OS Hoppning 2024

Trist att Henrik åkte av i finalen. :( Men många andra fina rundor som var kul att se iallafall. Men ja lite av en besvikelse för Sverige den här gången men så blir det ibland. Tror nog ändå de kan resa sig igen efter detta, de har ju varit otroligt bra tidigare det svenska laget och ett misslyckat mästerskap är ju inte lika med att de aldrig kommer göra det bra igen.
 
Jag googlar runt för att hitta lite information om hästar och lite om ryttare. "I truly believe our score was not reflective of our round and am very happy with yesterday's performance"
... tycker en OS-ryttare med 20 fel i kvalet verkligen så eller intalar den sig bara det som försvarsmekanism?
 
Jag kan iofs tycka att han både i kvalet och finalen slet rätt friskt i tyglarna vid tillfälle för att ordna upp distanserna när KE såg stark ut. Använder inte TikTok så kan tyvärr inte följa länken.
Jo det gjorde han men vad ska man göra i ett sånt läge?
Folk verkar anse att han är en mycket dålig ryttare nu (sett flera klipp med kommentarer)
Det är tyvärr sånt som drar ner sporten men som sagt. Vad gör man i ett sånt läge? Blunda och hålla i sig och hoppas på att det går bra?
Trist med ett sånt avslut på OS
 
Jag uppskattar slutet på denna krönika, omsorgen om hästen. Hoppas att den inte bara går att läsa för oss som prenumererar.

https://www.dn.se/sport/johan-esk-r...-slutade-med-bild-av-historiskt-misslyckande/
Ja, det var fint:
Därför var ett ljus i mörkret att det första Henrik von Eckermann tänkte på var sin hästs välmående. På vissa bilder ser man hur han följer sin vän med blicken.

Andra visar hur de hittat varandra. Henrik klappar King Edward, hästen verkar må bra. Det var viktigast.
 
Jo det gjorde han men vad ska man göra i ett sånt läge?
Folk verkar anse att han är en mycket dålig ryttare nu (sett flera klipp med kommentarer)
Det är tyvärr sånt som drar ner sporten men som sagt. Vad gör man i ett sånt läge? Blunda och hålla i sig och hoppas på att det går bra?
Trist med ett sånt avslut på OS
Avbryta och utgå? Är inte kommunikationen på plats kanske man inte ska genomföra en OS-bana. Ser inte varför det är mer okej att slita i en hopphäst än en dressyrhäst?
 
Avbryta och utgå? Är inte kommunikationen på plats kanske man inte ska genomföra en OS-bana. Ser inte varför det är mer okej att slita i en hopphäst än en dressyrhäst?
Fast när man är i anridning till ett hinder och redan har problem med både fart och styrning, hur ska man då kunna svänga till sidan och avbryta när hästen redan är ”låst” på hindret
 
Jo det gjorde han men vad ska man göra i ett sånt läge?
Folk verkar anse att han är en mycket dålig ryttare nu (sett flera klipp med kommentarer)
Det är tyvärr sånt som drar ner sporten men som sagt. Vad gör man i ett sånt läge? Blunda och hålla i sig och hoppas på att det går bra?
Trist med ett sånt avslut på OS
Dålig ryttare är han väl inte men även duktiga ryttare kan bjuda på dålig ridning (obs inte sett tillräckligt mycket av rundan för att ha en åsikt om just detta). Håller dock med andra om att det är orimligt att ställa olika krav inom olika grenar, inte rimligt att hoppryttare ska få något slags frikort för hård ridning.
 
Fast när man är i anridning till ett hinder och redan har problem med både fart och styrning, hur ska man då kunna svänga till sidan och avbryta när hästen redan är ”låst” på hindret
Fast det började vid vattenhindret, hästen var knappast låst på båda nästkommande hinder redan då. Kan man ”slita” hästen över ett hinder kan man nog ”slita” den åt sidan också.

Det var flera fall av sån ridning på hoppbanan, jag köper inte att det handlar om säkerhet när det sker över flera hinder, då är det ju uppenbart tävlingen det handlar om.
 
Dålig ryttare är han väl inte men även duktiga ryttare kan bjuda på dålig ridning (obs inte sett tillräckligt mycket av rundan för att ha en åsikt om just detta). Håller dock med andra om att det är orimligt att ställa olika krav inom olika grenar, inte rimligt att hoppryttare ska få något slags frikort för hård ridning.

Fast jag tycker inte ryttare i någon gren ska kritiseras när något går fel och de hamnar i dålig ridning pga av det. Förutsatt så klart att det är en ryttare som tagit sig an en häst eller en bana som den normalt klarar av. Henrik vet ju mycket väl att King Edward och han har klarat av banor som denna förut, det handlar inte om att han tar ut en häst på en bana som är för svår. Men så skiter de sig, och det kan det ju alltid göra, oavsett hur duktig man än är. Jag skulle inte kritisera en dressyrryttare vars häst plötsligt blir ovanligt stark och laddad och där de måste hålla i mer än de vanligtvis gör.
 
Fast jag tycker inte ryttare i någon gren ska kritiseras när något går fel och de hamnar i dålig ridning pga av det. Förutsatt så klart att det är en ryttare som tagit sig an en häst eller en bana som den inte klarar av alls. Henrik vet ju mycket väl att King Edward och han har klarat av banor som denna förut, det handlar inte om att han tar ut en häst på en bana som är för svår. Men så skiter de sig, och det kan det ju alltid göra, oavsett hur duktig man än är. Jag skulle inte kritisera en dressyrryttare vars häst plötsligt blir ovanligt stark och laddad och där de måste hålla i mer än de vanligtvis gör.
Varför skulle man inte kunna kritisera dålig ridning för ett ekipage som vanligen är bra? Jag vet inte om jag tänker att man måste utgå, men det måste absolut gå att säga att ridningen var dålig och konstatera att man måste öva mer för att reda ut sådana situationer på ett bättre sätt framåt.
 
Fast jag tycker inte ryttare i någon gren ska kritiseras när något går fel och de hamnar i dålig ridning pga av det. Förutsatt så klart att det är en ryttare som tagit sig an en häst eller en bana som den inte klarar av alls. Henrik vet ju mycket väl att King Edward och han har klarat av banor som denna förut, det handlar inte om att han tar ut en häst på en bana som är för svår. Men så skiter de sig, och det kan det ju alltid göra, oavsett hur duktig man än är. Jag skulle inte kritisera en dressyrryttare vars häst plötsligt blir ovanligt stark och laddad och där de måste hålla i mer än de vanligtvis gör.
Och hur ska någon komma upp på den nivån om de aldrig får träna på såna banor? Ser inte skillnaden på en häst (eller ryttare) som inte är helt redo eller inte har dagsformen, vad är skillnaden för hästen menar du?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 774
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
65 971
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 784
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp