Ok, då förstår jag.
Mina valpköpare (har ej dessa raser) säger att deras ena bror (också boende i UK) säger att han vill importera reg Amstaff men får tvärnej. De säger att amstaff och allt blandat med amstaff är helt omöjligt att få lov att ha. Ayy det enda skulle vara om man ljuger och säger att det är blandras med okänd härkomst typ.... Därför jätteförvånad över att det här sägs att amstaff är tillåtet där. De säger att det var tillåtet (vet ej när de införde detta med rasförbud för vissa raser) men att man ansåg att det hände allt för många "olyckor" både med människor och andra hundar.
Det är fortfarande bara fyra raser som omfattas av The Dangerous Dogs Act, men visst kan jag se att det blir problem om ens hund faller in under "typen". Bullyn är ju inte heller en godkänd ras och hdärför kommer eventuellt förbud att gälla hundar som faller inom en viss ram eller "typ", men själva rasen Amstaff är inte förbjuden.
Som du säger går det ju rycka på axlarna och säga att det är en labbkorsning även om det är att leka med elden. De flesta staffar man ser här är trots allt också shitbulls eller rena korsningar, precis som hemma i Sverige, och många är mer än bara snarlika både Amstaffs och Pitbulls egentligen.
"Whether your dog is a banned type depends on what it looks like, rather than its breed or name.
For example, if your dog matches many of the characteristics of a Pit Bull Terrier, it may be a banned type."