Oseriös avel 2023

Nej! Men man bytte terminologi och pratade om vägkorsningar. Sånt finns ju i många olika konstellationer.
Men dobermann är inte en korsning längre, det är en konsoliderad ras. Hade det fortfarande varit en blandras så hade vi ju haft en bättre genetisk bredd. Det är ju typ 100 år sedan man korsade in något i rasen liksom.

Vi är alla fullt medvetna om att en del raser skapats genom korsning av befintliga raser eller hundtyper - men det är inte den typen av avel som länkas in här.
Fyrvägskorsning är ju ett rätt vedertaget ord för en blandras med många olika raser i sig, så ingen har bytt terminologi förutom du som verkar prata om helt andra saker än oss andra.
 
@Fetaost

Det handlade helt plötsligt om sk 4-vägskorsningar.
Och då tog jag exempel på det, även om det för vissa raser del handlar om fler än 4 raser så jag valde ras som är 4rasgrupps-korsningar istället!
En hund som är upptagen i FCI klassas som renras och är ingen fyrvägskorsning.
En fyrvägskorsning är en blandras.
Men jag vet att du inte håller med om vad som är blandras och vad som är renras.
Och var rasdokumentet tog vägen i den där länken kom inte fram.
 
En hund som är upptagen i FCI klassas som renras och är ingen fyrvägskorsning.
En fyrvägskorsning är en blandras.
Men jag vet att du inte håller med om vad som är blandras och vad som är renras.
Och var rasdokumentet tog vägen i den där länken kom inte fram.

Fyrvägskorsning känns mer som "vi korsar vår border collie/husky med grannens golden retriever/chihuahua så vi får söta valpar!" än en ras som skapades av dedikerad avel med ett mål där flera raser har används.
 
En hund som är upptagen i FCI klassas som renras och är ingen fyrvägskorsning.
Så länge vi har den terminologin är det viktigt att belysa att det finns många raser som är fyrvägskorsningar.
Rasbegreppet, där går jag på ordlistan, inte vad jag tycker eller inte tycker.
 
Tur att det inte är så många raser i mina "blandraser" i alla fall, de fixade man till på bara två. ;)

Känner att den här tråden är i starkt behov av en himla-med-ögonen emoji som reaktion.
Gillar min då om man sammanfattar Wikipedia ”hundtypen kan spåras till renässansen även om den officiella rasstandarden inte sattes förens 1933” Är den renrasig då? Man blandade ingenting, utan beskrev hunden som redan fanns. 😂
 
Senast ändrad:
Tur att det inte är så många raser i mina "blandraser" i alla fall, de fixade man till på bara två. ;)
Fast hur många raser ligger bakom repekrive ras av de tvp raser som korsades för att få fram boxer 🤔

Osv i all oändlighet bakåt i tiden tills man kommit ner till en enda typ av ursprungshundvarelse :idea:
 
Prastar inte om känslor utan fakta.
Vill man ha den terminologin så behöver man reflektera lite.
Radda upp raserna som Dobermann innehåller så får du se att det är mer "hej baberiba" än rasblandningen du här beskrev.
Det faktumet ändras ju inte av inavel.

Och man fick fram en homogen ras, det är skillnaden än att grannarna korsar sina hundar utan något mål för söta valpar.
 
Prastar inte om känslor utan fakta.
Vill man ha den terminologin så behöver man reflektera lite.
Radda upp raserna som Dobermann innehåller så får du se att det är mer "hej baberiba" än rasblandningen du här beskrev.
Det faktumet ändras ju inte av inavel.
Men fortfarande - ingen har förnekat att det ingår ett flertal raser (och blandraser) i dobermann?
Men det Louis höll på med var med ett specifikt mål, inte i närheten av vad som beskrivs här. Han valde ut individer som passade just hans mål till att skapa en personskyddshund - en rastyp som inte fanns innan (resterande är ju gårdsvaktare o dyl). Ingen har heller tagit upp Silken Windhound i denna tråden eftersom det med är något helt annat än den typen av blandrasavel som kritiseras här.
 
Alla hundraser kommer ju ur en blandning. Alla vet det. Ingen ras har liksom ploppat upp ur tomma intet.
Men sen har man satt avelsmål, stamboksfört mm, mm och tillslut fått rasen godkänd och upptagen i FCI. Där slutar rasen att vara blandras. Den är ingen korsning längre. Man har uppnått målet.
I hundvärlden så är uttrycket blandras en hund som saknar stamtavla. Den hund som har stamtavla är renrasig och mixar man div hundraser så kallar man det lite skämtsamt för fyrvägskorsning.

Det här vet ju typ alla och diskussionen om vad nån enstaka person anser vara renras eller fyrvägskorsning hör inte hemma i tråden.

Kanske läge att bryta ut sidospåret?
 
Men fortfarande - ingen har förnekat att det ingår ett flertal raser (och blandraser) i dobermann?
Men det Louis höll på med var med ett specifikt mål, inte i närheten av vad som beskrivs här. Han valde ut individer som passade just hans mål till att skapa en personskyddshund - en rastyp som inte fanns innan (resterande är ju gårdsvaktare o dyl). Ingen har heller tagit upp Silken Windhound i denna tråden eftersom det med är något helt annat än den typen av blandrasavel som kritiseras här.
Då får ni säga vilken typ av blandrasavel, här svartmålade man först blandrasavel i stort och sedan 4-vägskorsningar.
Helt chockad över att ni lever kvafr i att använda begreppet "renrasavel". Dels är det helt utdaterat och dels är det smutslig att använda djur för att para sig med nära släktingar.
RAS är bra , för hundarna hamnar i rätt sammanhang och vi som vill ha hundar får, i större utsträckning, de hundar vi vill ha.
Men renras handlar ju om att utrota raserna och ingenting annat.
4vägskorsningar, gatukorsningar osv är ofta ett sätt att racka ner.
Men egentligen är det ju neutralt och då är Dibermann definitivt en sådan fast mer än 4 (snarare 4 rasgrupper om ens det räcker). Dvs ett superbra utgångsläge som man missbrukat och fortsätter missbriuka eftersom det inte längre är en hel ras.
 
Vilken terminologi menar du? För jag tror ingen håller med dig om hur du använder orden just nu. Du vrider liksom runt dem för att de ska passa just din bild.
4-vägskorsningar osv.
Jo vi är nu väldigt många som håller med, över hela världen. De flesta av oss är uppfödare inom FCI-organisation eller har varit det.
Ni förstår inte vad som händer nu. En del av er förstår kanske men försöker ni få dem som läser här på forumet (betydligt fler än de som skriver) att hindras att förstå.
Men vi har nu köpt upp flera domäner för att informera om läget.
Raserna ska räddas. Iaf de som är värda att räddas och din ras ingår.
Föreslår att du väljer ordet ras istället för renras om du för huvud taget bryr dig om dem.
 
Jag också!
Vad som än diskuteras så försöker man få det till att dålig avel är kopplat till avel över rasgränser.
Det måste bli ett slut på det.
För det är den enda chansen för våra raser och för det krävs att man nämner saker och ting vid dess rätta namn.
2024 är ett historiskt år. Vi är många som har gått ihop för det.
Sanningen kommer ut nu.
Folk här är ju jätteglada över inkorsningsprojektet för cavalier. Så jag förstår verkligen inte.
 
Men fortfarande - ingen har förnekat att det ingår ett flertal raser (och blandraser) i dobermann?
Men det Louis höll på med var med ett specifikt mål, inte i närheten av vad som beskrivs här. Han valde ut individer som passade just hans mål till att skapa en personskyddshund - en rastyp som inte fanns innan (resterande är ju gårdsvaktare o dyl). Ingen har heller tagit upp Silken Windhound i denna tråden eftersom det med är något helt annat än den typen av blandrasavel som kritiseras här.

Ja, exakt. Köper man en dobermann så vet man ju mer eller mindre exakt vad man skaffar, men köper man grannens BC/husky/golden/chihuahua så kan du få lite hur som och det kan vara svårt att förutsäga vad du får för en hund. Raser är just exakt (åtminstone någorlunda) homogena populationer av djur.

Alla hundraser kommer ju ur en blandning. Alla vet det. Ingen ras har liksom ploppat upp ur tomma intet.
Men sen har man satt avelsmål, stamboksfört mm, mm och tillslut fått rasen godkänd och upptagen i FCI. Där slutar rasen att vara blandras. Den är ingen korsning längre. Man har uppnått målet.
I hundvärlden så är uttrycket blandras en hund som saknar stamtavla. Den hund som har stamtavla är renrasig och mixar man div hundraser så kallar man det lite skämtsamt för fyrvägskorsning.

Det här vet ju typ alla och diskussionen om vad nån enstaka person anser vara renras eller fyrvägskorsning hör inte hemma i tråden.

Kanske läge att bryta ut sidospåret?

En del raser har skapats ur lantraspopulationer, så nästan helt rätt. Beror väl på hur man definierar det.
 
Jag också!
Vad som än diskuteras så försöker man få det till att dålig avel är kopplat till avel över rasgränser.
Det måste bli ett slut på det.
För det är den enda chansen för våra raser och för det krävs att man nämner saker och ting vid dess rätta namn.
2024 är ett historiskt år. Vi är många som har gått ihop för det.
Sanningen kommer ut nu.

Okej, man har gjort detta inom min ras sen mer eller mindre 1966 och gör detta friskt inom många nordiska hundraser och det är inte dålig avel. Slänga ihop hundar till höger och vänster med okänd hälsostatus för att och utan mål är dålig avel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp