Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min enda tanke här var mest... "Oj, vilken annons"...

"valparna är blandras! dem har chip, baxinerat! dem är 2 månader gamla. det är två tickar! föddes den 21-02-2015! dem är engelsk cockelspaniel med amerikans cockelspaniel! pappan är amerikans cockelspaniel och mamman är engelsk cockelspaniel! om någon är intereserad ring mig på nummer xxxx på dagen!!!!!"

Idag när vi var ute på långpromenad så hamnade vi att en stund gå ca 40-50 meter bakom en engelsk bulldogg. Det hördes. Trots att vi var så långt bort från den och den gick i lugnt tempo så hörde jag tydligt hur den rosslade kraftigt när den andades.

En stund senare gick en fransk bulldogg förbi på vägen bredvid skogen vi var i. Då var vi ca 15-20 meter från den. Jag hörde hur den andades rosslande någon gång, såg hur den gick med öppen mun konstant och hur den vid ett tillfälle stannade till som för att ta en andningspaus.

Idag har vi haft ca 14 grader varmt och hundarna mötte vi där de omöjligt kan ha gått långt rakt i solljuset utan måste ha varit delvis i skugga pga träd osv. Hur det blir för dem i sommar vill jag inte ens tänka på. Stackars, stackars hundar...

Trots att jag själv haft en eng bulle en gång i tiden så blir jag bedrövad på utställningar sommartid när det är riktigt hett - många bullar låter som dom håller på att dö. Dom ser även ut sådana med :( I sådana lägen förstår jag inte varför ägarna inte packar ihop och åker därifrån med hundarna. Förra sommaren i Askersund var det en sådan gräsligt varm dag och jag hade inte blivit förvånad om någon av bullarna hade klappat ihop - hysteriskt rosslande och kippande efter luft den dagen :cry:

Trots att jag själv haft en eng bulle en gång i tiden så blir jag bedrövad på utställningar sommartid när det är riktigt hett - många bullar låter som dom håller på att dö. Dom ser även ut sådana med :( I sådana lägen förstår jag inte varför ägarna inte packar ihop och åker därifrån med hundarna. Förra sommaren i Askersund var det en sådan gräsligt varm dag och jag hade inte blivit förvånad om någon av bullarna hade klappat ihop - hysteriskt rosslande och kippande efter luft den dagen :cry:
Men det är normaaaalt för raserna förstår du.....

:banghead:

Min enda tanke här var mest... "Oj, vilken annons"...

"valparna är blandras! dem har chip, baxinerat! dem är 2 månader gamla. det är två tickar! föddes den 21-02-2015! dem är engelsk cockelspaniel med amerikans cockelspaniel! pappan är amerikans cockelspaniel och mamman är engelsk cockelspaniel! om någon är intereserad ring mig på nummer xxxx på dagen!!!!!"

De är iaf cockelspaniel av några varianter, det kan vi nog vara säkra på ;) :D Däremot är jag nog inte "intereserad" :meh:

Men det är normaaaalt för raserna förstår du.....

:banghead:
Ärligt så hade jag tur med min bulle, för hon orkade kuta järnet i två timmar i skogen och spårade även otroligt duktigt. Men ändå sorgligt, för hon var som en bruksboxer i en bullekropp:( Även om hon orkar mer än många andra bullar, så orkade hon ändå inte lika mycket som en "normalandad" hund. Men jag gråter inombords när jag ser en del av dom kämpa för att överleva en het sommardag på utställning:cry:

Ärligt så hade jag tur med min bulle, för hon orkade kuta järnet i två timmar i skogen och spårade även otroligt duktigt. Men ändå sorgligt, för hon var som en bruksboxer i en bullekropp:( Även om hon orkar mer än många andra bullar, så orkade hon ändå inte lika mycket som en "normalandad" hund. Men jag gråter inombords när jag ser en del av dom kämpa för att överleva en het sommardag på utställning:cry:

Jag blir ju lite nyfiken, hur kom det sig att du köpte en sådan hund? Var det välplanerat? Tänkte du på hälsoproblemen innan köp osv? Nu låter det ju utan tvekan som om du inte tänker köpa en sådan hund igen ;)

Jag blir ju lite nyfiken, hur kom det sig att du köpte en sådan hund? Var det välplanerat? Tänkte du på hälsoproblemen innan köp osv? Nu låter det ju utan tvekan som om du inte tänker köpa en sådan hund igen ;)

Haha, ja hur kom sig det (eller det var en fodervärdshund). Jag erkänner ju att jag tidigare alltid varit frälst i kortnosar :o Jag har ju inte för inte haft flera shar-pei under en hel del år och bulldoggen fanns under en period i början när jag hade shar-pei. Jag har även haft perserkatter för en herrans massa år sedan, så steget till bulldogg var egentligen inte så stort för mig. Och nej - jag tänkte väl egentligen inte så mycket på hälsoproblemen då, utan lärde mig efterhand att det är lätt att ha skygglappar. Jag försvarade ju även shar-pei under flertalet år - tills jag fick nog och mina ögon öppnades ordentligt (eller egentligen att jag fick sy upp ögonen på valparna i min första shar-peikull. Jag var medveten om riskera att få göra det före jag tog kullen, men det var inte en sådan "bagatell" som jag fått itutat i mig). Nu fick min bulle flytta tillbaka till uppfödaren när hon var lite över 2 år, för hon blev gräsligt ilsken på den äldre shar-pei tiken jag hade och det var för många blodiga slagsmål :meh:

Jag är fortfarande förtjust i utseendet på t ex fransk bulldogg, lite kortnosiga molosser osv (är dock inget fan av stora utstående ögon a la mops mfl) - men kommer aldrig att skaffa en riktig plattnos igen. Jag hade även min beskärda del av rassjukdomar hos mina shar-pei och vill gärna leva resten av livet med friska glada hundar;)

Metro har idag en liten artikel om vad man bör tänka på inför valpköp. Tyvärr innehåller den inte mer vettigt än "köp SKK-reggat för att undvika smuggelhundar och tänk på att raser har olika egenskaper".
Jag hade gärna sett något om hälsa, mentalitet och mer hur mycket rasen spelar in. En så lättåtkomlig artikel är nog det som behövs för att informera valpköpare som inte är så insatta och inte tänker på hur mycket det finns att ta hänsyn till.

Metro har idag en liten artikel om vad man bör tänka på inför valpköp. Tyvärr innehåller den inte mer vettigt än "köp SKK-reggat för att undvika smuggelhundar och tänk på att raser har olika egenskaper".
Jag hade gärna sett något om hälsa, mentalitet och mer hur mycket rasen spelar in. En så lättåtkomlig artikel är nog det som behövs för att informera valpköpare som inte är så insatta och inte tänker på hur mycket det finns att ta hänsyn till.
Ja en SKK-stämpel i papperna är en klen tröst om man väljer fel ras eller fel uppfödare.

Råkade snubbla över en annons där de söker tik som vill para sig med deras hanhund..
I annonsen står bland annat:
"en väldigt fin sexårig hanhund med många goda kvaliteér och därför skulle vi gärna hitta en Border Collietik - eller tik blandad med Border Collie - i Stockholmstrakten som han kan få valpar med. Inblandning med Samojed ger en något lugnare hund som inte är lika aktiv som ren Border Collie."

"Han är signalkänslig som alla Border Collie och kommer nästan alltid på inkallning. Han är otroligt social och inkännande. Han har ärvt en egenskap från Samojed: han är en duktig draghund och springer fint framför skidorna."

"Han är helt frisk och har inga allergier. Han springer väldigt fort - det är bara Saluki och Vinthund som är snabbare."

Suck.
Hoppsan, mina två senaste BCs jagade skiten ur en Italiensk vinthund.

Roade mig med att föra över hundar från hunddata till mitt eget stamtavleprogram för något år sedan, och blev lite förbryllad över hur mycket en viss hane använts. Efter en annonsering om ny parning med denna hane på facebook för någon vecka sedan gjorde jag en ny koll... det hade blivit ett antal fler kullar sedan sist. Diskuterade detta med en uppfödarkollega, som i sin tur frågade "annonsören" om hur tankegången gick med att använda denna, uppenbart, överanvända hane. Svaret blev det man väl rimligen kunde förväntat sig, försvarsställning. Känns väl inte riktigt som rätt angreppspunkt heller, det är ju ändå hanhundsägaren som måste sluta låna ut honom, men risken är ju samma respons därifrån.
Så: jag författade ett brev till rasklubben, där jag ställde frågan om klubbens inställning till matadoravel, vilka möjligheter den har att påverka och i princip om det finns någon intresse från klubben sida att göra något. Känner mig lite småspänd på vilken respons jag kommer att få, inser ju att det troligen blir ett "blaha"-svar "matadoravel motsätter klubben sig å det grövsta och vi kommer inte att göra någon som helst anstängning för att förhindra att det sker" ungefär, men kanske kanske kanske får jag ett genomtänkt svar. *svagt förhoppningsfull ändå*
Är det någon som har koll på om SKK som organisation kan gå in och sanktionera överanvändande om inte rasklubben går in? Tänkte skicka frågan vidare till dem om svaret från rasklubben befogar det, men det är ju alltid trevligt att höra andras kunskaper och erfarenheter :)

Citerar mig själv för eventuellt nytillkomna läsare :D
Jag har fått ett svar! Ett hänvisande svar, men ett svar. Det är ett första steg :) Frågan kommer att tas upp på nästa styrelsemöte, och sedan ska jag få ta klubbens inställning till del. Så, nu väntar jag på nästa styrelsemöte (vilket borde vara snart, iom att det är årsmöte om en månad). Är faktiskt lite löjligt smålycklig, förväntade mig nästan ett "men lilla vän, så har vi alltid gjort". Det kan jag ju å andra sidan få ändå, men men, vi får se :)

Person ber om hjälp med en hund som drar som ett ånglok i kopplet och hen funderar på att använda stryphalsband på hunden för att den ska sluta dra. Någon frågar om ras, svaret är:

Blandras:
Bordercollie
Golden
Schäfer
jack russel
shetland sheepdog
labrador
cockerspaniel
tollare

Försök dra ignom den listan utan att andas emellan...

Person ber om hjälp med en hund som drar som ett ånglok i kopplet och hen funderar på att använda stryphalsband på hunden för att den ska sluta dra. Någon frågar om ras, svaret är:

Blandras:
Bordercollie
Golden
Schäfer
jack russel
shetland sheepdog
labrador
cockerspaniel
tollare

Det är ju inte Husky i, varför drar den i kopplet då :confused: Den är ju inte avlad för drag :confused::confused::confused:
EDIT: Just ja, en hund blir ju vad man gör den till! Dom har gjort den till en draghund! :idea:

Hur lyckas man ens få in så många raser i en o samma hund ? :banghead::banghead:

Blandras:
Bordercollie
Golden
Schäfer
jack russel
shetland sheepdog
labrador
cockerspaniel
tollare

Nja, jag tycker nog det saknas något... det behövs något maffigare typ rottweiler också!

:yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar