Oseriös avel 2023

Kul när man möter en liten rädd hund ute, hamnar att prata med ägaren som beskriver hunden som just rädd av sig - och nästan helt utan förmåga att avreagera. Och man sedan får veta att de planerar valpar i framtiden... Jag rådde dem att gå BPH till att börja med.
Sjukt vanligt bland småhundar. Jag var på julpromenad med ett helt gäng malteser och var och varannan var hysteriskt ( kan inte låta bli att använda ordet) rädda för min yngsta shih tzu som hälsar artigt och lugnt på andra hundar.
Dom skrek och kastade sig mot honom med blottade tänder när vi skulle gå om eller saktade in.
Flera av dom fick bäras bitvis.

Ja men det är olika typ av köpare som sagt,
Logiskt för dig men dom som bara vill ha en söt hund jämför inte så.

Visst, men ändå tokigt att en uppfödare kan sitta och tänka "ja men en söt valp från två söta hundar, 21 papp tack!" även om köpare borde veta bättre. Sällskapshundsköpare =/= okunnig köpare.

Bella är ännu fulsötare nu. Jag brukar säga att hon ser ut som fem helt olika hundar som man har slängt ihop på måfå 😂
Visa bifogad fil 161534

Priserna på små blandraser under pandemin låg mycket mycket högre. Då försökte de kränga en döv valp med hornhinnedystrofi till mig för 25 000! Och fick utan problem 30-35 för de andra. Det är bara att hoppas att de hundarna är friskare än mina, men det tvivlar jag på 😞
(Jag köpte en av mina som valp 2015 innan jag visste hur det var. De andra två har jag fått som omplaceringar)

Ja, rent vansinne. Du kan ju lätt få en renrasig för den prislappen! Söta, men jag tycker inte söt hund automatiskt gör dom så dyra.

Kul när man möter en liten rädd hund ute, hamnar att prata med ägaren som beskriver hunden som just rädd av sig - och nästan helt utan förmåga att avreagera. Och man sedan får veta att de planerar valpar i framtiden... Jag rådde dem att gå BPH till att börja med.
Har inte du själv funderat på att ta valpar på din tik som också har passiv oro i sitt BPH?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 375
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 357
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 640
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka