Oseriös avel 2023

:banghead::banghead::banghead:

Jag fick en förfrågan på Lasse för nått år sedan. Trevlig människa men tiken var varken röntgad eller mentaltestad, så jag sa nej. Tiken röntgades några månader senare med E som resultat.

Horribelt så många människor som går på att syns det inte på utsidan, så är minsann hunden frisk. Trams.

Det är bara ursäkter, man kan inte heller ha en lekman bedöma hälsa på endast en anblick. Det är därför att köpa SKK-registrerat är ett måste för mig, man kan kolla upp allt. Visst, skit finns i SKK med, men då har man ju data som är helt oberoende. Jag har sett tikar som har blivit disk på utställningar och inte ens har kunnat gå igenom ett halvt BPH få kullar, men uppfödaren måste ju ha tyckt tiken personligen var toppen om det avlades på den precis som den typiska köksavlaren gör om sin, förutom i det sistnämnda har du i princip alltid bara deras ord att gå efter.
 
Låter som den där som parar husky och malle.
Eller kanske inte men det är en som föder upp husky/malle och ofta skriver om vilken bra blandning det är och att vi inte kan avla med stängda stamböcker.

Jag undrar mest vem som köper den där blandningen och varför just den?
Jag känner en person som har korsat Husky/Malle två gånger.
Hon är väldigt seriös, utvärderar hundarna och jag följer flera av de som äger dessa hundar.
Det är ofta folk som har fler än 1 hund och i huvudsak sysslar med drag i olika former.
Jättefina hundar verkligen.
Tror inte hon brukar skriva om hur bra de är dock, så inte samma person.
Men den jag känner är definitivt seriös! Bryr sig om hälsan´(alltså ser till att föräldradjur är testade och FRIA) tar hundarna genom hela landet för att utvärdera dem.
 
Jag såg nyss en annons om blandrasvalpar. De har lyckats blanda in 7 olika raser. Det är väl nästan något slags rekord?
Shih tzu, lahsa apso, bichon frisé, bichon havanais, coton de tulear, tibetansk spaniel och chihuahua .
Ok.
Varför berättar du det i en tråd som tar exempel på oseriös avel?
Förutsatt att föräldrarna skulle vara patellaundersökta och ögonundersöka UA, exakt vad är problemet/ det som gör att det hör hemma i en tråd om oseriös avel?
 
Ok.
Varför berättar du det i en tråd som tar exempel på oseriös avel?
Förutsatt att föräldrarna skulle vara patellaundersökta och ögonundersöka UA, exakt vad är problemet/ det som gör att det hör hemma i en tråd om oseriös avel?
Därför att valpköparen har inga möjligheter att följa upp varken tidigare generationer eller nära släktingar. Det får inte heller att följa uppfödarens avelsmål. Dvs det handlar inte om avel utan om hundproduktion (vilket iofs inte per automatik är dåligt, men där bristen på dokumentation leder till fallgropar)
 
Helmer är inte röntgad, men han var lite för gammal när det blev aktuellt så nästa corgi ska ju röntgas. Tiken som är aktuell för honom har dock B så det är ju bra.

Det finns ju ingen övre gräns för röntgen?
Sen att åldern kan påverka resultatet något är ju en faktor som får vägas in.
 
Förutom du och några få gelikar, så tycker ca ingen att ogenomtänkta 7-vägskorsningar är ens i närheten av seriös avel.
Oavsett vad du inbillar dig, så är den mesta blandrasaveln helt och totalt ogenomtänk.

Du har fortfarande inte förstått trådens syfte.

Det enda som är positivt är att det är en massa små sällskapshundar i mixen och inte en blandning intensiva bruks- och draghundsraser.
 
Röntgade Rix vid 8 års ålder med resultat B+B.
Äldre hundar som "slitit" på lederna i 7 säsonger (jakthundar sliter verkligen på både leder och kroppen i allmänt) och får A eller B som resultat, bevisar ju verkligen att de är hållbara.

Själva höften och passformen blir ju inte sämre med åldern, det väl mer att de kan ha utvecklat lite artros tänker jag särskilt om höften inte är bra passform på.. Vet hundar som röntgas upp i åren med bra resultat och sju är ju inte nån jätte ålder precis.
Jamen dåså, då kan jag ju röntga ändå, jag är så van att det ”ska” göras när de är yngre
 
Därför att valpköparen har inga möjligheter att följa upp varken tidigare generationer eller nära släktingar. Det får inte heller att följa uppfödarens avelsmål. Dvs det handlar inte om avel utan om hundproduktion (vilket iofs inte per automatik är dåligt, men där bristen på dokumentation leder till fallgropar)
Det är verkligen inte säkert.
Varför skulle det inte finnas något avelsmål?
Du tar saker och ting för givet, men det är inte givet att man varken saknar dokumentation eller har ett mål när man avlar sällskapshundar eller annat.

Vad finns det för "inte dålig" hundproduktion?
Vi vill väl inte ha en produktion av hundar för sakens skull?
 
Det är verkligen inte säkert.
Varför skulle det inte finnas något avelsmål?
Du tar saker och ting för givet, men det är inte givet att man varken saknar dokumentation eller har ett mål när man avlar sällskapshundar eller annat.

Vad finns det för "inte dålig" hundproduktion?
Vi vill väl inte ha en produktion av hundar för sakens skull?
Det finns inget avelsmål som går att följa. Skulle man vilja bedriva hundaveln skulle man dels behöva en klar tanke vad man vill åstadkomma, dels utvärdera valparna efter det målet och bygga vidare på dem som har önskvärda egenskaper. Det kan ta många generationer att skapa en konsoliderad linje. Ta tex inkorsningsprojektet hos kavaljererna - på vägen mot friskare kavaljerer kommer det finnas hundar som inte är kavaljerer utan steg på vägen. Detta betyder att en människa som blandar olika raser och sedan säljer dem på blocket, knappast kan misstänkas för att ägna sig åt avel. Vilka egenskap är det hen försöker avla fram och hur ska hen veta om hundarna besitter dem? Och framförallt vad som nedärvs - vad blir det av avkommans avkomma?

En hund med en stamtavla hos skk, kan jag gå in och följa. En blandning tappar sin släkt. Köper jag en blandras har jag inget annat som styrker ursprunget än vad uppfödaren säger/själv skrivit ned. En hemmasnickrad stamtavla har inte alls samma värde.

Jag kan för en renras gå in och läsa rasstandard och stämma av min uppfödares tankar och idéer mot den. Köper jag en flervägskorsning har jag bara uppfödarens tankar och idéer. Det kan vara vettiga tankar och idéer, men jag som valpköpare har inget att stämma av dem mot.
 
Den här diskussionen som ofta uppstår med renras kontra blandras och att kunna följa hälsan. Jag har och har haft ett antal renraser, även ett par blandraser. Flera av mina renraser har drabbats av sjukdomar och behövt avlivas alldeles för tidigt. Ingen av dem har haft sjukdomar som syns på avelsdata och liknande. Jag tycker ibland det låter som att allt går att följa på avelsdata men det är ju bara ett fåtal saker så visas där. Jag har exempelvis en hund med allergi just nu, det syns ju ingenstans förutom i mina sociala medier där jag är öppen med det.
 
Den här diskussionen som ofta uppstår med renras kontra blandras och att kunna följa hälsan. Jag har och har haft ett antal renraser, även ett par blandraser. Flera av mina renraser har drabbats av sjukdomar och behövt avlivas alldeles för tidigt. Ingen av dem har haft sjukdomar som syns på avelsdata och liknande. Jag tycker ibland det låter som att allt går att följa på avelsdata men det är ju bara ett fåtal saker så visas där. Jag har exempelvis en hund med allergi just nu, det syns ju ingenstans förutom i mina sociala medier där jag är öppen med det.
Tyvärr är det ju så. Men med stamtavla går det ändå att se om den där hunden med lupus finns bakom valpen, även om du luskat ut sjukdomen via kontakter istället för via avelsdata.

Jag vet ärligt talat inte vad man ska göra åt att folk glatt avlar på sjuka/rädda hundar och sen ljuger öppet om det. Det verkar vara så väletablerat att det är mer regel än undantag även i rasklubbar 🤷‍♀️
 
Tyvärr är det ju så. Men med stamtavla går det ändå att se om den där hunden med lupus finns bakom valpen, även om du luskat ut sjukdomen via kontakter istället för via avelsdata.

Jag vet ärligt talat inte vad man ska göra åt att folk glatt avlar på sjuka/rädda hundar och sen ljuger öppet om det. Det verkar vara så väletablerat att det är mer regel än undantag även i rasklubbar 🤷‍♀️
Ja det har du rätt i.

Jag önskar att man kunde skriva in fler saker i avelsdata, det är väl i Finland man kan skriva in mer?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp