Oseriös avel 2023

Var en dobermannägare som letade hane till sin oreggade tik. Blev sen mycket upprörd när folk inte tyckte det var en bra idé. Hen verkade tycka att vi skulle ändra till öppen stambok omedelbums så hen skulle kunna regga in sin hund.
Visade sig även att hunden var klaustofobisk och att ägaren inte verkar uppdaterad på MH och annat avelsrelevant sen 1980tal.
 
Var en dobermannägare som letade hane till sin oreggade tik. Blev sen mycket upprörd när folk inte tyckte det var en bra idé. Hen verkade tycka att vi skulle ändra till öppen stambok omedelbums så hen skulle kunna regga in sin hund.
Visade sig även att hunden var klaustofobisk och att ägaren inte verkar uppdaterad på MH och annat avelsrelevant sen 1980tal.
Tyvärr finns det lika oseriösa ägare till hanar att få tag på som vill tjäna lite pengar på att sin importerade dobermann är okastrerad. Match made in hell.
 
Var en dobermannägare som letade hane till sin oreggade tik. Blev sen mycket upprörd när folk inte tyckte det var en bra idé. Hen verkade tycka att vi skulle ändra till öppen stambok omedelbums så hen skulle kunna regga in sin hund.
Visade sig även att hunden var klaustofobisk och att ägaren inte verkar uppdaterad på MH och annat avelsrelevant sen 1980tal.
Låter som den där som parar husky och malle.
Eller kanske inte men det är en som föder upp husky/malle och ofta skriver om vilken bra blandning det är och att vi inte kan avla med stängda stamböcker.

Jag undrar mest vem som köper den där blandningen och varför just den?
 
Det enda man vet om hanen är att han troligen är en toypudel (utifrån vad gruppen handlar om), men det räcker tydligen för att hon ska veta att han är precis rätt för hennes tik
IMG_2089.webp
 
På känd annonssajt nu: Blandrasvalpar
Mor: Belgisk vallhund - Groenendal
Far: American Bully

Det finns även amstaff och vit herdehund i dem...

Vilken blandning! De vill man inte möta när man är ute med hunden om de inte hamnar hos precis rätt personer!
 
Eller vad sägs om en schäfer/husky/malamute/wolf dog blandning?

Ser flera annonser med korsningar mellan just schäfer och huskys/malamutes. Undrar varför just de raserna? Blir ju ingen lätt hund av det...
Pappas granne har en schäfer/malamute. Leffes dödsfiende. Den har bara varit snäll och nyfiken men Leffe hatade den från dag 1. Verkar vara en ganska trevlig hund annars. Verkar inte svår heller. Men jag hade ju ens aldrig funderat på att skaffa en sån mix. Hemska tanke om man får det värsta och jobbigaste från båda :nailbiting:
 
Pembrokes har fyra färger. Röd, fawn, sobel eller trefärgad. Sen kan de röda egentligen vara fawn men det är så satans svårt när de är små att se på valppälsen om de kommer bli rävröda eller ljusa så det blir ytterst få fawn reggade. Men nån prisskillnad har jag iallafall aldrig sett.

Däremot var det nyss en som tog en kull efter en rysk hane och därför inte fick regga kullen, för ingen svensk hanhundsägare ville ställa upp och de ”ställde så konstiga frågor om röntgen och sånt, en frisk hund är en frisk hund ju” Joråsatteh…
 
Däremot var det nyss en som tog en kull efter en rysk hane och därför inte fick regga kullen, för ingen svensk hanhundsägare ville ställa upp och de ”ställde så konstiga frågor om röntgen och sånt, en frisk hund är en frisk hund ju” Joråsatteh…

:banghead::banghead::banghead:

Jag fick en förfrågan på Lasse för nått år sedan. Trevlig människa men tiken var varken röntgad eller mentaltestad, så jag sa nej. Tiken röntgades några månader senare med E som resultat.

Horribelt så många människor som går på att syns det inte på utsidan, så är minsann hunden frisk. Trams.
 
:banghead::banghead::banghead:

Jag fick en förfrågan på Lasse för nått år sedan. Trevlig människa men tiken var varken röntgad eller mentaltestad, så jag sa nej. Tiken röntgades några månader senare med E som resultat.

Horribelt så många människor som går på att syns det inte på utsidan, så är minsann hunden frisk. Trams.
Helmer är inte röntgad, men han var lite för gammal när det blev aktuellt så nästa corgi ska ju röntgas. Tiken som är aktuell för honom har dock B så det är ju bra.
 
På känd annonssajt nu: Blandrasvalpar
Mor: Belgisk vallhund - Groenendal
Far: American Bully

Det finns även amstaff och vit herdehund i dem...

Vilken blandning! De vill man inte möta när man är ute med hunden om de inte hamnar hos precis rätt personer!
Såg också den annonsen. Kändes lite sådär när just bully och belgisk vallhund (iofs malle) är två av de vanligaste raserna som omplaceras just nu.
 
Eller vad sägs om en schäfer/husky/malamute/wolf dog blandning?

Ser flera annonser med korsningar mellan just schäfer och huskys/malamutes. Undrar varför just de raserna? Blir ju ingen lätt hund av det...
Påminner mig om en blandras jag såg som såldes som okänd. Men, den såg verkligen ut som en American Bully med en huskys päls och färgteckning, så jag misstänker att det var just det som var blandningen. Väldigt säregen! Utsidan är ju verkligen inte allt, men det tyckte jag nog inte var så vidare estetiskt lyckat.
 
Påminner mig om en blandras jag såg som såldes som okänd. Men, den såg verkligen ut som en American Bully med en huskys päls och färgteckning, så jag misstänker att det var just det som var blandningen. Väldigt säregen! Utsidan är ju verkligen inte allt, men det tyckte jag nog inte var så vidare estetiskt lyckat.

Ja, för en bully med "draginstinkten" från en husky vill man verkligen ha! O_o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp