OS i hoppning 2021

Är ett uttryck taget från engelskan, pull/pulling. Att hästen ligger på/är het. Var vanligare att man sa det förr. Nu säger man oftast att den ligger på är het. Ibland pratar man om att den har ett skåp. Men det har väl alla tävlingshästar på den nivån? Märkligt iaf.
Skåp? :confused::rofl: Aldrig hört.

Tittade på reprisen nu, tyckte Linda var bra. Gillade hur utförligt hon pratar om själva ridningen (istället för bara hästens härstamning etc.)

Roligt med alla svenskarna vidare, såg riktigt fint ut! (Lite lugnare att se Allan än Indiana dock 😉)
Inför imorgon tror jag ändå på brittisk guldmedalj, Ben Maher eller Scott Brash..

Saknade också snack om härstamning. Sådant vill man ju som intresserad av sporten gärna veta.

Ja, det enda Henrik nämnde var ju kön och ålder. Hur ska jag veta vilken stam min nästa stjärna ska ha? Måste leta reda på startlistan och göra min egen reserch tydligen.

Jag har inte sett precis hela sändningen eftersom den krockade med stavhoppet, men jag tyckte det var alldeles för lite härstamning och allmän bakgrundsinfo. Vad som sker på banan ser man ju.
Jag antar det beror på vad man är intresserad av, jag är inte alls intresserad av härstamning och avel, och jag hade inte heller sett/förstått allt det Linda säger.

Tänker att det är mer likt en ”vanlig” sportkommentator också, man pratar om vad som händer istället för mängder av bakgrundsinfo. Mer sport men mindre för insatta hästmänniskor kanske.

Ja jo, jag förstår ju vad det betyder. "Pulling" har man ju hört på engelskan precis som du säger, men inte tänkt på att man översätter det till svenskar och säger att någon "pullar på". Utan precis som du säger, man pratar väl om att hästen är het eller någon av de andra miljarder uttryck vi har för samma sak :laugh:
Jätte vanligt uttryck inom travet att hästar som är heta pullar. Finns till och med pullnät 😁

Men är det jag som är en dinosaurie eller vad - det finns väl pullarnosgrimmor fortfarande? Det hade ju var och varannan het hopponny (och en del mindre heta också) på det glada 1900-talet, åtminstone under dess senare decennier. Eller har de fått något nytt och coolare namn? Har inte ägt någon sådan själv, och hänger inte så mycket i hopponny-svängen längre, så kanske inte helt uppdaterad på nosgrimmemodet.

Men är det jag som är en dinosaurie eller vad - det finns väl pullarnosgrimmor fortfarande? Det hade ju var och varannan het hopponny (och en del mindre heta också) på det glada 1900-talet, åtminstone under dess senare decennier. Eller har de fått något nytt och coolare namn? Har inte ägt någon sådan själv, och hänger inte så mycket i hopponny-svängen längre, så kanske inte helt uppdaterad på nosgrimmemodet.
Mexikansk nosgrimma säger många.

Det hette så även min tid, men man sa inte att en ponny gick och pullade. Var väl liksom det. Har nog aldrig använt det i min uppväxt, kanske är en dialektal sak i hästvärlden nu för tiden :D

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 935
Senast: fio
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 650
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar