Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
en annons om att de söker en hanhund tills sin fina schäferkorsning
Hanen ska vara schäfer/rottis. Varför??
Ingen aning
Men de kan säkert få söta valpar..
Kanske ska släppa ut min snart löpande tik och se vad hon kan komma ned med. Kan ju vara bra med extra semestercash :banghead::banghead:

Kejsarsnitt behövs nog inte då valpar brukar anpassa sig till livmodern - men parningen var väl säkert inte den "bästa":crazy:
Jo, det är klart förvisso. Tänker dock på kroppsformen på valparna. Tikens bäcken är ju format för att föda valpar av en viss kroppsform och när man korsar med en hund som har en helt annan kroppsform så kan det ju bli problem på den fronten. Men jag hoppas det gick bra oavsett.

Kan inte låta bli att tänka på mopsar och andra liknande raser som ofta inte kan föda själva även om det är renrasigt...

Hmm, Doris verkar vara lite skendräktig, inte så att det märks på hennes psyke men ja tycker juvret är lite svullet och det är bra exakt 2 månader sedan löpet så.

Men självklart börjar tankarna, man tänker, hade vi verkligen 100% koll under löpet? Finns de möjlighet att de fått till de utan att vi sätt något?!

Ja näh de verkar inte troligt att de haft den möjligheten men så kommer nästa tanke, va skulle man göra OM det skulle ha hänt? Om det en morgon plötsligt ligger några söta jämtschäfrar här... Är man jätte hemsk om man skulle välja att ta bort hela kullen? Jag skulle inte vilja ha ansvaret för en sådan blandning och att få tag på seriösa hundägare till jämtschäfrar ser jag som en större omöjlighet- ja mena det är ju omöjligt att säga vad dessa drifter tillsammans skulle resultera i. Skulle de få schäferns kamp och jämtens driv skulle det va fullt möjligt att man satt riktiga monster till världen som försöker att självständigt riva både älg och Björn. Vem skulle kunna erbjuda en sådan hund ett fullgott liv?

Tankarna får en att känna ångest över att okunnigt folk gör denna kombination medvetet för att de hoppas på att få mer föriga älghundar :/

Hmm, Doris verkar vara lite skendräktig, inte så att det märks på hennes psyke men ja tycker juvret är lite svullet och det är bra exakt 2 månader sedan löpet så.

Men självklart börjar tankarna, man tänker, hade vi verkligen 100% koll under löpet? Finns de möjlighet att de fått till de utan att vi sätt något?!

Ja näh de verkar inte troligt att de haft den möjligheten men så kommer nästa tanke, va skulle man göra OM det skulle ha hänt? Om det en morgon plötsligt ligger några söta jämtschäfrar här... Är man jätte hemsk om man skulle välja att ta bort hela kullen? Jag skulle inte vilja ha ansvaret för en sådan blandning och att få tag på seriösa hundägare till jämtschäfrar ser jag som en större omöjlighet- ja mena det är ju omöjligt att säga vad dessa drifter tillsammans skulle resultera i. Skulle de få schäferns kamp och jämtens driv skulle det va fullt möjligt att man satt riktiga monster till världen som försöker att självständigt riva både älg och Björn. Vem skulle kunna erbjuda en sådan hund ett fullgott liv?

Tankarna får en att känna ångest över att okunnigt folk gör denna kombination medvetet för att de hoppas på att få mer föriga älghundar :/
Det är inte ett alternativ att åka in och ultraljuda? Så slipper ni sitta och oroa er tills det eventuellt skulle vara dags för valpning.

Det är inte ett alternativ att åka in och ultraljuda? Så slipper ni sitta och oroa er tills det eventuellt skulle vara dags för valpning.

Ja näh, jag är inte speciellt orolig. Tycker vi hade koll under löpet (tiken var med mig på jobbet dagtid, nattetid sov de i olika rum med dörren stängd och under ett par dygn när höglöper var som värst bodde hanen hos grannen) men man tänker ändå att det kan ju ändå alltid hända. De bor ju ihop så. Skulle det motförmodan endå vara så att de fått till det så känns det lite väl sent att ultarljuda för då borde det valpas inom närmsta veckan men hon har ju överhuvudtaget inte visat några tecken på dräktighet annat än att ljuvret är lite svullet så vi avvaktar.
Tack för tanken dock :)

Jag tycker inte man är hemsk om man avlivar. Jag skulle dock ha svårt för det när det gäller redan födda valpar. Inte för att det är mer seriöst. Om mina skulle få valpar ihop vet jag dels inte vilken typ av valpköpare jag ska leta efter-den ena högaktiv och kvävande, den andra sällskapshund och ointresserad av för mycket träning. Sen verkar väl stress, allergi och barnrädsla som trevligt arv? ;) (hanen är kastrerad så här finns inte risken).

Stoja höglöper. Hade hon fått bestämma hade det blivit aussie/frallavalpar av snyggingen på pendeln. Det kunde ju vara... intressant.

Hoppsansa! Fick just upp en länk till en kull shiba x patterdale. Blir säkert toppenhundar det! Följsamma och lätthanterliga.

Jag skulle ta bort dom direkt, dvs vartefter de kom ut o inte ge tiken tillfälle att ens lukta eller slicka på dem. Är det en förstföderska skulle jag ta bort samtliga valpar. Har tiken haft valpar tidigare så behåller man lämpligtvis en valp, för tikens skull.

Jag hade förberett mig på det efter att Lillvispan (BC) varit på rymmen från natthusse under höglöp. Även om man bortsåg från krav på VP så hade denna tik inga som helst egenskaper värda att bevara/nedärva. Jag hade stenkoll på tiken så att jag kunde ingripa direkt om det skulle visa sig att hon var dräktig o att hon skulle valpa.
Jag hade fortlöpande kontakter med tikens uppfödare o andra uppfödare i min bekantskapskrets.

Gammaldags jakthundsavel:
En mycket god vän hade en kanonbeagle, han bodde i ett litet samhälle där hundarna släpptes ut när de ville eller behövde. När tiken löpte så flockades hanhundarna utanför huset, bästa jakthund släpptes in.

@Is det ansvarsfulla är att ta bort dem direkt, allihop. Men jag kan bara föreställa mig hur svårt det vore, det var hemskt nog att ta bort den valp som var missbildad och verkligen inte hade förutsättningar för ett vettigt liv i min kull. Kan inte ens föreställa mig hur det vore med friska, livsdugliga valpar. I det läget gäller det nog att man har en backup och en plan c, om man själv inte klarar det.

En bekant till mig på facebook skrev precis ut att hon skaffat en valp, blandning Schäfer och leonberger/husky. Till sällskap...

Visst var den bedårande söt på bilderna, men sen då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar