Roade mig med att föra över hundar från hunddata till mitt eget stamtavleprogram för något år sedan, och blev lite förbryllad över hur mycket en viss hane använts. Efter en annonsering om ny parning med denna hane på facebook för någon vecka sedan gjorde jag en ny koll... det hade blivit ett antal fler kullar sedan sist. Diskuterade detta med en uppfödarkollega, som i sin tur frågade "annonsören" om hur tankegången gick med att använda denna, uppenbart, överanvända hane. Svaret blev det man väl rimligen kunde förväntat sig, försvarsställning. Känns väl inte riktigt som rätt angreppspunkt heller, det är ju ändå hanhundsägaren som måste sluta låna ut honom, men risken är ju samma respons därifrån.
Så: jag författade ett brev till rasklubben, där jag ställde frågan om klubbens inställning till matadoravel, vilka möjligheter den har att påverka och i princip om det finns någon intresse från klubben sida att göra något. Känner mig lite småspänd på vilken respons jag kommer att få, inser ju att det troligen blir ett "blaha"-svar "matadoravel motsätter klubben sig å det grövsta och vi kommer inte att göra någon som helst anstängning för att förhindra att det sker" ungefär, men kanske kanske kanske får jag ett genomtänkt svar. *svagt förhoppningsfull ändå*
Är det någon som har koll på om SKK som organisation kan gå in och sanktionera överanvändande om inte rasklubben går in? Tänkte skicka frågan vidare till dem om svaret från rasklubben befogar det, men det är ju alltid trevligt att höra andras kunskaper och erfarenheter