För mesigt, man bör hellre satsa på Ovtjarka eller Sarplaninac.Nja, jag tycker nog det saknas något... det behövs något maffigare typ rottweiler också!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mesigt, man bör hellre satsa på Ovtjarka eller Sarplaninac.Nja, jag tycker nog det saknas något... det behövs något maffigare typ rottweiler också!
Blandrasvalp utannonseras under benämningen Bandog:
"Vid leverans är hon
Chippad
Vaccinerad
Avmaskad
Veterinärbesiktigad
Samt innehar härkomstbevis från S.D.B.A (Swedish Dog Breeder Association)"
Har aldrig hört om den föreningen innan så jag googlade. Enda träffen gick till facebook - ett community där det enda som finns är en länk till en grupp med samma namn. Gruppen tycks bestå av drygt 60 norrmän som lägger upp bilder på sina hundar. Jag är inte mycket klokare alltså. Någon annan som har hört talas om SDBA?
Jag är mest imponerad av att man har koll på alla raser som ingår...
Oseriöst, punkt.Vet inte om det räknas till oseriös avel, men jag blir lite.. Jag vet inte. Föräldrarna är av samma ras, reggade och hälsotestade med bra resultat. Så länge är det bra. MEN.. Det är Border Collies och föräldrarna har inte gjort VP. Så valparna kommer ju inte gå att regga. Värt att ta valpar på hundar som inte ens har klarat basic-grejer för rasen?
Oseriöst, oseriöst och oseriöst. Vallar den inte så hjälpligt att den kan ta VP är det ingen bc.Vet inte om det räknas till oseriös avel, men jag blir lite.. Jag vet inte. Föräldrarna är av samma ras, reggade och hälsotestade med bra resultat. Så länge är det bra. MEN.. Det är Border Collies och föräldrarna har inte gjort VP. Så valparna kommer ju inte gå att regga. Värt att ta valpar på hundar som inte ens har klarat basic-grejer för rasen?
Jag håller med dig. Dels är, som du säger, allting inte ärftligt. Dels har olika raser olika problem som man behöver fokusera på och jag ser en tendens till att överdriven testning gör att det blir lätt att peka finger åt att andra har brister när man själv avlar på hundar som visserligen är sunda i övrigt men som har just de svagheter som är rasens stora bekymmer.
Jag antar att det finns raser där HD-index skulle vara mer än välkommet, t ex boxer eller schäfer. För korthårig collie är det inte helt lyckat.
"När vi köpte honom hade vi visionen om en lugn och fin kompis som vi kan busa med och gå långa promenader med."
Nu behöver dom hjälp med sin AST/Rottiskille på 2½ år, surprised? Aktivitet promenader, godissök o bollkastning.
Listan med problem kan ni gissa själva, inte mycket som inte finns med. Någon i Göteborgstrakten som är sugen att hjälpa till?
"När vi köpte honom hade vi visionen om en lugn och fin kompis som vi kan busa med och gå långa promenader med."
Nu behöver dom hjälp med sin AST/Rottiskille på 2½ år, surprised? Aktivitet promenader, godissök o bollkastning.
Listan med problem kan ni gissa själva, inte mycket som inte finns med. Någon i Göteborgstrakten som är sugen att hjälpa till?
Vad sägs om att googla numret till närmaste brukshundsklubb och anmäla sig till en grundkurs?Menade instruktör.
Måste väl ha varit kejsarsnitt på en sån? Det är ju som att korsa en ardenner och ett gotlandsruss...Huh, det ligger en annons ute på en korsning shar pei och tax......och mamman är tax
Man ser bara huvudet på valpen, men jag misstänker den har gravt korta ben till en bastant kropp.
usch, gjorde mig ledsen att se.Med anledning av ämnet oseriös avel, så är denna filmen ganska intressant.
https://myspace.com/bordercollie19/video/documentary-bbc-pedigree-dogs-exposed/44215931
Lapphund?Tillåt mig att tillföra lite ljus o kärlek.
Idag utanför apoteket i Märsta föll jag pladask för en 9 v lappevappe. Så ljuvlig den var 9 v o på väg till familj i kommande veckan, sista vappen hemma.
Har aldrig träffat en så ung lappevappe förut, eller rättare sagt bara vuxna, ändå prickade jag rätt på den här.