Jag är så sjukt trött på detta med färgavel....finns det något som kan ta så mycket fokus som att uppfödaren ska få fram en färg som är attraktiv?
Jag ser verkligen hur jäkla fel det blir när olika valpar i samma kull kan ha olika köpeskilling beroende på färg....
Ser att problemet finns lite överallt.
T.o.m att rubriker på annonser innehåller färg och nu nyss såg jag en rubrik på annons där det inte ens stod vad det var för hundar utan själva färgen såldes. Fruktansvärt objektifierande så jag blir frustrerad både vad gäller den allmänna hundsynen (objektifiering) och konsekvenserna för allt annat som bör tas hänsyn till när man avlar (som om det inte vore mer än nog...)
Ja, det var ett gnällinlägg detta. Kanske ej konstruktivt, men "oseriösavel 2023" , där ser jag verkligen att vi har fått in ett dåligt inflytande från USA som satt fart på vad som jag , mer eller mindre, hade trott försvunnit här.
Minns på typ 90-talet att det fanns en sådan kultur i vissa raser (uppfödare som säljer vissa valpar dyrare pga av färg) men trodde det hade blivit bättre. Men nu kom en ny våg verkligen....åh
Jag förstår att man kan vara dragen åt en viss färg...men det som blir fel (enligt mig) är när man gör det till en statusgrej vilket det liksom blir när man sätter högre pris på en viss färg.