OS Hoppning 2024

Det är lätt att säga skit efteråt men Eftersom underlaget var hårt och Peder och catchme not s inte var bra i lagtävlingen så hade det varit roligt att se Malin och indiana på samma bana individuellt istället för catchmenots. Indiana är väl alltid skodd.
 
Det är lätt att säga skit efteråt men Eftersom underlaget var hårt och Peder och catchme not s inte var bra i lagtävlingen så hade det varit roligt att se Malin och indiana på samma bana individuellt istället för catchmenots. Indiana är väl alltid skodd.

Jag sa det redan efter lagtävlingen. Innan det individuella.
 
Du var bättre än jag. 😝. Undrar om anckarcrona kommer att klara av landslagsjobbet när han inte kan smöråka på extremt duktiga hästmänniskor och atleter som Peder, Malin, Henrik, Rolf göran. Fast rgb är väl på gång med sin häst. Det finns absolut fler men de har varit extremt duktiga länge nu. Henrik sliter väl ett tag till. Vm 2026 sa ni?
 
Det är lätt att säga skit efteråt men Eftersom underlaget var hårt och Peder och catchme not s inte var bra i lagtävlingen så hade det varit roligt att se Malin och indiana på samma bana individuellt istället för catchmenots. Indiana är väl alltid skodd.
Fast Henrik skodde ju av KE just för underlaget inte var så hårt som det var sagt det skulle vara. Sen kanske Charlie är väldigt ömfotad så han bara kan gå på riktigt mjuka, det vet jag inte men då borde han kanske inte gå oskodd alls.
 
Du var bättre än jag. 😝. Undrar om anckarcrona kommer att klara av landslagsjobbet när han inte kan smöråka på extremt duktiga hästmänniskor och atleter som Peder, Malin, Henrik, Rolf göran. Fast rgb är väl på gång med sin häst. Det finns absolut fler men de har varit extremt duktiga länge nu. Henrik sliter väl ett tag till. Vm 2026 sa ni?
Jag förstår faktiskt inte domedagssnacket. Vad är det som säger att Roffe, Peder och Henrik inte skulle kunna glänsa igen bara för att de misslyckades på ett OS :confused: ?
 
Du var bättre än jag. 😝. Undrar om anckarcrona kommer att klara av landslagsjobbet när han inte kan smöråka på extremt duktiga hästmänniskor och atleter som Peder, Malin, Henrik, Rolf göran. Fast rgb är väl på gång med sin häst. Det finns absolut fler men de har varit extremt duktiga länge nu. Henrik sliter väl ett tag till. Vm 2026 sa ni?
Tycker nog det är lite väl hårt dömande utefter ett enda mästerskap där omständigheter så som extremvärme och tufft underlag har gjort att många presterat sämre än vad vi kanske väntat, inte bara svenskar. Jag tror Henrik A har en plan, såklart hade han inte räknat med den här prestationen men självklart fattar han väl att dessa hästar blir för gamla för mästerskap och har en plan för landslaget i framtiden. Vi har flera ryttare på väg upcoming och så vitt jag vet finns det fler potentiella mästerskapshästar i stallen hos både Peder, R-G och Henke. De lär inte stå och falla med en häst utan har redan i bakhuvudet fler hästar som de formar till mästerskap. De ryttare som är upcoming har kanske inte flera potentiella mästerskapshästar i stallet men deras bästa hästar lär räcka till för nästa fyra års större hoppningar. Om de håller sig på benen och inte blir skadade då.
 
Jag har precis kollat klart på alla sändningar från hoppningen och det har varit spännande att följa :) många fina hästar som jag ser fram emot att se mer av i framtiden. Kommer även att bli intressant att se vilka hästar som byter ryttare och jag hoppas att vissa hästar matchas bättre.

Tråkigt mästerskap för Sveriges del och lite av en besvikelse. Samtidigt ska vi alla komma ihåg vad de svenska ryttarna och svenska laget har åstadkommit de senaste åren. Förutom alla guld och placeringar på mästerskap har HvE vunnit världscupen, finalen av GCT i Prag och Top 10-finalen i Genève. Peder har vunnit den individuella ligan av GCT och en tredjeplats i Top 10-finalen. Det finns såklart mer framgångar att rada upp, men detta är vad jag kommer på på rak arm.

Det har varit fantastiska år för de svenska ryttarna. Nu hoppas jag att man kan ta nya tag och tänka framåt :)
 
Tycker nog det är lite väl hårt dömande utefter ett enda mästerskap där omständigheter så som extremvärme och tufft underlag har gjort att många presterat sämre än vad vi kanske väntat, inte bara svenskar. Jag tror Henrik A har en plan, såklart hade han inte räknat med den här prestationen men självklart fattar han väl att dessa hästar blir för gamla för mästerskap och har en plan för landslaget i framtiden. Vi har flera ryttare på väg upcoming och så vitt jag vet finns det fler potentiella mästerskapshästar i stallen hos både Peder, R-G och Henke. De lär inte stå och falla med en häst utan har redan i bakhuvudet fler hästar som de formar till mästerskap. De ryttare som är upcoming har kanske inte flera potentiella mästerskapshästar i stallet men deras bästa hästar lär räcka till för nästa fyra års större hoppningar. Om de håller sig på benen och inte blir skadade då.
Eftersom anckarcrona uppenbarligen inte någonsin hade tänkt släppa in Malin och Indiana eftersom han inte gjorde det när catchmenots inte räckte till så borde Malins plats gått till en yngre förmåga som kunde ha sett och lärt. Tycker jag. Framtiden får utvisa, vi får se.
 
Eftersom anckarcrona uppenbarligen inte någonsin hade tänkt släppa in Malin och Indiana eftersom han inte gjorde det när catchmenots inte räckte till så borde Malins plats gått till en yngre förmåga som kunde ha sett och lärt. Tycker jag. Framtiden får utvisa, vi får se.
Men det är ju bara rena rama spekulationer! Ingen av oss kan väl veta hur snacket gick, hur ryttarna presterade på träningar, vilken form hästarna var i, eller någon av alla andra variabler som spelade in? Det är säkert långt ifrån så självklart och enkelt att välja ut ryttare som det kanske kan verka för oss som inte är på plats!
 
Eftersom anckarcrona uppenbarligen inte någonsin hade tänkt släppa in Malin och Indiana eftersom han inte gjorde det när catchmenots inte räckte till så borde Malins plats gått till en yngre förmåga som kunde ha sett och lärt. Tycker jag. Framtiden får utvisa, vi får se.
Nu är ju inte du förbundskapten. Jag kan väl ändå tycka att de på papperet starkaste ryttarna var uttagna. Klart som fan att sådana som dig tar chansen att snärta honom på näsan och säga vad var det vi sa när det inte gick - men argument så som att indiana minsann är roligare att titta på är nog inget hållbart argument. Jag tror till exempel inte alls att Indiana hade varit så mycket mer framgångsrik, Malin hade säkert hållt sig kvar, so far so good, men jag ser mer ekipaget som en stabil tredjeryttare i ett lag som är jämn och bra än den som faktiskt slåss om några medaljer. Det är ju bara spekulationer liksom att det skulle gå bättre för dem...
 
Nu är ju inte du förbundskapten. Jag kan väl ändå tycka att de på papperet starkaste ryttarna var uttagna. Klart som fan att sådana som dig tar chansen att snärta honom på näsan och säga vad var det vi sa när det inte gick - men argument så som att indiana minsann är roligare att titta på är nog inget hållbart argument. Jag tror till exempel inte alls att Indiana hade varit så mycket mer framgångsrik, Malin hade säkert hållt sig kvar, so far so good, men jag ser mer ekipaget som en stabil tredjeryttare i ett lag som är jämn och bra än den som faktiskt slåss om några medaljer. Det är ju bara spekulationer liksom att det skulle gå bättre för dem...
Ska alla jämnt hålla käften för att det är det man gör inom ridsporten?

Det går att kritisera en individuell landslagsuttagning som baseras på en dålig laginsats. Det får man göra och har han tagit ut en ryttare för att den är stabil finns det väl mindre erfarna stabila ekipage som kunde ha vunnit på erfarenhet från os-banor vilka är lite speciella som jag förstått det. Hade han aldrig tänkt släppa in Malin vilket tycker jag det verkar som då borde han inte ha tagit ut henne utan en yngre förmåga.
 
Ska alla jämnt hålla käften för att det är det man gör inom ridsporten?

Det går att kritisera en individuell landslagsuttagning som baseras på en dålig laginsats. Det får man göra och har han tagit ut en ryttare för att den är stabil finns det väl mindre erfarna stabila ekipage som kunde ha vunnit på erfarenhet från os-banor vilka är lite speciella som jag förstått det. Hade han aldrig tänkt släppa in Malin vilket tycker jag det verkar som då borde han inte ha tagit ut henne utan en yngre förmåga.
Vad menar du med ”inte tänkt släppa in”? Hon var reserv, självklart hade hon gått in om någon annan häst blivit halt eller annat skett som gjorde att nån annan inte kunde delta, det är ju det som är reservens syfte.

Hade du tyckt det var lika bra med en oerfaren reserv om något faktiskt hänt med någon annan så den behövt tävla och han inte tagit med Malin i den situationen?
 
Ska alla jämnt hålla käften för att det är det man gör inom ridsporten?

Det går att kritisera en individuell landslagsuttagning som baseras på en dålig laginsats. Det får man göra och har han tagit ut en ryttare för att den är stabil finns det väl mindre erfarna stabila ekipage som kunde ha vunnit på erfarenhet från os-banor vilka är lite speciella som jag förstått det. Hade han aldrig tänkt släppa in Malin vilket tycker jag det verkar som då borde han inte ha tagit ut henne utan en yngre förmåga.
Nu är det ju inte Ankarcrona som är helt ensam att ta ut lag till OS, olympiska kommittén är ju de som har slutgiltigt beslut i alla sporter vilka som får åka och ridsporten är ju inte uppbyggd för att få med folk att se och lära liksom. I andra sporter går det om man är ung, det gäller ju då ungdomar och juniorer som klarat gränserna med nöd och näppe men ses som extrema talanger och gjort något extraordinärt året innan (framförallt i skidsport och friidrott brukar de kunna få en plats) och som får åka för att se och lära vilket är omöjligt inom ridsporten som den är uppbyggd, jag förstår inte heller vilken young rider vi har i dagsläget som skulle kunna hoppa OS-banor?

Han släppte ju inte in R-G heller i Tokyo trots att hans prestationer under året före var starkare än Malins har varit nu. Vi vet ju i övrigt ingenting hur snacket har gått mellan ryttare, lagkapten, SOC, veterinär och hela teamet som har varit där. Ankarcrona bestämmer liksom inte det här ensam.
 
Nu är det ju inte Ankarcrona som är helt ensam att ta ut lag till OS, olympiska kommittén är ju de som har slutgiltigt beslut i alla sporter vilka som får åka och ridsporten är ju inte uppbyggd för att få med folk att se och lära liksom. I andra sporter går det om man är ung, det gäller ju då ungdomar och juniorer som klarat gränserna med nöd och näppe och som får åka för att se och lära vilket är omöjligt inom ridsporten som den är uppbyggd, jag förstår inte heller vilken young rider vi har i dagsläget som skulle kunna hoppa OS-banor?

Han släppte ju inte in R-G heller i Tokyo trots att hans prestationer under året före var starkare än Malins har varit nu. Vi vet ju i övrigt ingenting hur snacket har gått mellan ryttare, lagkapten, SOC, veterinär och hela teamet som har varit där. Ankarcrona bestämmer liksom inte det här ensam.
Fast ja, jag tycker att ett mindre erfaret ekipage borde getts erfarenheten av OS om Malin faktiskt inte gavs chansen när catchmenots inte lyckades i lagtävlingen. Catchmenots är faktiskt 18 år och underlaget visste de inte var perfekt för barfotahästar. Malin och Indiana kunde fått chansen annars borde de inta tagit ut henne. Malin klarade trycket under os i Tokyo alltså är uttagningen där inte något jag diskuterar nu.
 
Fast ja, jag tycker att ett mindre erfaret ekipage borde getts erfarenheten av OS om Malin faktiskt inte gavs chansen när catchmenots inte lyckades i lagtävlingen. Catchmenots är faktiskt 18 år och underlaget visste de inte var perfekt för barfotahästar. Malin och Indiana kunde fått chansen annars borde de inta tagit ut henne. Malin klarade trycket under os i Tokyo alltså är uttagningen där inte något jag diskuterar nu.
Och när SOCs regler säger ifrån? Ska karlstackarn få ut för det också? Såklart vi alla kan vara duktiga och sitta här och slå oss på bröstet och vara efterkloka, men sanningen att säga är ju att peders häst varit så jävla mycket bättre än Indiana det senaste året.
 
Eftersom anckarcrona uppenbarligen inte någonsin hade tänkt släppa in Malin och Indiana eftersom han inte gjorde det när catchmenots inte räckte till så borde Malins plats gått till en yngre förmåga som kunde ha sett och lärt. Tycker jag. Framtiden får utvisa, vi får se.
I min tv sa Henrik Jonsson tydligt att en reserv endast går in om det händer något med en ordinarie häst eller ryttare. Minns inte exakt hur han formulerade sig, men det kändes som att det var riktat till alla som spekulerat kring varför hans fru inte fick starta i den individuella klassen.

Alltså fanns aldrig alternativet att Malin skulle släppas in den här gången, hon skulle hoppa in ifall någon av de ordinarie fick förhinder.
 
I min tv sa Henrik Jonsson tydligt att en reserv endast går in om det händer något med en ordinarie häst eller ryttare. Minns inte exakt hur han formulerade sig, men det kändes som att det var riktat till alla som spekulerat kring varför hans fru inte fick starta i den individuella klassen.

Alltså fanns aldrig alternativet att Malin skulle släppas in den här gången, hon skulle hoppa in ifall någon av de ordinarie fick förhinder.
Ja, exakt, det är ju så en reserv fungerar. Det är inte som en avbytare i fotboll som ingår i laget och kan bytas in ”när som helst, oavsett anledning”.
 
Ok, jag tänkte mer avbytare, absolut. Peder Fredriksson var väl typ 20 när han fick följa med på sitt första os? Malin var väl inte last gammal heller och inte Peders fru lisen bratt när hon fick tävla os. Nog tror jag det finns ekipage därute som gärna varit peppande reserver. Jag tror anckarcrona är kvar så länge det är det här gänget sen avslutar han nog, jag tror inte han vill vara kvar i en nyuppbyggnadsfas. Om resten av landslagsledningen som tillsammans varit ansvariga har bytts ut efter hand eller nu vet inte jag.
 
Ok, jag tänkte mer avbytare, absolut. Peder Fredriksson var väl typ 20 när han fick följa med på sitt första os? Malin var väl inte last gammal heller och inte Peders fru lisen bratt när hon fick tävla os. Nog tror jag det finns ekipage därute som gärna varit peppande reserver. Jag tror anckarcrona är kvar så länge det är det här gänget sen avslutar han nog, jag tror inte han vill vara kvar i en nyuppbyggnadsfas. Om resten av landslagsledningen som tillsammans varit ansvariga har bytts ut efter hand eller nu vet inte jag.
Skillnaden är dock att Peder och Malin inte slog ut någon mer rutinerad ryttare med bättre meriter utan att de var med i A-truppen redan då ;). Sverige har idag sju ryttare i A-truppen, fyra har fått rida OS och på meriter blev Malin reserv, Peders häst har helt enkelt bättre meriter än Indiana. Jens har skadad häst men var ju också fått vara med, samma med Wilma där det mest diskuterats om hon skulle ha tagit Malins plats, inte huruvida hon ska ingå i de tre som blir uttagna till laget, Petronella platsar inte i ett OS-lag på meriter i år helt enkelt.

När Peder red sitt första OS i fälttävlan och Malin red sitt första, så var de fortfarande bland de bästa meritmässigt som Sverige hade. Skulle vi haft någon i år med bättre meriter än de som blev uttagna hade den givetvis ridit i OS, oavsett ålder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 774
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
65 981
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp