Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortsätter. Jag var länge intresserad av korthårig collie, men la ner det projektet eftersom aveln på många håll är bedrövlig. En uppfödare avlar till exempel upprepande på hundar som fått 5: or på skott och till och med brutna MH:n, och ser inte alls den röda tråden i att detta hela tiden förekommer i hennes uppfödning. :confused: Jag FATTAR verkligen inte. Andra tycker att collien inte är en brukshund och därför inte ska avlas på bruksmeriter, och vissa förstår inte alls varför man trycker så hårt på god mentalitet. "Då riskerar man ju glömma andra saker". :banghead:

Fortsätter. Jag var länge intresserad av korthårig collie, men la ner det projektet eftersom aveln på många håll är bedrövlig. En uppfödare avlar till exempel upprepande på hundar som fått 5: or på skott och till och med brutna MH:n, och ser inte alls den röda tråden i att detta hela tiden förekommer i hennes uppfödning. :confused: Jag FATTAR verkligen inte. Andra tycker att collien inte är en brukshund och därför inte ska avlas på bruksmeriter, och vissa förstår inte alls varför man trycker så hårt på god mentalitet. "Då riskerar man ju glömma andra saker". :banghead:

Det finns tyvärr många idioter som avlar på skit - men det skiljer enormt mellan uppfödare. Jag kommer inte att köpa en korthårig collie när det är dags för nästa hund om det inte finns någon kull jag tror på men än så länge har jag verkligen inte gett upp om rasens framtid.

Roade mig med att föra över hundar från hunddata till mitt eget stamtavleprogram för något år sedan, och blev lite förbryllad över hur mycket en viss hane använts. Efter en annonsering om ny parning med denna hane på facebook för någon vecka sedan gjorde jag en ny koll... det hade blivit ett antal fler kullar sedan sist. Diskuterade detta med en uppfödarkollega, som i sin tur frågade "annonsören" om hur tankegången gick med att använda denna, uppenbart, överanvända hane. Svaret blev det man väl rimligen kunde förväntat sig, försvarsställning. Känns väl inte riktigt som rätt angreppspunkt heller, det är ju ändå hanhundsägaren som måste sluta låna ut honom, men risken är ju samma respons därifrån.
Så: jag författade ett brev till rasklubben, där jag ställde frågan om klubbens inställning till matadoravel, vilka möjligheter den har att påverka och i princip om det finns någon intresse från klubben sida att göra något. Känner mig lite småspänd på vilken respons jag kommer att få, inser ju att det troligen blir ett "blaha"-svar "matadoravel motsätter klubben sig å det grövsta och vi kommer inte att göra någon som helst anstängning för att förhindra att det sker" ungefär, men kanske kanske kanske får jag ett genomtänkt svar. *svagt förhoppningsfull ändå*
Är det någon som har koll på om SKK som organisation kan gå in och sanktionera överanvändande om inte rasklubben går in? Tänkte skicka frågan vidare till dem om svaret från rasklubben befogar det, men det är ju alltid trevligt att höra andras kunskaper och erfarenheter :)

Roade mig med att föra över hundar från hunddata till mitt eget stamtavleprogram för något år sedan, och blev lite förbryllad över hur mycket en viss hane använts. Efter en annonsering om ny parning med denna hane på facebook för någon vecka sedan gjorde jag en ny koll... det hade blivit ett antal fler kullar sedan sist. Diskuterade detta med en uppfödarkollega, som i sin tur frågade "annonsören" om hur tankegången gick med att använda denna, uppenbart, överanvända hane. Svaret blev det man väl rimligen kunde förväntat sig, försvarsställning. Känns väl inte riktigt som rätt angreppspunkt heller, det är ju ändå hanhundsägaren som måste sluta låna ut honom, men risken är ju samma respons därifrån.
Så: jag författade ett brev till rasklubben, där jag ställde frågan om klubbens inställning till matadoravel, vilka möjligheter den har att påverka och i princip om det finns någon intresse från klubben sida att göra något. Känner mig lite småspänd på vilken respons jag kommer att få, inser ju att det troligen blir ett "blaha"-svar "matadoravel motsätter klubben sig å det grövsta och vi kommer inte att göra någon som helst anstängning för att förhindra att det sker" ungefär, men kanske kanske kanske får jag ett genomtänkt svar. *svagt förhoppningsfull ändå*
Är det någon som har koll på om SKK som organisation kan gå in och sanktionera överanvändande om inte rasklubben går in? Tänkte skicka frågan vidare till dem om svaret från rasklubben befogar det, men det är ju alltid trevligt att höra andras kunskaper och erfarenheter :)

Inom smålandsstövare får en hane ha 3 kullar med minst 2 tikar sedan följer en utvärdering av avkommor om fortsatt avel eller inte och sedan lämna högst 25% av en årsproduktion av valpar under sin levnad.

Inom smålandsstövare får en hane ha 3 kullar med minst 2 tikar sedan följer en utvärdering av avkommor om fortsatt avel eller inte och sedan lämna högst 25% av en årsproduktion av valpar under sin levnad.
Vet du vad som händer om någon inte följer detta? Eller är det en så pass liten grupp personer att man per automatik "måste sköta sig"?

Har sett liknande rekommendationer, 10-max 20% av en årsproduktion för en hållbar avelsbas i litteraturen (gissar att den är så liten i smålandsstövaren att målet fått sättas högre för att överhuvudtaget rasen ska överleva). Hanen jag funderar kring har 36,5% baserat på valpantalet 2014. Valpantalet har iofs varit större tidigare år, men... jag börjar fundera på om jag kommer att ha några lämpliga avelsdjur alls att para med om några generationer.

Tror ingen som har testat, 25% är nu mera 38 valpar så i praktiken blir det max 4 kullar.

Troligen verkar en hane senare i korsnings aveln med annan stövarras eller med älg hund än går över gränsen för tillåtna valpar i resan.

Nej, det är verkligen sorgligt att vi inte kommit ifrån matadoravel. Att det var populärt för hundra år sen är sin sak, men numera bordi vi veta bättre.

Så är det inom schiller med men jag tycker inte att raser med större avelsutbud behöver hålla sig till så få kullar.
Vad som händer är väl att man inte får vara med på rasklubbens valphänvisning? Dock om det gäller schiller så hade det väl inte varit någon sorg, deras hemsida är bedrövlig.

Dock kom jag nu på en hane som verkat på tre kullar bara i år av schiller, ska se om han har haft någon innan.

Inga tidigare kullar men kommer få tre kullar nu i vår. Jag tycker inte om det, tycker det är bättre att sprida ut det lite så man vet vad det blir.

Det är bla det jag skrivit och frågat klubben om, i RAS står bara att man ska verka för att använda fler obesläktade hanar i aveln.

Märkligt att det inte finns.

Wachteln har också rekommenderat maxantal valpar samt att klubben rekommenderar att man avvaktar en utvärdering av avkommorna efter en-två kullar innan man låter hanen gå i avel igen.
Lämnar en hane mer än en hund som är skottberörd på jaktprov åker han ur avelslistan.

Märkligt att det inte finns.

Wachteln har också rekommenderat maxantal valpar samt att klubben rekommenderar att man avvaktar en utvärdering av avkommorna efter en-två kullar innan man låter hanen gå i avel igen.
Lämnar en hane mer än en hund som är skottberörd på jaktprov åker han ur avelslistan.
Det där låter helt super! Synd att de har sån päls jag inte tål

Det där låter helt super! Synd att de har sån päls jag inte tål

Ja, jag tycker faktiskt att Wachtelhundklubben gör ett bra jobb på den fronten :up: De har skärpt upp reglerna för valprekommendation också, så nu måste man faktiskt meritera hundarna en del för att få vara med på hemsidan :)
Wachtlarna kan ju ha ganska varierande pälskvalité, men det är klart svårt att förutse när man köper en valp :)
Min kusin är allergisk mot hundar, men tål våra riktigt bra. Däremot har han svårt för sin fasters japanska spets, t ex.

"För både A- och B-listan gäller följande:
  • Avelshundarna ska vara HD-röntgade med A- eller B-resultat, ED-röntgade -ua -0. Vid känd patellastatus ska den vara ua.
  • Avelsdjuren ska ha erhållit betyget godkänd på Ukl/Nkl jaktprov. De måste ha 8 poäng på skott (en gång skottberörd = 4p tillåts om hunden senare vid ett eller flera tillfällen fått 8p).
  • Avelsdjuren får inte ha två eller fler avkommor, i minst två kombinationer, som erhållit nedsatt betyg på skottreaktion.
  • För enskild parning skall inavelsgraden inte vara högre än 6,25 %.

För A-listan gäller dessutom att parningen ska följa SWKs Avelsrekommendationer,
vilket bl.a. innebär att …

• Avelsdjuren ska vara lägst 2 år 6 månader vid parningstillfället.
  • De ska ha godkänt Ukl/ Nkl med lägst 5 poäng på spårvilja och skogssök (JP lägst 2:a pris).
  • Vid godkänt UKL/NKL med lägre poäng krävs även något av följande:
    Pris i ÖKL / EP / EPB / GP Godkänt vildsvinsprov
    Godkänt skogsprov
  • Hundar över 5 år och/eller med över 20 valpar måste ha ytterligare meriter utöver Ukl/Nkl (om inte utvärderingen visar att avkomman är bättre än medelvärdet för rasen)."
Angående utvärdering av kullar osv skriver SWK så här:
  • Utvärdera avelsdjuren efter 20 valpar, och därefter löpande. Dåliga nedärvare bör inte gå vidare i avel.
  • Om flera hundar i samma kull går i avel ska de inte ha 50 valpar vardera. Användningen bör då begränsas till 25-30 valpar per avelshund.
  • Parningar med flera mycket nära släktingar bör undvikas. Ex.: samma hane bör inte para helsystrar eller mor och dotter, eller tvärtom.

. Bordercollie tik eller liknande, av mindre storlek svart/vit med längre hår. Valp eller unghund.

Kopierat ut en vallhundsgrupp. En människa som söker hund. Det viktigaste verkar vara hur den ser ut..

. Bordercollie tik eller liknande, av mindre storlek svart/vit med längre hår. Valp eller unghund.

Kopierat ut en vallhundsgrupp. En människa som söker hund. Det viktigaste verkar vara hur den ser ut..

Tycker utseendet genomsyrar blandrasavlens attityder mer än renras faktiskt. Det är mycket betoning på söta, gulliga mysiga och liknande ord. Också mycket vikt i beskrivningen på hur päls och färg ser ut. Hälsa och mentalitet nämns bara bed ett ord som "friska" och "Trevliga". Till skillnad mot de som ser ut en hundras för dess egenskapers skull och kan tänka sig att betala x tusen kronor även för en valp med skönhetsfel bara för att hunden har rätt egenskaper och är rätt igenom sund och stabil.

Tycker utseendet genomsyrar blandrasavlens attityder mer än renras faktiskt. Det är mycket betoning på söta, gulliga mysiga och liknande ord. Också mycket vikt i beskrivningen på hur päls och färg ser ut. Hälsa och mentalitet nämns bara bed ett ord som "friska" och "Trevliga". Till skillnad mot de som ser ut en hundras för dess egenskapers skull och kan tänka sig att betala x tusen kronor även för en valp med skönhetsfel bara för att hunden har rätt egenskaper och är rätt igenom sund och stabil.
Håller helt o hållet med dig!
Jag har mycket svårt att tro att denna människa kommer få tag på en BC, med tanke på att h*n inte tänkte valla och eftersom BC är en ras som definitivt inte är utseendefixerad. ;)

I den gruppen tenderar det att dyka upp väääääkdigt skumma annonser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 462
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 222
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar