Oseriös avel 2023

Mallarna är visserligen väldigt poppis här men själva marknaden på "tuffa hundar" är väldigt mättad i vissa områden, ja. De kollade väl helt enkelt inte! Ingenting ovanligt.

Jag ser rätt många annonser på hundar över året med rubriken "Last puppy in the litter!" typ. :arghh: 😅
De hade säkert ett par bekanta som 100% lovade att de skulle köpa en om det blev valpar. Men nu när de faktiskt finns så har de inte tid, de ska på semester, det passar inte, etc etc 😅

Och funderade inte så mycket på hur en typisk malleköpare är. En sådan ras köper man väl om man vill träna och tävla?
Jag tror tyvärr att mallen går samma öde som schäfern på 70-talet, massor med olämpliga hundägare och jag vet att det iaf varit på förslag att dela rasen i en utställnings- och en bruksvariat, vilket jag är en stor motståndare av. Rasen blir sämre, det blir överspeedade bruksvarianter skarpa som rakblad och nervösa exteriöra extremer av utställningsvarianterna. Jag tycker redan att det är för mycket fokus på långhåren, att de ska ha väldigt mycket päls på bekostnad av funktion. :(

Jag tror tyvärr att mallen går samma öde som schäfern på 70-talet, massor med olämpliga hundägare och jag vet att det iaf varit på förslag att dela rasen i en utställnings- och en bruksvariat, vilket jag är en stor motståndare av. Rasen blir sämre, det blir överspeedade bruksvarianter skarpa som rakblad och nervösa exteriöra extremer av utställningsvarianterna. Jag tycker redan att det är för mycket fokus på långhåren, att de ska ha väldigt mycket päls på bekostnad av funktion. :(
Här är det framför allt Cane Corson som tagit steget upp efter att XLbullysarna blev bannade, men snar tvåa är mycket riktigt mallarna... eller framför allt mallekorsningar. En ren malle är inte lika poppis. Jag tror de vill ha svarta eller brindles.

Här är det framför allt Cane Corson som tagit steget upp efter att XLbullysarna blev bannade, men snar tvåa är mycket riktigt mallarna... eller framför allt mallekorsningar. En ren malle är inte lika poppis. Jag tror de vill ha svarta eller brindles.
Har dobermann blivit helt omoderna nu vad det gäller "farlig hund"-crowden? De var väl vanliga förr (framförallt kuperade) men nu tycker jag man inte ser de lika ofta och när man gör det är det en person som gillar hundsport som har dem typ.

• Gilla
Reactions: Sel
Har dobermann blivit helt omoderna nu vad det gäller "farlig hund"-crowden? De var väl vanliga förr (framförallt kuperade) men nu tycker jag man inte ser de lika ofta och när man gör det är det en person som gillar hundsport som har dem typ.
Dom har väl inte varit populära på det sättet sen 80-90 talet?
Visst finns det en och annan köksavlad eller importerad men dom flesta har nog ägts av vettiga människor senaste decennierna.

• Gilla
Jag undrar om det delvis dog undan när de inte längre fick kuperas lagligt i landet? Men jag har ingen direkt koll - när jag växte upp på åttio och nittiotalet var det typ bara schäfrar och senare rottisar uppe i norrland. Det var bara i amerikanska filmer jag såg dobbisar som "gangsterhundar".

De har inte den stämpeln här i UK heller.

Såg väldigt många pocketbullysar (eller någon ännu mindre variant) när jag var i England senast, fick för mig att de skulle bli nästa fluga.

Jag undrar om det delvis dog undan när de inte längre fick kuperas lagligt i landet? Men jag har ingen direkt koll - när jag växte upp på åttio och nittiotalet var det typ bara schäfrar och senare rottisar uppe i norrland. Det var bara i amerikanska filmer jag såg dobbisar som "gangsterhundar".

De har inte den stämpeln här i UK heller.
Jag är uppväxt i södra Sverige och är troligtvis i samma ålder som du och doberman var fortfarande en grej bland alkoholisterna när jag var barn sen ersattes det av schäfer och rottis här med.

Såg väldigt många pocketbullysar (eller någon ännu mindre variant) när jag var i England senast, fick för mig att de skulle bli nästa fluga.
De är fortfarande poppis men inte riktigt "gangsterhundar". De är väl mer pengatvätt och pengamaskiner. Lite för små och rotunda för att vara tuffa.
Men visst är det väldigt många som har dem!

Det kanske var för kallt för dobbisar hos gatufolket häruppe? :D
Jag har mött ett antal sådana dobbisar som hemska "människor":rage: har som objektshundar i ffa USA - de var bara kassa nerver och dådkraft, mycket otäcka (och sannolikt ganska olyckliga). De hundarna saknade helt styrsel (de hade liksom inte ens koll på läget själva, men hemskingarna tyckte att det var "bra" :(). De är liksom inget att ha i en lägenhet eller använda som personskydd.

Innan jag åkte till USA första gången var dobbis en drömhund, men efter det skulle jag aldrig skaffa en (trots att jag vet att det finns väldigt, väldigt bra hundar i rasen, som både är träningsbara och som man kan ge ett bra liv)

• Ledsen
Jag har mött ett antal sådana dobbisar som hemska "människor":rage: har som objektshundar i ffa USA - de var bara kassa nerver och dådkraft, mycket otäcka (och sannolikt ganska olyckliga). De hundarna saknade helt styrsel (de hade liksom inte ens koll på läget själva, men hemskingarna tyckte att det var "bra" :(). De är liksom inget att ha i en lägenhet eller använda som personskydd.

Innan jag åkte till USA första gången var dobbis en drömhund, men efter det skulle jag aldrig skaffa en (trots att jag vet att det finns väldigt, väldigt bra hundar i rasen, som både är träningsbara och som man kan ge ett bra liv)
Extremt stor skillnad mellan amerikanska dobbisar och europeiska dessutom - både mentalt och fysiskt.
Det är nästan ingen som kör riktig sport med amerikanska linjer, de man ser är ur eulinjer. Skillnaden är så stor att många tycker att eu showlinjer är rejäla hundar i jämförelse med deras egen avel. Finns några få uppfödare i USA med europeiska brukslinjer, men inte många.

Tror det försvann mycket när man inte kunde köpa en kuperad lika enkelt.

Många dobbisar är nog rena sällskapshundar numera, tyvärr. Eller aktiva sällskapshundar, snarare än arbetande hundar. Även hos oss har utställningsaveln tagit över - även om det inte är lika splittrat som hos schäfer.

Många dobbisar är nog rena sällskapshundar numera, tyvärr. Eller aktiva sällskapshundar, snarare än arbetande hundar. Även hos oss har utställningsaveln tagit över - även om det inte är lika splittrat som hos schäfer.

Jag tycker det känns som brukset har färre som är nöjda med att vara runt medel, alla som satsar vill vara i topp och köper schäfer, malle eller border collie, vilket går ut över de bruksraser som man inte ser särskilt ofta på SM.

Kul när man möter en liten rädd hund ute, hamnar att prata med ägaren som beskriver hunden som just rädd av sig - och nästan helt utan förmåga att avreagera. Och man sedan får veta att de planerar valpar i framtiden... Jag rådde dem att gå BPH till att börja med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 375
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 357
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 640
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka