Oseriös avel 2023

För ett tag sen fick jag jättemycket sidförslag för facebooksidor om min ras. Bara det att bilderna var AI-genererade vilket syntes tydligt bland annat för att de riktiga valparna i rasen har helt annan päls än de vuxna men AI gav valparna vuxenpäls. Antar att det är nån slags sca

För ett tag sen fick jag jättemycket sidförslag för facebooksidor om min ras. Bara det att bilderna var AI-genererade vilket syntes tydligt bland annat för att de riktiga valparna i rasen har helt annan päls än de vuxna men AI gav valparna vuxenpäls. Antar att det är nån slags scam.
Ja, det kan ha varit någon slags scam såklart!

Men iom att det används allt mer även när det kommer till "vanliga hundägare"/"vanliga uppfödare" så är det som att de flesta människors hjärnor vänjer sig vid det och att de inte riktigt ser skillnaden.
I det fallet jag refererade till gällde det en ras som ska vara vit. Genetiskt sett så är det ju recessivt röda hundar (ee) där andra gener bleker ner det till vitt varför det finns NATURLIG variation (tack och lov) som gör att vissa är mer creme-/kex-färgade.
Denna hund är åt det hållet, man ser hur det skiftar i "champange"/creme (eller vad man nu vill kalla det, finns olika "kultur" i olika raser om samma färg/färgbaklgrund) och nosarna, läppar, ögonkanter blir då lätt "köttfärgade".
Men här (på Ai-bilden/"filter") var hunden kritvit i pälsen och , enligt önskemål/rasstandard, fullt pigmenterad nostryffel . läppar, kanterna på ögonöppningarna (där man satte kajal på 80-talet och kanske gör det än idag i viss mån...fast på människor då...). Och folk blir alltså helt lyriska och vill veta vilken kennel....
Så ja, ni förstår kanske vart jag vill komma någonstans. De flesta människor adaspterar på sådant per automatik verkar det som, vi "vänjer oss".
Och från det läget blir ju också scammänniskorna-/hundhandlarnas bilder mer och mer normaliserade.
Jag går lite händelserna i förväg och har kanske en lite väl svart syn här. Men det verkar ju som om folk, på allvar, adapterar på AI-biolder mm.
Likadant om någon har ett filter på en selfie (på sig själv/människa) som är så pass "avancerad" att det blir som en helt annan människa där på fotot. Då är det ju ännu mer " åååå vackra du" osv i kommentarer. Folk tar AI som EN DEL AV VERKLIGHETEN. Och även om jag, du och vissa andra kanske tänker att det är märkligt att folk idag (innan den extrema AI-boomen som är på gång) inte fattar när de faktiskt köper rena smuggelvalpar så är det svårt att ha förhoppningen om att de inte ska lockas till AI-bilder med "Disneyhundvalpar".

Valpar (och andra ungar) har större huvuden, , ögon, öron, tassar mm i förhållande till kroppen än vuxna hundar har...de måste helt enkelt ha med sig sina sinnen och sin hjärna innan resten av kroppen växer ikapp.
Detta bidrar till av vi tycker de är söta och massa signalsubstanser som gör av vi mår bra sprutar ut.
Det är därför man som uppfödare måste vara noga med att potentiella valpköpare FÖRST får träffa de vuxna hundarna så man kan bilda sig en uppfattning om ifall det är dessa de tycker om/känner dragning till/passar med INNAN de får träffa valparna. Träffar de valparna först ökar risken för att de tar sig vatten över huvudet och/eller helt enkelt skaffar fel ras, fel slags hund.
Det är också viktigt att låta folk "sova på saken" innan man låter dem tinga sin valp....precis av samma anledning, de kommer hit och efter kontakt med valpar så måste man vara medveten om att de är påverkade av starka neurohormoner!!! De är alltså lite drogade med oxytocin, serotoning och dopamin och ska inte i just den stunden fatta några stora beslut tänker jag.
Det är något som de flesta uppfödare är medvetna om även om man kanske närmar sig frågan på ett annat sätt än just jag gör och har olika strategier.
MEN om man gör tvärtom! Om man gör en AI-bild där valparnas ögon är ännu större, färgerna mer frasmträdande i kontraster (eller tvärtom mer fadade övergångar), inklippta bakgrunder med fluff, pastellfärger osv.....då är det redan kört och vanliga svensssons, även sådana som vanligtvis fatta medvetna val i livet, faktiskt blir lurade.
Och iom att vanliga uppfödare...jamen sådana de flesta skulle säga är seriösa eller någolunda seriösa och kunniga, tar efter detta.....ja, då blir det en soppa av allt.

Jag är ledsen att bli så dystopisk här....men det är svårt att göra en annan "prognos" om framtiden än att folk kommer låta sig luras ordentligt.
Vi har haft så mycket rapportering om smuggelvalpar som avlivas vid gränsen osv,...folk blir upprörda...men samma kategori folk verkar bestå av en betydande del som faktiskt hamnar i att köpa en valp som man knappt träffat mamman till....mamman är kanske i ett annat land eller så är hon här men lever under förhållanden där hon inte är en familjemedlem, där hon paras så ofta det går.

Jag älskar tekniken, men det är redan nu tydligt att den ganska lätt förslavar oss.
Vi tror att AI är någon slags avancerad dator. Visst är det så...men det folk inte helt verkar ta in är att skillnaden är just att den också lär sig under tiden, att den anpassar sina drag efter vad vi vill ha.

Jag har så många gånger märkt att jag tänker att "fast det där kommer människor aldrig gå på" men så gör de det ändå! Smarta människor ibland! För det har inte bara med intelligens att göra, utan hur vi faktiskt fungerar.....och att AI och AI-kreatörerna har mer koll på det än vi själva.
 
Senast ändrad:
Många av de enskilda hundägarna gillar de ovanliga. Man vill ha gula flattar och svarta podengo :(

Det som är lite knöligt är att uppfödare många gånger är väldigt negativa till de bruna och svarta även hos de små. Raserna är små numerärt. Vi behöver alla friska, fungerande hundar i aveln och jag önskar att man även fick använda trikolorer och vita med rätt härstamning
Ja, på det sättet är det ju bra att det finns männsikor som gillar minoritetsfärgerna, då behöver uppfödare heller inte hålla på och parera att de poppar upp och får automatiskt fler hundar inom rasen att välja på då de söker avelshundar.

Det har ju också blivit ex att folk börjar gilla svarta eller nästintill svarta Schäfrar och belgare (oftast sobel, men så hårt skuggade att de uppträder som om de vore svarta hundar). Det ser jag som positivt.
MEN samtidigt...nu börjar det bli en favorisering av detta som gör att vissa individer med dessa attribut (väldigt skuggade/svarta) blir nya matadorer....
Människor. Vad håller vi på med? Varför missbrukar vi i princip allt som kommer i vår väg?
Varför är det så svårt med det långsiktiga?
 
Jag tror man riskerar att tröttna på att ha hund fort om man köper hund för att ha som accessoar - kanske för att den har en unik färg. Det är nytt och läggs upp på instagram, intresset varar en vecka, sedan har alla på instagram liknande hundar och det "unika" har försvunnit. Vad gör man då? Risken finns att hundar hamnar i kläm när de först och främst är en modeaccessoar i köparens ögon.
Med all avel av teacup hundar, merle i alla variationer, XL exotic bully's och vad mer som försiggår, har jag funnit en ny uppskattning för de klassiska "tråkiga" färgerna.
 
Ja, på det sättet är det ju bra att det finns männsikor som gillar minoritetsfärgerna, då behöver uppfödare heller inte hålla på och parera att de poppar upp och får automatiskt fler hundar inom rasen att välja på då de söker avelshundar.

Det har ju också blivit ex att folk börjar gilla svarta eller nästintill svarta Schäfrar och belgare (oftast sobel, men så hårt skuggade att de uppträder som om de vore svarta hundar). Det ser jag som positivt.
MEN samtidigt...nu börjar det bli en favorisering av detta som gör att vissa individer med dessa attribut (väldigt skuggade/svarta) blir nya matadorer....
Människor. Vad håller vi på med? Varför missbrukar vi i princip allt som kommer i vår väg?
Varför är det så svårt med det långsiktiga?
När det gäller Schäfer är tjatet om långhår ett otyg. Det är absolut vanligaste önskemålet. Dock aldrig från högt satsande köpare utan från de som vill ha den som ren sällakapshund.
Satsande bryr sig inte om färg. De vill ha en bra hund. Tack och lov.

Tror jag bara någon gång fick frågan om det skulle bli någon svart i en planerad kull. Däremot frågan om långhårig kom flera ggr.
 
När jag letade valp så fick jag frågan om jag hade önskemål på färg, svans eller utan svans och så klart kön. Jag sa att jag vill ha en hund som passar mej och till det jag vill göra. Färg, svans och kön spelar ingen roll.
 
När det gäller Schäfer är tjatet om långhår ett otyg. Det är absolut vanligaste önskemålet. Dock aldrig från högt satsande köpare utan från de som vill ha den som ren sällakapshund.
Satsande bryr sig inte om färg. De vill ha en bra hund. Tack och lov.

Tror jag bara någon gång fick frågan om det skulle bli någon svart i en planerad kull. Däremot frågan om långhårig kom flera ggr.
Ja, långhår, det hänger nog kvar en del.
Men detta med svarta har vuxit på senare år och verkar peeka nu.
Även bland folk som föder upp mot sport och tjänst, ser jag. De är inte helt befriade från det uppenbarligen.
Alltså själva grejen att vi människor har en smak för det estetiska är ju förmodligen naturligt för oss även om vi riktar det olika.
Sen är det bara den lilla detaljen att vi har en tendens att missbruka det. Och vi lever i en tävlingskultur, kanske mer än vad som är bra för oss...och definitivt de vi har "vårdnaden"/ansvar över. Exteriören är det som vi ser först och det blir ju ännu mer så vartefter vi spenderar fler och fler timmar genom våra telefoner och datorer. Vi matas med mycket intryck, programmeras att behöva mer stimuli, större och större kickar.
Så hittar vi en snygg svart så finns det säkert någon ännu snyggare, någon som kanske har mörka ögon också eller whatever som resonerar i vårt estetiska sinne. Så lite AI-glitter på det....
 
Senast ändrad:
När jag letade valp så fick jag frågan om jag hade önskemål på färg, svans eller utan svans och så klart kön. Jag sa att jag vill ha en hund som passar mej och till det jag vill göra. Färg, svans och kön spelar ingen roll.
Svans eller utan svans?! :eek: Antar att det inte var i Sverige, men... att folk frågar det.
 
Det finns raser som naturligt har olika svanslängd. Alltså full längd på svans, halv längd på svans och ingen svans.
Antar att det gäller en ras där valpar kan födas med eller utan svansanlag. :)
Som några redan har sagt så finns det ju raser, corgi till exempel, som ibland föds med naturlig stubbsvans och ibland med lång svans. Så förhoppningsvis handlar det inte om kupering utan naturliga variationer!
Min ras, Västgötaspets föds med varierande svanslängd. Allt från stubb till helsvans.

Tack! Det visste jag inte om västgötaspetsen. Det förekommer ju såklart. Jag såg bara mardrömsscenariot. :bag:
Tyvärr har jag snubblat över en del exempel det senaste där svans och öron är hårt kuperade (utomlands om de inte är importerade). :down:
 
Tack! Det visste jag inte om västgötaspetsen. Det förekommer ju såklart. Jag såg bara mardrömsscenariot. :bag:
Tyvärr har jag snubblat över en del exempel det senaste där svans och öron är hårt kuperade (utomlands om de inte är importerade). :down:
Förr däremot så kuperades dom alltid om dom föddes med svans. En bekant fick till och med en valp som skulle slås ihjäl för att den hade svans :cry: tack och lov att den kom till dom.

20231009_153239.webp
Mina små rumpnissar tidigare i höstas
 
Samma med min ras (isländsk fårhund) - både färg och hårlag blandas och inget ses som "finare" än det andra :)

Det är samma här, :) förutom att vissa färger som dyker upp inte är godkänd i standard för det inte sågs önskvärt i en renhund, men såna individer hamnar i hem som inte lär använda dom inom renskötseln så det spelar ingen roll och det finns därmed ingen anledning att dra ned priset på valparna. Min valp är av en ovanlig variant på en ovanligare färg (viltfärgat) och hon var samma pris som sina syskon vare sig hårlag eller färg.
 
Svans eller utan svans?! :eek: Antar att det inte var i Sverige, men... att folk frågar det.
Dansk-Svensk gårdshund kan också födas med olika svanslängd. Och eftersom jag är en sån som gillar gårdshundar med långa svansar, så ska jag erkänna att jag alltid har valt valpar med svans :D. Men - så klart - det har aldrig varit prio ett.
 
Alla gjorde väl inte det men det var vanligt. Har för mej att jag läste det i en gammal rasstandard som stod i klubbtidningen. Har hört det från i alla fall två personer åxå
Var väl för att man föredrog utan svans, såg väl finare och speciellare ut antar jag. Hela idén med västgötaspetsen är ju att den skulle se ut som vallhundarna gjorde där, men och andra sidan så valde man bort ett flertal färger också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp