Oseriös avel 2023

Åh men stackarna… med risk för att låta helt hjärtlös, men vore det inte mest barmhärtigt att avliva en sån hund? Varken se eller höra, det känns inte helt värdigt 💔
Det här är ju vuxna/unga hundar, men personligen skulle jag absolut avlivat en sån valp. Nu kan en bara hoppas att de antingen får stanna hos fosterfamiljen som är jättefin, eller hittar bra hem. De ser glada och fina ut i övrigt.
 
Det här är ju vuxna/unga hundar, men personligen skulle jag absolut avlivat en sån valp. Nu kan en bara hoppas att de antingen får stanna hos fosterfamiljen som är jättefin, eller hittar bra hem. De ser glada och fina ut i övrigt.
Hoppas de får det bra! Det skär ju i hjärtat att folk hittar på såna dumma grejer alltså
 
  • Gilla
Reactions: Sel
1706744073385.webp
 
Mja, det de vill ha är väl fler merles, inte vita spöken. Jag tror faktiskt att de flesta som föder fram sådana här hundar är så opålästa och ointresserade att de inte vet - sedan får de en spökhund med allt det innebär och då hamnar den i ett fosterhem.
Ja och det blir ju så dumt, de hade haft större chans att få riktiga merle om de hade avlat korrekt på anlaget, folk är dumdums
 
Ja och det blir ju så dumt, de hade haft större chans att få riktiga merle om de hade avlat korrekt på anlaget, folk är dumdums
Fast i merle×merle-korsningar kommer det även "riktiga merles" dvs som bara har en uppsättning av anlaget. Förr tänkte man att man fick bättre kvalitet på merlefärgen i sådana korsningar och då såg man väl dubbelmerles som "lite svinn får man räkna med". 😔🤬
 
På tal om dumt, såg att en viss pem-hane väntar sin 19:e kull... herregud, så förbannad man blir. Man borde fasen kunna bli utesluten ur SKK när man så uppenbart bedriver matadoravel!
Vad är det för tikägare som väljer en sån hane?!

Det är som en kull BCs som föddes nu i vinter, efter en hane som är över 10 år gammal, har autoimmun sjukdom, har lämnat både ep, autoimunt och en del knepig mentalitet när han användes för typ 8 år sedan. Varför använder man honom igen?!
 
Vad är det för tikägare som väljer en sån hane?!

Det är som en kull BCs som föddes nu i vinter, efter en hane som är över 10 år gammal, har autoimmun sjukdom, har lämnat både ep, autoimunt och en del knepig mentalitet när han användes för typ 8 år sedan. Varför använder man honom igen?!
I just den hanens fall är det 5 kullar tagna av hanhundsägaren själv, ansvarsfullt va? Sen tre vardera av två uppfödare som inte själva är så himla nogräknade med meriteringar osv… och så några i början innan han var helt överanvänd som troligtvis valde honom pga hyfsat intressanta utländska linjer i stammen. Sen gick det utför.
 
Vad är det för tikägare som väljer en sån hane?!

Det är som en kull BCs som föddes nu i vinter, efter en hane som är över 10 år gammal, har autoimmun sjukdom, har lämnat både ep, autoimunt och en del knepig mentalitet när han användes för typ 8 år sedan. Varför använder man honom igen?!

Jag frågar om detta många gånger. Hundar som blir disk på utställning, genomför inte ett BPH och med all skum mentalitet i förra kullar, men visst vi tar en kull till igen. Faktiskt varför kennelklubbar har sin plats - man har papper på detta och kan undvika såna kullar.
 
Rasklubben för räserhundarna rekommenderar 5 parningar max under en hanes livstid, men har noll hanar på hanhundslistan och "klagar" (i brist på bättre ord) samtidigt på att det föds för få valpar.

Så kan det också gå i en numerärt liten ras, när de som har hanar sitter på dem för egen användning..

Min hane har 5 kullar efter sig i dagsläget, varav 4 av dessa kullar är med andra uppfödares tikar och det är faktiskt mycket möjligt jag tar en egen kull till om några år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp