Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte skrivit här innan men blev så ställd när jag råkade trilla över en parning av en uppfödare av kh collie. Vad sägs om parningen merle med sobel där både tiken och hanen har femma på skott!

Nu har jag inte fullt koll på riskerna med merle/sobel men avelsförbudet finns ju av en anledning. Och 5:a på skott inom en ras som jobbar med att få bort ljudrädsla! :crazy::cry:
Komsi, komsi @Dentaku !

Har inte skrivit här innan men blev så ställd när jag råkade trilla över en parning av en uppfödare av kh collie. Vad sägs om parningen merle med sobel där både tiken och hanen har femma på skott!

Nu har jag inte fullt koll på riskerna med merle/sobel men avelsförbudet finns ju av en anledning. Och 5:a på skott inom en ras som jobbar med att få bort ljudrädsla! :crazy::cry:

+ @Fisherling

Finns inget avelsförbud för den korsningen; däremot kommer alla sobelfärgade valpar att beläggas med avelsförbud. Därför är själva merle-biten ingen fara. Mentaliteten däremot... :cry:

Jag känner till kombinationen och har till och med gjort klart för uppfödaren i fråga vad jag tycker men denna "bryr sig inte om siffror", typ.

Nä det förstod jag, men jag tycker det låter konstigt att ta en kull där eventuellt alla valpar får avelsförbud?

Tydligen tycker man att det är värt att chansa och jag har inga synpunkter på just det eftersom det är uppfödaren som tar risken, inte hundarna. Det är iofs ännu konstigare att ta kullar där en fjärdedel av valparna riskerar att få svåra defekter(merle-merle) men det gör man ändå utomlands, och i det fallet är det ju djuren som får lida mest, inte uppfödarens plånbok.

Tydligen tycker man att det är värt att chansa och jag har inga synpunkter på just det eftersom det är uppfödaren som tar risken, inte hundarna. Det är iofs ännu konstigare att ta kullar där en fjärdedel av valparna riskerar att få svåra defekter(merle-merle) men det gör man ändå utomlands, och i det fallet är det ju djuren som får lida mest, inte uppfödarens plånbok.
Ja, att man får para merle+merle i andra länder är helt galet.

Men är det inte så att sobel kan dölja att hunden är merle?

Ja, att man får para merle+merle i andra länder är helt galet.

Men är det inte så att sobel kan dölja att hunden är merle?

Jo, men eftersom sobelmerle inte är en godkänd färg hos collie inom FCI och man undvikit sobel + merle även av den anledningen så är det inte så att sobla collies riskerar att gå omkring med dolda merleanlag, åtminstone inte om de har europeiska linjer.

Jo, men eftersom sobelmerle inte är en godkänd färg hos collie inom FCI och man undvikit sobel + merle även av den anledningen så är det inte så att sobla collies riskerar att gå omkring med dolda merleanlag, åtminstone inte om de har europeiska linjer.
Det är ju bra att man sett till att det nästan är ingen risk att råka få dubbelmerlevalpar, och att det blir avelsförbud på sobelvalpar från en merle+sobel.
Färggenetik är fascinerande.

+ @Fisherling

Finns inget avelsförbud för den korsningen; däremot kommer alla sobelfärgade valpar att beläggas med avelsförbud. Därför är själva merle-biten ingen fara. Mentaliteten däremot... :cry:

Jag känner till kombinationen och har till och med gjort klart för uppfödaren i fråga vad jag tycker men denna "bryr sig inte om siffror", typ.

Föga förvånande. Går det att gissa vem det är, måtro...? :angel:

Oj så sugen jag blir på denna..
Vi börjar med det tråkiga på en gång.
Bud har visat aggression. Han morrar på besökare men har dock bara markerat vid två tillfällen och då vi har en son på 6 månader så känns det dumt att riskera att det händer något, även om jag för allt i världen inte kan tänka mig att han skulle göra något mot våran son

Buds personlighet:
Bud är en ganska "vek" hund. Som därför kräver en fast men förstående "ledare".
Han blir lätt nervös så han behöver raka och tydliga kommandon.
En del hundar funkar han med utan problem.
Däremot har vi märkt att han kan ha ett ganska dominant beteende mot vissa hundar.

Kort sagt så är Bud verkligen en underbar hund på alla sätt och vis

O_o Kanske inte riktigt min uppfattning om hur en underbar hund på alla sätt och vis ska bete sig, men å andra sidan kanske jag bara är konstig :idea:

Oj så sugen jag blir på denna..
Vi börjar med det tråkiga på en gång.
Bud har visat aggression. Han morrar på besökare men har dock bara markerat vid två tillfällen och då vi har en son på 6 månader så känns det dumt att riskera att det händer något, även om jag för allt i världen inte kan tänka mig att han skulle göra något mot våran son

Buds personlighet:
Bud är en ganska "vek" hund. Som därför kräver en fast men förstående "ledare".
Han blir lätt nervös så han behöver raka och tydliga kommandon.
En del hundar funkar han med utan problem.
Däremot har vi märkt att han kan ha ett ganska dominant beteende mot vissa hundar.

Kort sagt så är Bud verkligen en underbar hund på alla sätt och vis

O_o Kanske inte riktigt min uppfattning om hur en underbar hund på alla sätt och vis ska bete sig, men å andra sidan kanske jag bara är konstig :idea:

Vek och dominant :up: rädd/osäker låter mer troligt.

+ @Fisherling

Sorry var otydlig i hur jag skrev, menade att ev valpar beläggs med avelsförbud. Skrev lite för snabbt.

Såg kombinationen på uppfödarens FB sida och påtalade där hundarnas mentalitet, men som @Dentaku skrev så bryr hen sig inte om "siffror".

Senast ändrad:
Borde man inte kunna testa om hundarna är merle eller inte och utgå därefter? Om hen nu får dubbelmerle valpar så bör man väl kunna anmäla henom för brott mot djurskyddslagen eftersom man inte får avla på kända defekter och det är ju allmänt känt inom rasen att man inte avlar på sobel+sobel, så hen kan ju inte säga att den inte visste om det liksom.

Malle och schäfer valpar på blocket.
Uppfödaren redogör noga för hur viktigt det är med aktiva hem ,är man så medveten undrar jag varför man gör blandningen ?
Kan de verkligen missat hur många unghundar av stora skriva raser som ligger på blocket ?

Malle och schäfer valpar på blocket.
Uppfödaren redogör noga för hur viktigt det är med aktiva hem ,är man så medveten undrar jag varför man gör blandningen ?
Kan de verkligen missat hur många unghundar av stora skriva raser som ligger på blocket ?

Man har en schäfer och en malle?

Folk generellt verkar tycka det är fegt med sällskapshund. Jag hävdar envist att 80-90% av all hundägare skulle vara fullt nöjda med en sådan.
Hylla grupp 9!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24