Angående punkt 3 i det du skriver: man kan inte utvärdera en avelshund på bara en enstaka kull. Det är alltid två hundar inblandade i en avelskombination och ibland kan det helt enkelt vara själva kombinationen som inte fungerar. Att kassera hundar ur avel baserat på sådant kan snabbt minska avelsbasen i vilken ras som helst och detta kanske helt i onödan. För att veta om en hund lämnar bra eller dåligt så bör den ju testas i ett par olika avelskombinationer och naturligtvis ska avkomman sedan utvärderas. Jag hade t ex en hane som i en kull lämnade en valp med hjärtfel. Varken han eller tiken lämnade hjärtfel med andra partners, men just den kombinationen var inte så bra.
Jag är fullt medveten om det dilemmat men i vissa (små) raser är det helt enkelt inte lämpligt oavsett att en hund får mer än någon enstaka kull om man ser till rasens överlevnad långsiktigt mer än att man vill ha en viss utveckling åt något håll (oavsett vad).
Istället för att en hund ska producera X antal avkommor (enligt vissa minst 30) innan man kan utvärdera den enskilda hunden som avelsdjur (om den sedan ska fortsätta att få fler kullar!!!) så får man titta på familjen får att få en hyffsad bild av genotypen. Därför är det av stor vikt att så många hundar som möjligt hälsotestas och mentalbeskrivs (i de raser där man tillämpar det), inte bara avelsdjur. Då kan man få en hyffsat bra bild av vad den hund kan tänkas lämna och därmed kombinera på ett förhoppningsvis lämpligt sätt utifrån det.
Att bara ta en hund och titta på fenotypen (vad man kan se, röntgen, mentalbeskrivning mm.) på den enskilda individen och sedan producera 30 valpar efter den hunden och så visar det sig att det inte blev så bra, det är katastrof i en liten ras (max 100 reg per år i Sverige tänker jag nu). Och även om det visar sig att det blev bra i första generationen så är det inte alls säkert att det blir bra efter 3-4 generationer när man börjar dubbla den individen (som kanske har har 60 barnbarn eller mer) i stamtavlan och recessiva defekta anlag (som ALLA hundar har) dubblas hos en del individer. I många raser finns det sådana matadorer 4 gånger eller fler i samma stamtavla. Att enskilda avelshundar har fått för många avkommor men framförallt för många barnbarn är ett enormt problem i många raser. Bara i min egen ras är cirka 50% av alla valpar som föds ett barnbarn till en avelsmatador!!! Och då är det bara några få hundar som fått över 36 (gräns för avelsmatador) egna avkommor, desto fler är matadorer genom sina barnbarn (72 barnbarn eller fler). Det är inte konstigt att det för många uppfödare är mycket svårt att hitta lämpliga tillräckligt obesläktade avelsdjur.
Sen om man avlar brett på många avelsdjur med olika släktskap/linjer så bör man rimligtvis bibehålla de genomsnittliga kvalitét man har i en ras tillsammans med den genetiska variationen till skillnad mot om man avlar mer på färre hundar. Ska man driva en utveckling ska det göras långsamt genom bred utvärdering, iaf om man är intresserad av att rasen ska finnas kvar långsiktigt.
Men jag tror att du säkert har full koll på problemet med matadoravel!
Här är en bra artikel på ämnet: LÄNK för den som vill läsa mer. (hela hemsidan är väldigt informativ på ämnet, men mina källor är framförallt via utbildning hos SKK och SBK som avelsfunktionär)