Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Råkade snubbla över en annons där de söker tik som vill para sig med deras hanhund..
I annonsen står bland annat:
"en väldigt fin sexårig hanhund med många goda kvaliteér och därför skulle vi gärna hitta en Border Collietik - eller tik blandad med Border Collie - i Stockholmstrakten som han kan få valpar med. Inblandning med Samojed ger en något lugnare hund som inte är lika aktiv som ren Border Collie."

"Han är signalkänslig som alla Border Collie och kommer nästan alltid på inkallning. Han är otroligt social och inkännande. Han har ärvt en egenskap från Samojed: han är en duktig draghund och springer fint framför skidorna."

"Han är helt frisk och har inga allergier. Han springer väldigt fort - det är bara Saluki och Vinthund som är snabbare."

Suck.

Råkade snubbla över en annons där de söker tik som vill para sig med deras hanhund..
I annonsen står bland annat:
"en väldigt fin sexårig hanhund med många goda kvaliteér och därför skulle vi gärna hitta en Border Collietik - eller tik blandad med Border Collie - i Stockholmstrakten som han kan få valpar med. Inblandning med Samojed ger en något lugnare hund som inte är lika aktiv som ren Border Collie."

"Han är signalkänslig som alla Border Collie och kommer nästan alltid på inkallning. Han är otroligt social och inkännande. Han har ärvt en egenskap från Samojed: han är en duktig draghund och springer fint framför skidorna."

"Han är helt frisk och har inga allergier. Han springer väldigt fort - det är bara Saluki och Vinthund som är snabbare."

Suck.
Ska man skratta eller gråta?!

Kommer NÄSTAN alltid på inkallning, den ni! ;) det är en bra kvalité som vi måste avla vidare på!

Kollar annonser igen. Hittade en hund till salu där det står:
"Trogen, barnvänlig Bichon Frise' / Malteserhane som är född 2007.
Medlem i SKK, försäkrad och vaccinerad."

Alltså... ägaren kanske är medlem i SKK (hon hade en renras till salu också), men det har ju inget med hunden att göra. Eller menar hon att blandrasen har sån där tävlingslicens hos SKK? Hm...

Kollar annonser igen. Hittade en hund till salu där det står:
"Trogen, barnvänlig Bichon Frise' / Malteserhane som är född 2007.
Medlem i SKK, försäkrad och vaccinerad."

Alltså... ägaren kanske är medlem i SKK (hon hade en renras till salu också), men det har ju inget med hunden att göra. Eller menar hon att blandrasen har sån där tävlingslicens hos SKK? Hm...

Ägaren kanske är rabiesvaccinerad, så det är ganska riskfritt att komma och kolla på hunden?

Trogen måste väl vara bland det mest olämpliga man kan skriva i en säljesannons?! Eller är är hunden hela tiden trogen men växter mot vem?

Är med i gruppen schäfer för tävling/tjänst på FB och då och då kommer de bilder på rena utställningsschäfrar/karrpryggar som blivit utställningschampion och BIS även på den svenska marknaden. Jag blir bara så arg och frustrerad och vill kommentera dessa bilder och ifrågasätta varför man stödjer avel likt detta och hur i hela världen dessa hundar kan komma någon vart alls i 2015års Sverige istället för att bli diskvaliserad direkt.
Vi vet med fakta och erfarenhet att karrpryggarna inte är hälsosamt och den mest oerfarne hundmänniskan är medveten om detta! Endå finns uppenbarligen dessa som anser det vara helt okej och tilloch med känna sig så nöjd över detta att de helt utan skam visar upp det.

:cry:

Är med i gruppen schäfer för tävling/tjänst på FB och då och då kommer de bilder på rena utställningsschäfrar/karrpryggar som blivit utställningschampion och BIS även på den svenska marknaden. Jag blir bara så arg och frustrerad och vill kommentera dessa bilder och ifrågasätta varför man stödjer avel likt detta och hur i hela världen dessa hundar kan komma någon vart alls i 2015års Sverige istället för att bli diskvaliserad direkt.
Vi vet med fakta och erfarenhet att karrpryggarna inte är hälsosamt och den mest oerfarne hundmänniskan är medveten om detta! Endå finns uppenbarligen dessa som anser det vara helt okej och tilloch med känna sig så nöjd över detta att de helt utan skam visar upp det.

Sambon är också med där och spottar och svär över samma sak....

Man vill ju bara skrika. Än mer irriterad blir man när de får en och annan kommentar men "ÅH SÅ VACKER"
I HELVETE HELLER ATT DET ÄR VACKERT DET ÄR SJUKT!
Man kan undra vad de hundarna gör i gruppen för de kommer aldrig till tävling eller tjänst. Skulle vara nån brukslydnad då. Hade två räkryggar på klubbens senaste IPO-Prov och båda kuggade i samtliga tre grenar. Det var rena skämtet att se. Den ena var halvvägs av planen vid skottet.Båda sprang runt hindren i lydnaden och en av dom stirrade bara på apportbocken och verkade inte ha en susning om vad den skulle göra. Den fick även bryta vid första vinkeln i spåret.

Sambon är också med där och spottar och svär över samma sak....

Jag är också med i gruppen och fattar liksom inte vad som får folk att lägga upp utställningsresultat. :confused:

En annan sak som gör mig fruktansvärt frustrerad är fb-grupper för collie där man inte får diskutera. Så när någon lägger upp ett inlägg om en parning med hundar där tiken har mentalindex för skott på under 80(rassnittet är 100 och målsättningen är att förbättra genom att avla på hundar över det) så ska man alltså bara gilla och gratta. :yuck:

Tycker utseendet genomsyrar blandrasavlens attityder mer än renras faktiskt. Det är mycket betoning på söta, gulliga mysiga och liknande ord. Också mycket vikt i beskrivningen på hur päls och färg ser ut. Hälsa och mentalitet nämns bara bed ett ord som "friska" och "Trevliga". Till skillnad mot de som ser ut en hundras för dess egenskapers skull och kan tänka sig att betala x tusen kronor även för en valp med skönhetsfel bara för att hunden har rätt egenskaper och är rätt igenom sund och stabil.

Och i all ironi anklagas vi av blandrasuppfödare att vara utseendefixerade. :meh:

Blandrasvalp utannonseras under benämningen Bandog:

"Vid leverans är hon
Chippad
Vaccinerad
Avmaskad
Veterinärbesiktigad
Samt innehar härkomstbevis från S.D.B.A (Swedish Dog Breeder Association)"

Har aldrig hört om den föreningen innan så jag googlade. Enda träffen gick till facebook - ett community där det enda som finns är en länk till en grupp med samma namn. Gruppen tycks bestå av drygt 60 norrmän som lägger upp bilder på sina hundar. :cautious: Jag är inte mycket klokare alltså. Någon annan som har hört talas om SDBA?

Idag när vi var ute på långpromenad så hamnade vi att en stund gå ca 40-50 meter bakom en engelsk bulldogg. Det hördes. Trots att vi var så långt bort från den och den gick i lugnt tempo så hörde jag tydligt hur den rosslade kraftigt när den andades.

En stund senare gick en fransk bulldogg förbi på vägen bredvid skogen vi var i. Då var vi ca 15-20 meter från den. Jag hörde hur den andades rosslande någon gång, såg hur den gick med öppen mun konstant och hur den vid ett tillfälle stannade till som för att ta en andningspaus.

Idag har vi haft ca 14 grader varmt och hundarna mötte vi där de omöjligt kan ha gått långt rakt i solljuset utan måste ha varit delvis i skugga pga träd osv. Hur det blir för dem i sommar vill jag inte ens tänka på. Stackars, stackars hundar...

Idag när vi var ute på långpromenad så hamnade vi att en stund gå ca 40-50 meter bakom en engelsk bulldogg. Det hördes. Trots att vi var så långt bort från den och den gick i lugnt tempo så hörde jag tydligt hur den rosslade kraftigt när den andades.

En stund senare gick en fransk bulldogg förbi på vägen bredvid skogen vi var i. Då var vi ca 15-20 meter från den. Jag hörde hur den andades rosslande någon gång, såg hur den gick med öppen mun konstant och hur den vid ett tillfälle stannade till som för att ta en andningspaus.

Idag har vi haft ca 14 grader varmt och hundarna mötte vi där de omöjligt kan ha gått långt rakt i solljuset utan måste ha varit delvis i skugga pga träd osv. Hur det blir för dem i sommar vill jag inte ens tänka på. Stackars, stackars hundar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar