Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittar på serien "veterinärerna", bedårande valp besöker kliniken för vaccinering.
Blandning BC/JR
Vad ska de bli av det?!

Den blandningen är tydligen poppis som agilityhundar... :crazy:
Men ska de inge finnas bättre till det? Förstår ioförsig tanken på att man vill ha BCs energi, framåtanda och förghet i en liten förpackning men vill man ha BCs och JRs respektive instinkter?

Men ska de inge finnas bättre till det? Förstår ioförsig tanken på att man vill ha BCs energi, framåtanda och förghet i en liten förpackning men vill man ha BCs och JRs respektive instinkter?

Åh, jag har så mycket fördomar/åsikter om sk. "agilityavel" att jag inte vågar vädra dem här ;) Jag tror man skiter blankt i hundens instinkter så länge den kommer i rätt storleksklass och är snabb... :banghead:

Blir mörkrädd när man läser på blocket. avlas det på vad som helst. Och alla dessa amstaffar som säljs igen efter några månader för att de "äter katter, inte tål andra hundar, inte tål barn, inte kan vara ensamma hemma" osv.. stackars djur. Jag älskar amstaff och pitbull, men är definitivt inte en lämplig ägare så jag skaffar ingen. Hur svårt kan det vara liksom

Hittade detta gamla inlägg på FB. (Inte jag som skrivit det) Tycker den liksom passar i tråden.

Konsten att träna en hundägare.

Hundägare säger till mig: Hej, min hund drar i kopplet och rymmer till skogs efter rådjur om jag släpper den lös.
Jag: Ok, vad har du för ras?
Hundägaren: En en siberian husky blandat med stövare.
Jag: Ok, du har en draghund blandat med en jakthund?
Hundägaren: Ja.
Jag: Ok, vad ska dessa raser göra?
Hundägaren: Tja, hälften av hunden ska dra och den andra hälften springa i skogen efter djur.
Jag: Ja. Och vad var ditt problem?
Hundägaren: Ja, att den drar i kopplet och springer efter vilt.
Jag: Ja, det ser dessvärre ut som du har en hund som är skapt för att dra och jaga vilt.
Hundägaren: Ja det stämmer. Kan man träna bort det?
Jag: Har du några intressen?
Hundägaren: Eh, ja visst har jag det. Jag gillar att måla tavlor och se på film.
Jag: Kan du tänka dig att sluta med det?
Hundägaren: Nej, det kan jag nog inte. Men vad har detta med hundträning att göra?
Jag: Kan du tänka dig att göra något annat som motsvarar glädjen du får ut av att måla och se på film?
Hundägaren: Nja, visst kan jag göra annat men det är inte lika roligt.
Jag: Ok. Och vad kan du erbjuda en draghund som är roligare än att dra och en jakthund som är roligare än att jaga.
Hundägaren blir tyst en stund: Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag inte.
Jag: Inte jag heller.
Hundägaren: Kanske jag helt enkelt borde skaffa mig ett playstation istället?
Jag: Haha, ja om du inte gillar att jaga eller vara utomhus och träna är detta kanske inte rätt hund för dig.
Hundägaren: Ja, man borde kanske läsa på lite mer innan man skaffar hund. Men den är hemskt söt.
Jag: Ja, det förstår jag.
Hundägaren: Den fäller mycket hår också. Min man är galen på allt lurv överallt.
Jag: Mm, det får man räkna med.
Hundägaren: Ja, det var till och med lite i kalopsen igår.
Jag: Mm, det är inte helt ovanligt.
Hundägaren: Men vet du, jag träffade en husky i Norge när jag var 12. Den var så fin. Ända sedan dess har jag velat ha en husky.
Jag: Synd att du inte träffade på ett playstation istället
Hundägaren skrattar: Okej, jag börjar förstå att det inte är hunden som har problem. Det är jag.
Jag: Haha, nja, problem och problem. Det du säger är mycket vanligt. Folk med vakthundar blir arga då deras hundar morrar åt främlingar. Folk med vinthundar blir arga då deras hundar kommer hem med harungar. Man vet ofta lite för lite innan man skaffar hund.
Hundägaren: Tack för pratstunden. Jag har lärt mig mycket på tio minuter.
Jag: Lycka till i framtiden. Det finns mycket vi kan träna med din hund för att hjälpa er på traven. Men den kommer alltid att vilja dra och den kommer alltid att vara intresserad av vilt.
Hundägaren: Ja, jag förstår det nu. :))

Jag inser att den dagen jag ger mig in i avel och uppfödning så kommer jag ge mig in i på en lååååång väg. När man inom rasen avlar på unga hundar (18 månader och ej hälsoundersökta, och nej det har inte hänt en eller två gånger..) när man dessutom har fått ökade rapporteringar om hjärtfel, när man använder unga oröntgade hanar på tikar med HD, när man ogenerat avlar på hundar som har gjort MH med 5 på skott, 5 på kvarstående rädslor & 5 på aktivitet, när man ogenerat gör kombinationer med 19% inavelsgrad.. Jag finner inga ord. Visserligen är avelsbasen liten inom norden med grannländer MEN på det här sättet kommer inte avelsbasen öka. Det FINNS ju faktiskt möjlighet att ta in nytt blod utifrån.

Jag inser att den dagen jag ger mig in i avel och uppfödning så kommer jag ge mig in i på en lååååång väg. När man inom rasen avlar på unga hundar (18 månader och ej hälsoundersökta, och nej det har inte hänt en eller två gånger..) när man dessutom har fått ökade rapporteringar om hjärtfel, när man använder unga oröntgade hanar på tikar med HD, när man ogenerat avlar på hundar som har gjort MH med 5 på skott, 5 på kvarstående rädslor & 5 på aktivitet, när man ogenerat gör kombinationer med 19% inavelsgrad.. Jag finner inga ord. Visserligen är avelsbasen liten inom norden med grannländer MEN på det här sättet kommer inte avelsbasen öka. Det FINNS ju faktiskt möjlighet att ta in nytt blod utifrån.
Du behövs i aveln. Bara börja skaffa in lite bra hundar ;):up:

Du behövs i aveln. Bara börja skaffa in lite bra hundar ;):up:
Mitt mål är att kunna göra något bra för rasen. Jag hoppas komma en bit på vägen mot mitt mål, men det är svårt när det finns så många som motarbetar :meh: Jag gillar rasen/hundarna men ungefär där stannar det. Avelsarbetet står inte högt i kurs hos mig. Jag vill ha friska hundar som funkar lika bra i vardagen, i arbete och i utställningsringen. Jag är på span efter en tikvalp med potential just nu och har varit ett tag, men det är förbannat svårt när aveln ser ut som den gör.

Mitt mål är att kunna göra något bra för rasen. Jag hoppas komma en bit på vägen mot mitt mål, men det är svårt när det finns så många som motarbetar :meh: Jag gillar rasen/hundarna men ungefär där stannar det. Avelsarbetet står inte högt i kurs hos mig. Jag vill ha friska hundar som funkar lika bra i vardagen, i arbete och i utställningsringen. Jag är på span efter en tikvalp med potential just nu och har varit ett tag, men det är förbannat svårt när aveln ser ut som den gör.
Det är beklagligt.

Är det dalmatinern som är så illa?

Finns de det som MEDVETET avlar med 19% inavelsgrad???? :banghead:

Åh, jag har så mycket fördomar/åsikter om sk. "agilityavel" att jag inte vågar vädra dem här ;) Jag tror man skiter blankt i hundens instinkter så länge den kommer i rätt storleksklass och är snabb... :banghead:

Tror du att riktigt seriösa bc uppfödare gör det? Alltså avlar på rätt storleksklass och snabbhet.

Tror du att riktigt seriösa bc uppfödare gör det? Alltså avlar på rätt storleksklass och snabbhet.
I min värld upphör man per definition vara seriös om man avlar BC för annat än vallning. Så nej.

Finns det reggade, inom agilityn/sportvärlden "ansedda", kennlar som gör det? Absolut.

Av en ren slump snubblade jag över ett exempel på hur man valt att avla på en tik som lämnat en avkomma med ep i tidigare kull - sjukdomen är överrepresenterad i rasen i fråga(inte min egen, som sagt en tillfällighet att jag började titta på det). Dessutom har den följande kullen rätt hög inavelsprocent, närmare 6%, så det verkar inte som om man försöker minimera risken heller - det finns fler hundar med ep i linjerna.

I övrigt såg det ut att vara en sån där seriös uppfödare med arbetsmeriterade hundar, vilket förstås gör det extra tråkigt. På kennelhemsidan står det inget om hälsoresultat hos tidigare kullar.

Av en ren slump snubblade jag över ett exempel på hur man valt att avla på en tik som lämnat en avkomma med ep i tidigare kull - sjukdomen är överrepresenterad i rasen i fråga(inte min egen, som sagt en tillfällighet att jag började titta på det). Dessutom har den följande kullen rätt hög inavelsprocent, närmare 6%, så det verkar inte som om man försöker minimera risken heller - det finns fler hundar med ep i linjerna.

I övrigt såg det ut att vara en sån där seriös uppfödare med arbetsmeriterade hundar, vilket förstås gör det extra tråkigt. På kennelhemsidan står det inget om hälsoresultat hos tidigare kullar.

BC?
Vi har ju ett helsicke nu med ep - eftersom folk envisas med att mörka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar