OS Hoppning 2024

Men herregud. Misstag kan väl alla göra?!
Det är väl stor skillnad på att göra ett misstag som blir obekvämt för hästen jämfört med vissa som drar och sliter hästen med vilje ett helt program? Ska vi skrika om hästvälfärd för det, kan ingen av oss rida.
För jag antar att fler än jag har gjort ryttarmissar som varit obehagliga för hästen?
 
https://vm.tiktok.com/ZGev6V4f3/

Annan vinkel på Henriks avramling.
Kommentarerna klagar mycket på hur mycket han sågar och rider.
Jag läste fel här. Läste ”kommentatorerna” och utgick från att det var kommentatorer från något annat lands TV-sändning som påpekade att han ryckte i hästens mun. Inte att det gällde hatiska(?) kommentarer från allt möjligt folk på en video.

Så det är lite utifrån det jag har svarat, och förstår att det, sett till sammanhanget, kan ha tolkats på ett sätt jag inte menat.

Så lite förtydligande; nej, jag är absolut inte för otrevliga kommentarer mot enskilda ryttare på sociala medier. Jag tycker däremot att det är superbra (och nödvändigt) att kommentatorer påpekar när ridningen inte är så sjysst mot hästen - oavsett anledning (går ju utmärkt att förtydliga med anledning) och jag tycker absolut det är viktigt att föra en diskussion kring hur rimligt det är att ryttare behöver ta till ”våld” för att ta sig igenom en bana på OS om inte allt går helt enligt plan.

Jag tror, som sagt, vi alla vet att saker kan gå fel, men jag tycker ändå det är viktigt att påpeka att det inte är en typ av ridning som eftersträvas. Kanske är det inte rimligt att ha såpass tekniskt svåra banor om det innebär ”slit i munnen” vid minsta misstag, t.ex? Det var ju liksom inte bara en ryttare som ryckte sin häst i munnen för att klara hinder, och jag tycker verkligen inte det ska normaliseras som ”något som krävs” för att komma runt en bana på OS.
 
Fast det är väl klart att det går att förbättra, och minska risken att det händer igen? Om
orsaken var en kommunikationsmiss, eller att kommunikationen generellt var sämre den dagen/den tävlingen så får man ju hitta lösningar på hur såna missar/problem inte ska uppstå igen. Lösningen ska ju inte vara att slita hästen i munnen.

Om vi t.ex förutsätter att Lotta Björes analys var korrekt, att han landar för tight efter vattenhindret så avståndet till nästa hinder blev fel, ja då får man ju träna på hur man anpassar avståndet till nästa hinder utan att behöva slita hästen i munnen, för man kan ju rimligtvis inte förvänta sig att hästen alltid ska landa optimalt efter varje hinder?

Jag tycker inte det är det minsta orimligt. Misstag händer, då får man se till att ha både en plan och förmågan att reda upp dem utan att hästen ska behöva drabbas negativt av det.

Ja, nolltolerans är ett tufft mål. Men att ha nolltolerans innebär inte att det aldrig kommer ske något sånt, bara att vi inte ser det som acceptabelt och jobbar för att det inte ska behöva hända. Att vi inte bara rycker på axlarna och säger ”jamen det var bara fem ryttare som slet i sina hästar, det är okej, så länge det inte är 10”. Jämför med trafiken, vi jobbar mot nolltolerans av dödsolyckor där. Det innebär inte att det är sannolikt att vi lyckas, men vi ska aldrig acceptera att ”några stycken” dör varje år och tycka det är okej.

Jag är lite efter här i diskussionen. Men vill bara säga att, jo Björes analys var korrekt. Han fick ett högt språng över vattnet så då landade han kort och skulle inte nå fram på de 6 galoppsprång som skulle vara, utan fick lägga in ett 7e.

Men det var inte det som egentligen var problemet. Problemet var ju nästa hinder efter det. Han fick ju rida framåt som en dåre på dom 5 galoppsprången eftersom han fick hoppa mellanräcket i ett bakåtläge. Eftersom 3 hindret på linjen var en oxer gick det ju inte att lägga in ett extra galoppsprång igen för då hade han aldrig nått över. Nu ramlade han visserligen av istället. Men blir lätt obalans när det blev sådan hög fart där över sista. Men fanns inte något annat val för Henrik

Smart byggt av banbyggaren!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 774
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
65 971
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp