Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, och hela grejen! Nu kan jag inte hund men är det inte onödigt stressande att lämna en höglöpande tik och en hane i bilen? Galler minskar ju inte hur mycket de känner av varandra.

Och varför fattade tikägaren så sent att hon var dräktig? Och varför måste hanhundens ägare flytta in när valparna kommer?

Jag fattar ingenting. Och det verkar inte hundägarna heller göra. Fattar inte hur de kan ställa upp i tidningen och bara hahaha åt alltihop.
Mer uppmärksamhet än att lägga ut dom på blocket?

Ja, och hela grejen! Nu kan jag inte hund men är det inte onödigt stressande att lämna en höglöpande tik och en hane i bilen? Galler minskar ju inte hur mycket de känner av varandra.

Och varför fattade tikägaren så sent att hon var dräktig? Och varför måste hanhundens ägare flytta in när valparna kommer?

Jag fattar ingenting. Och det verkar inte hundägarna heller göra. Fattar inte hur de kan ställa upp i tidningen och bara hahaha åt alltihop.

Äh, lite får de allt tåla. Jag har också mina sittande i samma bil som höglöpande tik när Ale löper. Men då säkert åtskilda så de INTE når varandra!

Mer uppmärksamhet än att lägga ut dom på blocket?

Ja, så tänker jag också. De vill nog få valparna sålda den vägen.

Äh, lite får de allt tåla. Jag har också mina sittande i samma bil som höglöpande tik när Ale löper. Men då säkert åtskilda så de INTE når varandra!

Ok, då hade jag fel på den punkten.

Varför inte spruta tiken omedelbart oavsett om man trooooor att det gått bra?

Ja, så tänkte jag med. Men det är väl så gulligt med valpar och båda föräldrarna är ju SÅ fina :meh:

Blocket blir man bara ledsen av. Det är ju nästan lika illa när man tittar på renrasiga hundar - inga namn på föräldradjuren så att man kan slå på hunddata. Och när man kan slå, då sprider D-höfterna och de otestade hundarna ut sig som solfjädrar bland släktingarna. (OK jag kan förstå att man t.ex. kan vilja använda en tik vars mor lämnat D-höfter om det är en mycket bra hund - men då bör man ju vilja ha mer dokumenterat och förvärvningssäkert på hanens sida)

Blocket blir man bara ledsen av. Det är ju nästan lika illa när man tittar på renrasiga hundar - inga namn på föräldradjuren så att man kan slå på hunddata. Och när man kan slå, då sprider D-höfterna och de otestade hundarna ut sig som solfjädrar bland släktingarna. (OK jag kan förstå att man t.ex. kan vilja använda en tik vars mor lämnat D-höfter om det är en mycket bra hund - men då bör man ju vilja ha mer dokumenterat och förvärvningssäkert på hanens sida)

Jag tittade precis upp en schäfervalp på Blocket. Tiken kommer från en kull där 8 av 9 är röntgade, hälften har anmärkning på antingen höfter eller armbågar. Hanen är utländsk men har en tidigare kull i Sverige där tre av valparna har hunnit röntgas. En av dem är fri bak och fram. En har fria armbågar men C-höfter. Den tredje har D-höfter och ED 2.
Mamma till den kullen? En helsyster till tiken som nu använts. :banghead:

Jag tittade precis upp en schäfervalp på Blocket. Tiken kommer från en kull där 8 av 9 är röntgade, hälften har anmärkning på antingen höfter eller armbågar. Hanen är utländsk men har en tidigare kull i Sverige där tre av valparna har hunnit röntgas. En av dem är fri bak och fram. En har fria armbågar men C-höfter. Den tredje har D-höfter och ED 2.
Mamma till den kullen? En helsyster till tiken som nu använts. :banghead:
någon annons har rubriken "gulliga schäfervalpar till salu" Inte den allra främsta egenskap jag letar efter i 30 kilo brukshund.

PS jag vet att jag skrivit att jag skulle hålla mig till raseri 9 :o

någon annons har rubriken "gulliga schäfervalpar till salu" Inte den allra främsta egenskap jag letar efter i 30 kilo brukshund.

PS jag vet att jag skrivit att jag skulle hålla mig till raseri 9 :o

Vet ingen seriösare kennel i rasen som annonserar på blocket. Inte ens små kennlar. Kan förstås finnas nån ensaka ändå.
Man når ut via rasklubb, Svensk bruksschäfer, annonser i hundtidningar, ras och tävlingsgrupper på nätet, sin hemsida samt kontakter.
Väldigt många köpare vet exakt vilken linje de är ute efter och vänder sig direkt dit de finns och ist frågar efter kull.

"Gulliga" blocketvalpar köps i huvudsak av de som inte har gjort sig tillräckligt insatta för att leta hund på andra ställen.
Det tråkiga är att de köparna sällan förstår vilken arbetshund de skaffat sig och snart är flera av hundarna ute på annons igen:(

Varför? "Leonbeger - Kavkazskaja ovtjarka." Dessutom säljer annonsören även renrasiga "leon beger", och till ett riktigt fyndpris! Lägg till 2500 kr om du inte vill ha en blandras.

:banghead:
Sööööööööööta valpar ju, och söta vuxna, kommer ju att se ut som nallebjörnar!!!!!! *suck*
Beger-valpar är ju dessutom extra eftertraktade. Det där saknade "r"-et betyder att man inte måste hälsokolla dem, för sjukdomarna satt i den bokstaven...

Minns ni den där jätteunga border collietiken som fick en tjuvparningskull i våras? Vars valpar säljaren valde att inte abortera trots att de kom på det tidigt?

Nu börjar de bli könsmogna. Och därmed annonseras ut på blocket. Igen.

*Länk raderad av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:
Minns ni den där jätteunga border collietiken som fick en tjuvparningskull i våras? Vars valpar säljaren valde att inte abortera trots att de kom på det tidigt?

Nu börjar de bli könsmogna. Och därmed annonseras ut på blocket. Igen.

* Länk raderad av moderatorn*
Jag minns. Var nog till o med jag som uppmärksammade det ? Googlade mig fram till uppfödarens blogg och FB då när annonsen kom ut, men det stod inte ett ord om valpar där. Då kanske uppfödaren hade vett att skämmas iaf.

Senast ändrad av en moderator:
Jag minns. Var nog till o med jag som uppmärksammade det ? Googlade mig fram till uppfödarens blogg och FB då när annonsen kom ut, men det stod inte ett ord om valpar där. Då kanske uppfödaren hade vett att skämmas iaf.

Jag djurskyddsanmälde ju och fick ett antal rätt otrevliga samtal och SMS.

Vet ingen seriösare kennel i rasen som annonserar på blocket. Inte ens små kennlar. Kan förstås finnas nån ensaka ändå.
Man når ut via rasklubb, Svensk bruksschäfer, annonser i hundtidningar, ras och tävlingsgrupper på nätet, sin hemsida samt kontakter.
Väldigt många köpare vet exakt vilken linje de är ute efter och vänder sig direkt dit de finns och ist frågar efter kull.

"Gulliga" blocketvalpar köps i huvudsak av de som inte har gjort sig tillräckligt insatta för att leta hund på andra ställen.
Det tråkiga är att de köparna sällan förstår vilken arbetshund de skaffat sig och snart är flera av hundarna ute på annons igen:(
Jag kommer inte att köpa en hund på blocket och jag kommer inte att köpa en hund av någon vars hundhållning jag inte tror på. Jag tror dock att det betyder att det inte blir schäfer. Jag har aldrig köpt hund och visste inte vilken djungel det är

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 463
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 613
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter