Oseriös avel 2023

Såg en film på fb med en sån som dom hade räddat tror jag det var. Läste inte så noga. Den kunde inte gå och den hade tuttar som släpade i marken och den trampa på dom :cry: dom påpeka i filmen att det var hemskt att avla fram såna hundar

Det var en organisation som hade räddat en f.d avelstik. Sådan extrem underkäke man skulle kunna tro den hade varit i en olycka, dog när mat hade hamnat fel och antingen kvävdes eller dog av en infektion i lungorna. :(
 
Det var en organisation som hade räddat en f.d avelstik. Sådan extrem underkäke man skulle kunna tro den hade varit i en olycka, dog när mat hade hamnat fel och antingen kvävdes eller dog av en infektion i lungorna. :(
Ja så var det. Stackars lilla vovven :heart:cry: något av det jävligaste jag sett. Så fruktansvärt sjukt
 
Med tanke på att Köpa Hund varit uppe i en annan tråd kan jag säga att man verkligen inte blir glad över kullarna med engelsk bulldogg som annonseras ut där. (Bortsett från uppenbara anledningar.)

1 kull är efter en tik som bara är hälsoundersökt avseende patella - resultat grad 1. Hanen är utländsk, så där finns inget alls.

Kull 2 har föräldrar som faktiskt genomfört BOAS-test. Tiken har BOAS grad 1 och lindrigt knipna näsborrar. Hanen har grad 1 och kraftigt knipna näsborrar, något som man nu beslutat strider mot SKKs grundregler att avla på. Men han är åtminstone ua avseende patella...

Föräldrarnas hälsotillstånd framgår inte alls på Köpa Hund. Det känns ju annars som rätt viktig info...
 
Det värsta är att de avlar på löpande band. Förstår inte hur tikarna kan vara dräktiga, hur får det plats ens en enda valp i deras magar? Att det blir kejsarsnitt utgår jag ifrån för det finns inte en chans att de ska kunna föda normalt. Säkert att de kör med insemination också för inte kan väl två sådana hundar para sig naturligt? 😢
 
Med tanke på att Köpa Hund varit uppe i en annan tråd kan jag säga att man verkligen inte blir glad över kullarna med engelsk bulldogg som annonseras ut där. (Bortsett från uppenbara anledningar.)

1 kull är efter en tik som bara är hälsoundersökt avseende patella - resultat grad 1. Hanen är utländsk, så där finns inget alls.

Kull 2 har föräldrar som faktiskt genomfört BOAS-test. Tiken har BOAS grad 1 och lindrigt knipna näsborrar. Hanen har grad 1 och kraftigt knipna näsborrar, något som man nu beslutat strider mot SKKs grundregler att avla på. Men han är åtminstone ua avseende patella...

Föräldrarnas hälsotillstånd framgår inte alls på Köpa Hund. Det känns ju annars som rätt viktig info...
Det fetstilta - föreslår att skicka en fråga till ansvariga för avel- och uppfödning på SKK. Det kan inte vara korrekt att kullar som strider mot grundreglerna ska kunna finnas på Köpa hund. Så det är bra om det påpekas.
 
Det fetstilta - föreslår att skicka en fråga till ansvariga för avel- och uppfödning på SKK. Det kan inte vara korrekt att kullar som strider mot grundreglerna ska kunna finnas på Köpa hund. Så det är bra om det påpekas.

Men om jag inte har helt fel är det ett nytt beslut som finns med först i registreringsreglerna för 2024. Det bröt alltså inte mot reglerna när parningen genomfördes, inte heller när kullen föddes.
 
Men om jag inte har helt fel är det ett nytt beslut som finns med först i registreringsreglerna för 2024. Det bröt alltså inte mot reglerna när parningen genomfördes, inte heller när kullen föddes.
Ok, i så fall är det sannolikt inget som har fallit igenom systemet=ingen vits att påtala det hela.
 
Precis. Det är därför det är ett problem att resultat av relevanta hälsotester inte framgår på sidan. Eller om de inte genomförts alls.
Det verkar vara frivilligt att lägga ut resultat. Eller så är avsaknaden av resultat pga att inga finns helt enkelt.
Jag kollade på min egen ras (Dvärgschnauzer) på Köpa hund och såg kullar med länk till stamtavla, BPH, hälsoresultat mm. Länkarna gick till Avelsdata så det var enkelt att klicka vidare och kolla upp själv.
 
Det verkar vara frivilligt att lägga ut resultat. Eller så är avsaknaden av resultat pga att inga finns helt enkelt.
Jag kollade på min egen ras (Dvärgschnauzer) på Köpa hund och såg kullar med länk till stamtavla, BPH, hälsoresultat mm. Länkarna gick till Avelsdata så det var enkelt att klicka vidare och kolla upp själv.

Jo, jag har sett det. Men det hade varit bra om det inte varit frivilligt, nu kan man ju strunta i att visa dåliga resultat eller om man struntat i att testa för de hälsoprogram som finns på nivå 1.
 
Jo, jag har sett det. Men det hade varit bra om det inte varit frivilligt, nu kan man ju strunta i att visa dåliga resultat eller om man struntat i att testa för de hälsoprogram som finns på nivå 1.
Sant.
Samtidigt så tänker jag att de som inte frågar efter dem ändå inte bryr sig eller är för okunniga för att förstå dom.
Jag tror tyvärr att resultaten mest betyder nått för de som redan vet.
Nu när jag bara har sällskapsras och mest träffar hundägare dom köpt en familjehund så märker jag hur otroligt låg kunskapen och medvetandet är om resultat och register.
 
Med tanke på att Köpa Hund varit uppe i en annan tråd kan jag säga att man verkligen inte blir glad över kullarna med engelsk bulldogg som annonseras ut där. (Bortsett från uppenbara anledningar.)

1 kull är efter en tik som bara är hälsoundersökt avseende patella - resultat grad 1. Hanen är utländsk, så där finns inget alls.

Kull 2 har föräldrar som faktiskt genomfört BOAS-test. Tiken har BOAS grad 1 och lindrigt knipna näsborrar. Hanen har grad 1 och kraftigt knipna näsborrar, något som man nu beslutat strider mot SKKs grundregler att avla på. Men han är åtminstone ua avseende patella...

Föräldrarnas hälsotillstånd framgår inte alls på Köpa Hund. Det känns ju annars som rätt viktig info...

Ibland kollar jag nyfiket på franska bulldogskullar, oftast är det endast patella kollad eller så är det utländska hundar med stamtavlor från Ungern och Rumänien. Blir väldigt svårt att kolla upp hälsa då. Åtminstone där så har man kollat BOAS.
 
Hanen till en kull som annonseras ut i Storbritannien. Toypudel som väger 1 kilo!! ”Lika liten som en åttaveckors valp”, låter sunt… 😵

IMG_3483.webp
 
Sant.
Samtidigt så tänker jag att de som inte frågar efter dem ändå inte bryr sig eller är för okunniga för att förstå dom.
Jag tror tyvärr att resultaten mest betyder nått för de som redan vet.
Nu när jag bara har sällskapsras och mest träffar hundägare dom köpt en familjehund så märker jag hur otroligt låg kunskapen och medvetandet är om resultat och register.
Å andra sidan, om det blev obligatoriskt och SKK också hade med någon liten text som grundläggande förklarade varför man ska kolla sådant, då hade man plötsligt haft guldläge att få nya valpköpare att veta vad de vill lära sig mer om osv.
 
Sant.
Samtidigt så tänker jag att de som inte frågar efter dem ändå inte bryr sig eller är för okunniga för att förstå dom.
Jag tror tyvärr att resultaten mest betyder nått för de som redan vet.
Nu när jag bara har sällskapsras och mest träffar hundägare dom köpt en familjehund så märker jag hur otroligt låg kunskapen och medvetandet är om resultat och register.
Vet inte om vi har mer medvetna köpare i min ras, för jag tycker de flesta som är intresserade frågar efter BPH/MH, mentalitet, rädslor mm. Kanske mer den biten än hälsotester, men det kanske är för att det är en ganska frisk ras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp