Bäst att vara lite seriösa nu.
Har en undran angående HD-index. Vet inte var jag ska lägga den och det är iaf avelsrelaterat....
Nu kommer HD-index för Schäfer. Vad händer med de schäfrar som redan är i avel? Kan det bli stopp att avla på en redan röntgad hund? (Hoppas för det finns en del skitavel på fria individer)
Nu är det ju boxer och inte schäfer som jag har koll på, så det kan ju skilja mellan vad rasklubbarna väljer att göra. På boxer blir det så här:
"De nya registreringsreglerna i raser (boxer) med hälsoprogram på nivå 3 för vilka index införs innebär att hundar med höftledsstatus A, B eller C får användas i avel, med rekommendationen att föräldradjurens genomsnittliga HD-index vid parningstillfället ska vara större än 100."
Så nu kan det hända att man får använda C -hundar om deras index är bra nog, men det kan ju också hända att en A- eller B-hund får ett dåligt index pga dåliga result på släktingar eller avkommor. Men som jag förstår det blir det inget automatiskt stopp för specifika individer utan rekommendationerna blir ju för kombinationer och genomsnittsindex för båda föräldradjuren.