Oseriös avel 2023

Argh.

Husky/BC mix som beskrivs som lugna men aktiva hundar, vad ges det för bild till blivande ägare?

Eller BC/husky/grönland- mix som beskrivs som den perfekta blandningen? Vill inte ens nämna vad det står mer för det är så dumt.
De borde kunna fungera bra som draghundar hos någon som är mer eller mindre proffs på hundspann. Hos en "vanlig" hundägare låter det som rena mardrömmen. Men de är kanske söta? Med blå ögon?
 
Argh.

Husky/BC mix som beskrivs som lugna men aktiva hundar, vad ges det för bild till blivande ägare?

Eller BC/husky/grönland- mix som beskrivs som den perfekta blandningen? Vill inte ens nämna vad det står mer för det är så dumt.
Hur menar de ens med "lugn men aktiv"?
Beskriver någon en hund som lugn så tänker jag liten äldre sällskapshund som gillar att skrota runt i kvarteret. Det är inte riktigt vad jag tänker om någon skriver "aktiv hund" :p
 
Hur menar de ens med "lugn men aktiv"?
Beskriver någon en hund som lugn så tänker jag liten äldre sällskapshund som gillar att skrota runt i kvarteret. Det är inte riktigt vad jag tänker om någon skriver "aktiv hund" :p
Jag kan kanske förstå.

Flera av mina stora hundar har varit väldigt aktiva men när det är vila och inomhustillvaro är de lugna lufsar. Dvs inte stressade virrpannor, istället har de haft fungerande av/på-knapp

Men i det där fallet ser jag mest elände framför mig:(
 
Hur menar de ens med "lugn men aktiv"?
Beskriver någon en hund som lugn så tänker jag liten äldre sällskapshund som gillar att skrota runt i kvarteret. Det är inte riktigt vad jag tänker om någon skriver "aktiv hund" :p
Jag tänker mig en medelaktiv sällskapshund där. En sådandär som gärna hänger på soffan och inte blir nipprig av att inte få någon specifik aktivering i några veckor men som ändå tycker det är kul att hänga med på en längre vandring, hålla på med agility och sådant. Men det är ju inte den genomsnittliga be eller huskyn direkt.
 
Jag kan kanske förstå.

Flera av mina stora hundar har varit väldigt aktiva men när det är vila och inomhustillvaro är de lugna lufsar. Dvs inte stressade virrpannor, istället har de haft fungerande av/på-knapp

Men i det där fallet ser jag mest elände framför mig:(

Ja, jag kan hålla med dig och också förstå! Vår isländska fårhund är lite så - extremt gosig, lugn och mycket "knähund" när vi är inne, men väldigt aktiv ute. Tror dock inte han skulle vara så lugn inne utan aktiveringen ute... Någon dag funkar ju, men han skulle inte funka som sällskapshund åt någon som inte kunde erbjuda ett aktivt uteliv!
 
Jag är så sjukt trött på detta med färgavel....finns det något som kan ta så mycket fokus som att uppfödaren ska få fram en färg som är attraktiv?
Jag ser verkligen hur jäkla fel det blir när olika valpar i samma kull kan ha olika köpeskilling beroende på färg....
Ser att problemet finns lite överallt.

T.o.m att rubriker på annonser innehåller färg och nu nyss såg jag en rubrik på annons där det inte ens stod vad det var för hundar utan själva färgen såldes. Fruktansvärt objektifierande så jag blir frustrerad både vad gäller den allmänna hundsynen (objektifiering) och konsekvenserna för allt annat som bör tas hänsyn till när man avlar (som om det inte vore mer än nog...)

Ja, det var ett gnällinlägg detta. Kanske ej konstruktivt, men "oseriösavel 2023" , där ser jag verkligen att vi har fått in ett dåligt inflytande från USA som satt fart på vad som jag , mer eller mindre, hade trott försvunnit här.
Minns på typ 90-talet att det fanns en sådan kultur i vissa raser (uppfödare som säljer vissa valpar dyrare pga av färg) men trodde det hade blivit bättre. Men nu kom en ny våg verkligen....åh :(

Jag förstår att man kan vara dragen åt en viss färg...men det som blir fel (enligt mig) är när man gör det till en statusgrej vilket det liksom blir när man sätter högre pris på en viss färg.
 
Jag är så sjukt trött på detta med färgavel....finns det något som kan ta så mycket fokus som att uppfödaren ska få fram en färg som är attraktiv?
Jag ser verkligen hur jäkla fel det blir när olika valpar i samma kull kan ha olika köpeskilling beroende på färg....
Ser att problemet finns lite överallt.

T.o.m att rubriker på annonser innehåller färg och nu nyss såg jag en rubrik på annons där det inte ens stod vad det var för hundar utan själva färgen såldes. Fruktansvärt objektifierande så jag blir frustrerad både vad gäller den allmänna hundsynen (objektifiering) och konsekvenserna för allt annat som bör tas hänsyn till när man avlar (som om det inte vore mer än nog...)

Ja, det var ett gnällinlägg detta. Kanske ej konstruktivt, men "oseriösavel 2023" , där ser jag verkligen att vi har fått in ett dåligt inflytande från USA som satt fart på vad som jag , mer eller mindre, hade trott försvunnit här.
Minns på typ 90-talet att det fanns en sådan kultur i vissa raser (uppfödare som säljer vissa valpar dyrare pga av färg) men trodde det hade blivit bättre. Men nu kom en ny våg verkligen....åh :(

Jag förstår att man kan vara dragen åt en viss färg...men det som blir fel (enligt mig) är när man gör det till en statusgrej vilket det liksom blir när man sätter högre pris på en viss färg.

I min ras spelar färg gott som ingen roll och alla säljs för samma pris, som det ska va
 
Nu när jag ändå gnäller....
Detta med AI-bilder på hundvalpar...det kommer nu också. Filter och rena AI-bilder.

Såg någon som hade gjort en AI-bild av sin vuxna hund i en rasgrupp och då inte för att hunden i fråga var till salu. Men folk ba´ "Ååååå, guuuuud va fin.....vart kommer hon ifrån?" Haha! 80% hunden var ju liksom redigerad i ett AI-program,,,,så menar de vart de andra 20% kommer ifrån?
Jag förstår att man vill lyfta fram/visa valpar eller bara visa sin egen hund! Men att vi även där nu börjar gå in med filter och rena AI-bilder.....det blir ju....det blir ju inte på riktigt!
 
Nu när jag ändå gnäller....
Detta med AI-bilder på hundvalpar...det kommer nu också. Filter och rena AI-bilder.

Såg någon som hade gjort en AI-bild av sin vuxna hund i en rasgrupp och då inte för att hunden i fråga var till salu. Men folk ba´ "Ååååå, guuuuud va fin.....vart kommer hon ifrån?" Haha! 80% hunden var ju liksom redigerad i ett AI-program,,,,så menar de vart de andra 20% kommer ifrån?
Jag förstår att man vill lyfta fram/visa valpar eller bara visa sin egen hund! Men att vi även där nu börjar gå in med filter och rena AI-bilder.....det blir ju....det blir ju inte på riktigt!
För ett tag sen fick jag jättemycket sidförslag för facebooksidor om min ras. Bara det att bilderna var AI-genererade vilket syntes tydligt bland annat för att de riktiga valparna i rasen har helt annan päls än de vuxna men AI gav valparna vuxenpäls. Antar att det är nån slags scam.
 
Jag är så sjukt trött på detta med färgavel....finns det något som kan ta så mycket fokus som att uppfödaren ska få fram en färg som är attraktiv?
Jag ser verkligen hur jäkla fel det blir när olika valpar i samma kull kan ha olika köpeskilling beroende på färg....
Ser att problemet finns lite överallt.

T.o.m att rubriker på annonser innehåller färg och nu nyss såg jag en rubrik på annons där det inte ens stod vad det var för hundar utan själva färgen såldes. Fruktansvärt objektifierande så jag blir frustrerad både vad gäller den allmänna hundsynen (objektifiering) och konsekvenserna för allt annat som bör tas hänsyn till när man avlar (som om det inte vore mer än nog...)

Ja, det var ett gnällinlägg detta. Kanske ej konstruktivt, men "oseriösavel 2023" , där ser jag verkligen att vi har fått in ett dåligt inflytande från USA som satt fart på vad som jag , mer eller mindre, hade trott försvunnit här.
Minns på typ 90-talet att det fanns en sådan kultur i vissa raser (uppfödare som säljer vissa valpar dyrare pga av färg) men trodde det hade blivit bättre. Men nu kom en ny våg verkligen....åh :(

Jag förstår att man kan vara dragen åt en viss färg...men det som blir fel (enligt mig) är när man gör det till en statusgrej vilket det liksom blir när man sätter högre pris på en viss färg.
Min ras är ju en sådan som får ha vilken färg som helst, och kommer i alla färger förutom typ merle. Prickiga, randiga, gråa, vita, svarta, röda... Men det gör självklart också att folk har sina favoritfärger. Finns ett fåtal uppfödare som sagt att de prioriterar "rätt färg" när de väljer avelshundar, och så har jag varit med om att uppfödarvänner från mig fått förfrågan om just valp med exakt färg, där valpköparen varit tydlig med att de vägrar hund av annan färg än favoriten. Sådana personer har inte fått köpa av mina vänner, men de har alltid fått tag på hund någonstans i alla fall... Jag tycker det är bedrövligt.

Jag har svårt att tänka mig att man någon gång sitter i en situation där man har två hundar som är identiska, bara att färgen skiljer, så att man då kan använda färg som uteslutningsmetod när det gäller val av avelshund eller valp...
 
I min ras ska de vara fawn med vita tecken. Fawn är klurigt, en hund som ser korrekt ut kan vara genetiskt brun eller avblekbar/isabell (det sista en möjlighet som jag bara hört amerikaner tala om). Vi har också öppen stambok och relativt nya raser.

Detta betyder att bruna och svarta hundar finns. Brunt och svart är tillåtet men inte önskvärt hos de små. Det förekommer men är inte tillåtet hos medio (medio och pequeno är egentligen samma hund, och korsregistrering är tillåtet i många länder). Trikolorer är inte tillåtna men förekommmer. Det förekommer också helt vita hundar vilket inte är tillåtet.

Många av de enskilda hundägarna gillar de ovanliga. Man vill ha gula flattar och svarta podengo :(

Det som är lite knöligt är att uppfödare många gånger är väldigt negativa till de bruna och svarta även hos de små. Raserna är små numerärt. Vi behöver alla friska, fungerande hundar i aveln och jag önskar att man även fick använda trikolorer och vita med rätt härstamning
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp