Oseriös avel 2023

Vet inte om vi har mer medvetna köpare i min ras, för jag tycker de flesta som är intresserade frågar efter BPH/MH, mentalitet, rädslor mm. Kanske mer den biten än hälsotester, men det kanske är för att det är en ganska frisk ras.
Din ras är ju lite ”okänd” för den breda massan så jag tror att de som hittar dit oftast har lagt lite tid på att läsa på om hund.
Poppisraserna köper folk helt tanklöst känns det som.
 
Ordförande för FCI:
"The nostrils will look different depending on the breed, specially on pugs wich come from a part of China that was very cold, and it helps to save the temperature of the upper respiratory tract. Pugs specifically didn't need open nares, and are meant for cold dry climate, not hot and humid climate"

https://www.instagram.com/p/C2aoyPNrlag/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Det blir inte mer oseriöst än så.
 
Ordförande för FCI:
"The nostrils will look different depending on the breed, specially on pugs wich come from a part of China that was very cold, and it helps to save the temperature of the upper respiratory tract. Pugs specifically didn't need open nares, and are meant for cold dry climate, not hot and humid climate"

https://www.instagram.com/p/C2aoyPNrlag/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Det blir inte mer oseriöst än så.
Åh herregud. 😂
 
Ordförande för FCI:
"The nostrils will look different depending on the breed, specially on pugs wich come from a part of China that was very cold, and it helps to save the temperature of the upper respiratory tract. Pugs specifically didn't need open nares, and are meant for cold dry climate, not hot and humid climate"

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. :nailbiting: Hur många andra raser från kalla klimat har vi inte som har normallång nos och öppna näsborrar? Polarhundar? Jaktspetsar? Retrievers? Det blir en lång lista om vi ska ta alla. Bara säg rätt ut att ni vill fortsätta föda upp sjuka och missbildade hundar och gå. :down:
 
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. :nailbiting: Hur många andra raser från kalla klimat har vi inte som har normallång nos och öppna näsborrar? Polarhundar? Jaktspetsar? Retrievers? Det blir en lång lista om vi ska ta alla. Bara säg rätt ut att ni vill fortsätta föda upp sjuka och missbildade hundar och gå. :down:
Jag gick direkt till källan och läste hela inlägget (publicerat på hans facebooksida den 29 december om nån vill läsa) och det är verkligen helt fruktansvärt. Fullständigt verklighetsfrånvänt och det faktum att detta, från den internationella organisationens ordförande, står helt oemotsagt av kennelklubbarna bekräftar mina värsta fördommar. SKK och NKK må prata fint om vikten av sund avel, men när det kommer till kritan så är det utställningspriser som gäller.

Fullständigt genomruttet
 
Ordförande för FCI:
"The nostrils will look different depending on the breed, specially on pugs wich come from a part of China that was very cold, and it helps to save the temperature of the upper respiratory tract. Pugs specifically didn't need open nares, and are meant for cold dry climate, not hot and humid climate"

https://www.instagram.com/p/C2aoyPNrlag/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Det blir inte mer oseriöst än så.
Undrar då hur hen förklarar samma nos hos FRANSK bulldog?

Vi mötte en fralla häromdan. Den blev nog exalterad för den snarkade åt oss.
 
Undrar då hur hen förklarar samma nos hos FRANSK bulldog?

Vi mötte en fralla häromdan. Den blev nog exalterad för den snarkade åt oss.
Det är en Fransk Bulldog på unghundskursen jag går med min hund.

När min hund hälsade på instruktören så hörde jag plötsligt ett ljud där det lät som att en hund satt något i halsen och höll på att kvävas.

Den skällde.
 
Såg ett inlägg på en amerikansk sida om någon som ”gjort efterforskningar” och köpt, förlåt, ADOPTERAT en ”hypoallergen” hund från en uppfödareför hon ville ha en ”aktiv hund som inte fällde”.

Doodlepooklockan började givetvis ringa direkt oooooch det var en… Bernedooodle. Vilken jäkla blandning.
 
Vi har just nu ett fosterhem i fodergruppen som tagit emot två dubbelmerle BCs. Det är så otroligt sorgligt. Båda är döva och har synnedsättning, fy fan att inte uppfödarna får straff.
Oberoende uppfödare också, inte samma kull.
 
Vi har just nu ett fosterhem i fodergruppen som tagit emot två dubbelmerle BCs. Det är så otroligt sorgligt. Båda är döva och har synnedsättning, fy fan att inte uppfödarna får straff.
Oberoende uppfödare också, inte samma kull.
Åh men stackarna… med risk för att låta helt hjärtlös, men vore det inte mest barmhärtigt att avliva en sån hund? Varken se eller höra, det känns inte helt värdigt 💔
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp