Oseriös avel 2023

Det är synd att man som ägare av hunden inte kan skriva in saker, som t ex allergi. Nu är det väl bara sånt som är anmälningspliktigt som veterinär kan skriva in?
Ja det är väldigt synd. Exempelvis skulle jag önska att dödsorsak kunde skrivas in när en hund gått bort i förtid och inte att de bara står avlivad som de gör nu om ägaren rapporterar in det.

Det är väl bara vissa hälsoprogra som skrivs in så som höfter, armbågar, knän, ögon. Rygg, ep, allergi och annat syns inte och det är så synd.
 
Förutom du och några få gelikar, så tycker ca ingen att ogenomtänkta 7-vägskorsningar är ens i närheten av seriös avel.
Oavsett vad du inbillar dig, så är den mesta blandrasaveln helt och totalt ogenomtänk.

Du har fortfarande inte förstått trådens syfte.
Jag känner några som är väldigt duktiga på att dokumentera och att det är oberoende av hur få eller många raser deras hundar är släkt med.
Jag upplever att det är som mantran som dras, att du helt enkelt fått för dig att ju fler raser desto mindre seriöst.,
Men att få in 7 sällskapsraser i en hund är ju GULD tänker jag (om jag hade fött upp rena sällskapshundar så skulle jag försökt ragga upp personen för att fråga om jag fick utvärdera).

Jag har ingen aning om ifall den här kullen var seriöst uppföd eller inte, men du skriver som om du har det.
Jag har varken sagt eller tänkt att den mesta av flerrasaveln är seriös eller oseriös. Heller inte den mesta av enrasaveln.
 
Ja det är väldigt synd. Exempelvis skulle jag önska att dödsorsak kunde skrivas in när en hund gått bort i förtid och inte att de bara står avlivad som de gör nu om ägaren rapporterar in det.

Det är väl bara vissa hälsoprogra som skrivs in så som höfter, armbågar, knän, ögon. Rygg, ep, allergi och annat syns inte och det är så synd.
Kan man inte få noteringen kontakta ägaren längre?
För ca 8-10 år sen såg jag den noteringen där ”varningstriangeln” sitter notering tex ”avlivad”.
Jag ringde upp och fick veta att hunden hade haft (avlivad) kraftig allergi.
 
Tyvärr är det ju så. Men med stamtavla går det ändå att se om den där hunden med lupus finns bakom valpen, även om du luskat ut sjukdomen via kontakter istället för via avelsdata.

Jag vet ärligt talat inte vad man ska göra åt att folk glatt avlar på sjuka/rädda hundar och sen ljuger öppet om det. Det verkar vara så väletablerat att det är mer regel än undantag även i rasklubbar 🤷‍♀️

Floki har en kullsyster som fått valpar trots att kullsyskon har lupus, epilepsi och knepig mentalitet på flera. Blir inte förvånad längre, men väldigt ledsen, för jag äger liksom en av hundarna som lider grovt av att vara född med kass mentalitet och ärftlig sjukdom. Deras pappa verkar också ha avlivats pga att han fick kraftiga personlighetsförändringar i slutet.
 
Senast ändrad:
Kan man inte få noteringen kontakta ägaren längre?
För ca 8-10 år sen såg jag den noteringen där ”varningstriangeln” sitter notering tex ”avlivad”.
Jag ringde upp och fick veta att hunden hade haft (avlivad) kraftig allergi.
Det beror väl på om ägaren valt att ha sina uppgifter offentligt eller inte?
 
Floki har en kullsyster som fått valpar trots att kullsyskon har lupus, epilepsi och knepig mentalitet på flera. Blir inte förvånad längre, men väldigt ledsen, för jag äger liksom en av hundarna som lider grovt av att vara född med kass mentalitet och ärftlig sjukdom. Deras pappa verkar också ha avlivats pga att han fick kraftiga personlighetsförändringar i slutet.
Aveln på BC i sverige är så j-la illa ute!
 
Ja det är väldigt synd. Exempelvis skulle jag önska att dödsorsak kunde skrivas in när en hund gått bort i förtid och inte att de bara står avlivad som de gör nu om ägaren rapporterar in det.

Det är väl bara vissa hälsoprogra som skrivs in så som höfter, armbågar, knän, ögon. Rygg, ep, allergi och annat syns inte och det är så synd.
Jag önskar verkligen att SKK kunde ta efter finska kennelklubben.

Där kan man se alla möjliga hälsoresultat, dödsorsak m.m. Inom min ras finns detmycket mer info i Finland än här i Sverige, då det precis som du säger är väldigt få saker som hamnar på hunddata. Har man en ras där de vanligaste problemen handlar om HD-fel eller ögonsjukdomar, javisst, då är hunddata och avelsdata skitbra. Likadant om det är vanligt med BPH/MH i en ras med mentala variationer. Men för oss som har raser där det förkommer tex autoimmuna sjukdomar... Hopplöst.

Och ja, jag vet att det går att få till så att fler saker registreras på hunddata, om rasklubben får till så att man måste ha ett avelsprogram för att få ordning på problematiken, men då gäller det ju att det går att testa för problemet och att rasklubben verkligen jobbar för att få in det på hunddata. Inom min ras finns det problem man inte kan testa för, där en hund kan verka frisk tills att den en dag är sjuk och först då kan veterinär upptäcka det. I dessa fall skulle det tex vara utmärkt om dödsorsak stod med på hunddata. Men nej. (Nu har rasklubben förvisso gjort så att man kan registrera lite allt möjligt hos rasklubben, och med tex hjärtproblem så kan man, om man vill, se till att resultatet är synligt på hemsidan, men ja, då är det väldigt frivilligt allting och mycket, mycket av informationen är hemlig).
 
Om ägaren har valt att ha sina uppgifter offentligt så går det att kontakta hen.
Jag menar om noteringen ”kontakta ägaren” fortfarande går att lägga in.
Förr kunde man det om det var något som man ville upplysa om. Tex sjukdomar eller beteendeproblem, sånt som inte går att lägga in i avelsdata.
 
Jag menar om noteringen ”kontakta ägaren” fortfarande går att lägga in.
Förr kunde man det om det var något som man ville upplysa om. Tex sjukdomar eller beteendeproblem, sånt som inte går att lägga in i avelsdata.
Aha då fattar jag, jag vet faktiskt inte. Jag rapporterade in en avliden hund för 3 år sedan och har inget minne av att jag fick nån sån fråga. Ingen sån notering finns på hunden på vare sig avelsdata eller hundata, står bara att hunden är avliden.
 
Aha då fattar jag, jag vet faktiskt inte. Jag rapporterade in en avliden hund för 3 år sedan och har inget minne av att jag fick nån sån fråga. Ingen sån notering finns på hunden på vare sig avelsdata eller hundata, står bara att hunden är avliden.
De jag sett har det stått tex ”avliden. Kontakta ägaren” eller den där triangeln och ”kontakta ägaren”.
Tycker det är kanon om man kan göra det men det verkar sällsynt. Kanske det är borttaget eller så vet få helt enkelt om det.
 
De jag sett har det stått tex ”avliden. Kontakta ägaren” eller den där triangeln och ”kontakta ägaren”.
Tycker det är kanon om man kan göra det men det verkar sällsynt. Kanske det är borttaget eller så vet få helt enkelt om det.
Ja det är ju toppen om man kan göra så.

Tycker att man skulle kunna skriva in dödsorsak direkt också, att det exempelvis står avliden pga mentalitet, avliden pga allergi, avliden pga smärta eller nått liknande.
 
Floki har en kullsyster som fått valpar trots att kullsyskon har lupus, epilepsi och knepig mentalitet på flera. Blir inte förvånad längre, men väldigt ledsen, för jag äger liksom en av hundarna som lider grovt av att vara född med kass mentalitet och ärftlig sjukdom. Deras pappa verkar också ha avlivats pga att han fick kraftiga personlighetsförändringar i slutet.
Vad ledsen jag blir när jag läser det här, det känns verkligen som border collieaveln är på väg åt helt fel håll. Är det inte sjuka linjer så är det dåliga arbetshundar som det avlas på, det är verkligen inte lätt att köpa valp :(
Tror jag måste börja med en egen excelfil för alla hundar jag vill undvika, börjar vara för många nu att hålla redan på.
 
1. Varför länkar du till en tämligen oseriös uppfödare? Om du nu ville lyfta rasens grund hade du ju kunnat länka klubbens sida eller rasstandarden.

2. Dobermann har varit en konsoliderad ras länge nu - det är inte en fyrvägskorsning. Louis må ha korsat hundar av olika raser för att få fram rasen men med ett väldigt bestämt mål, rätt långt ifrån de flesta blandraser som dyker upp i den här tråden.

För nästan hundra år sedan såg dobbisen ut som den gör idag.
Visa bifogad fil 136904

Och för att lägga till.

Om skapandet av Dobermann hade pågått i nutid. Då lovar jag att väldigt många här som är kritiska till dagens blandrasavel hade varit lika kritiska till det, OM det hade gått till genom att skaparen hade suttit hemma på kammaren och snickrat ihop en detaljerad rasstandard med specifika exteriöra detaljer långt innan det första exemplaret ens var fött, och om han hade behållit all dokumentation för sig själv istället för att att redovisa det verifierbart. Och om hade struntat i att utvärdera enligt jämförbara och verifierbara metoder och istället tyckt att omvärlden skulle lita enbart på hans personliga uppfattning.

Precis som jag utgår från att väldigt många är kritiska till väldigt mycket annat i dåtidens avel, och hundhållning i allmänhet.
 
Ja det är ju toppen om man kan göra så.

Personligen tycker jag det skulle vara mest drygt om diverse folk skulle börja ringa och frpga vargör den eller den hunden är avliden, så alla tycker vi olika.

På sån info brukar rasklubbarna kunna sitta. Iaf vissa har väldigt detaljerade enkäter som de har full tillgång till inom styrelsen och ffa avelsråden.
 
Personligen tycker jag det skulle vara mest drygt om diverse folk skulle börja ringa och frpga vargör den eller den hunden är avliden, så alla tycker vi olika.

På sån info brukar rasklubbarna kunna sitta. Iaf vissa har väldigt detaljerade enkäter som de har full tillgång till inom styrelsen och ffa avelsråden.
Det var valfritt. Vill man inte så slipper man.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp