det. Avelsarbetet står inte högt i kurs hos mig. Jag vill ha friska hundar som funkar lika bra i vardagen, i arbete och i utställningsringen. Jag är på span efter en tikvalp med potential just nu och har varit ett tag, men det är förbannat svårt när aveln ser ut som den gör.Du behövs i aveln. Bara börja skaffa in lite bra hundar
Det är beklagligt.Mitt mål är att kunna göra något bra för rasen. Jag hoppas komma en bit på vägen mot mitt mål, men det är svårt när det finns så många som motarbetar Jag gillar rasen/hundarna men ungefär där stannar det. Avelsarbetet står inte högt i kurs hos mig. Jag vill ha friska hundar som funkar lika bra i vardagen, i arbete och i utställningsringen. Jag är på span efter en tikvalp med potential just nu och har varit ett tag, men det är förbannat svårt när aveln ser ut som den gör.
Jag inser att den dagen jag ger mig in i avel och uppfödning så kommer jag ge mig in i på en lååååång väg. När man inom rasen avlar på unga hundar (18 månader och ej hälsoundersökta, och nej det har inte hänt en eller två gånger..) när man dessutom har fått ökade rapporteringar om hjärtfel, när man använder unga oröntgade hanar på tikar med HD, när man ogenerat avlar på hundar som har gjort MH med 5 på skott, 5 på kvarstående rädslor & 5 på aktivitet, när man ogenerat gör kombinationer med 19% inavelsgrad.. Jag finner inga ord. Visserligen är avelsbasen liten inom norden med grannländer MEN på det här sättet kommer inte avelsbasen öka. Det FINNS ju faktiskt möjlighet att ta in nytt blod utifrån.
Åh, jag har så mycket fördomar/åsikter om sk. "agilityavel" att jag inte vågar vädra dem här Jag tror man skiter blankt i hundens instinkter så länge den kommer i rätt storleksklass och är snabb...
Ja och ja.Är det dalmatinern som är så illa?
Finns de det som MEDVETET avlar med 19% inavelsgrad????
Tror du att riktigt seriösa bc uppfödare gör det? Alltså avlar på rätt storleksklass och snabbhet.
I min värld upphör man per definition vara seriös om man avlar BC för annat än vallning. Så nej.Tror du att riktigt seriösa bc uppfödare gör det? Alltså avlar på rätt storleksklass och snabbhet.
Av en ren slump snubblade jag över ett exempel på hur man valt att avla på en tik som lämnat en avkomma med ep i tidigare kull - sjukdomen är överrepresenterad i rasen i fråga(inte min egen, som sagt en tillfällighet att jag började titta på det). Dessutom har den följande kullen rätt hög inavelsprocent, närmare 6%, så det verkar inte som om man försöker minimera risken heller - det finns fler hundar med ep i linjerna.
I övrigt såg det ut att vara en sån där seriös uppfödare med arbetsmeriterade hundar, vilket förstås gör det extra tråkigt. På kennelhemsidan står det inget om hälsoresultat hos tidigare kullar.
BC?
Vi har ju ett helsicke nu med ep - eftersom folk envisas med att mörka.