Men vadå för "sanning"? Jag tror inte det är någon här som är omedveten om inavelsproblematik och konsekvenser av att avla inom en sluten population. Det betyder inte att man måste jubla över just det du gör eller ditt projekt att skapa nya raser/hundtyper. Det betyder verkligen inte heller att man måste jubla över vilken blandrasavel som helst - jag har till exempel väldigt svårt att ta alla -poo och -doodle-uppfödare seriöst.Jag också!
Vad som än diskuteras så försöker man få det till att dålig avel är kopplat till avel över rasgränser.
Det måste bli ett slut på det.
För det är den enda chansen för våra raser och för det krävs att man nämner saker och ting vid dess rätta namn.
2024 är ett historiskt år. Vi är många som har gått ihop för det.
Sanningen kommer ut nu.
Men jag ser absolut noll problem med vettiga inkorsningsprojekt i vilken hundras det än må vara, jag tror inte jag är ensam om att se det så. Är det vad som krävs för att "rädda" en ras eller hundtyp så tycker jag att det är hur seriöst som helst (givetvis då med vettiga, opartiska, utvärderingsmetoder t.ex. BPH, MH, vallanlagstest osv beroende på hundtyp). Men då ser jag ju gärna att man på något sätt ändå håller sig till de etablerade raserna och gör inkorsningar i dem, inte bara blandrasavlar hej vilt eller sätter igång och hittar på helt nya raser.