Hedinn
Moderator
Kan förresten lägga till vad gäller första stycket här, att det ändå var ett medvetet risktagande med hundarna att ha dem lösa. Ena höll sig alltid extremt nära hästen, den andra var äldre och kunde komma på efterkälken, men vi ansåg att det ändå var sjysstare mot hunden att låta honom följa med på ridturer (vilket han älskade) och ta den (minimala) risken vi ansåg det vara att han kunde lulla iväg och bli tagen av varg. Det fanns stora vägar intill skogen också och vi ansåg inte vargrisken vara större än vägrisken, om man säger så.Jag jobbade i ett stall i Värmland när Rialavargen flyttat dit. Standard vid kvällsfodringen var att höra vargyl från skogen intill. Fanns de som inte vågade släppa ut sina hundar i trädgården efter det (övergick mitt förstånd, varg hade alltid funnits i de skogarna) pga ryktet han hade. Själv red jag ut i skogen med lösa hundar utan problem, det enda jag red på regelbundet var älg.
Bara för att koppla tillbaka till ursprungsinlägget. Är man orolig skulle jag säga håll hundarna kopplade och prata mycket med dem när man är ute, så lär man inte riskera att stöta på någon.
Sen är det nog inte fel att läsa på fakta heller. Och då menar jag inte nyhetsartiklar utan generell vargfakta. För som någon skrev är vi ju generellt mer rädda för det vi vet lite om. Jag älskade vargar som barn och såg massor av dokumentärer och hade även nåt ”faktadatorspel” om varg. Har aldrig varit rädd för att stöta på varg ute i skogen, trots att jag bott, ridit och gått med hund i vargtäta områden. Björn och vildsvin tycker jag är mycket obehagligare - för att kunskapen är så mycket lägre om dem och deras beteende.
Bara så ingen får för sig att jag säger ”det är lugnt, släpp ut hundarna lösa i vargrevir”. Är det hundar som inte håller sig nära och man är orolig för risken med varg, då är det bättre att hålla dem kopplade i såna områden såklart.
Personligen har jag alltid sett risken som så liten att jag är mer ”händer det så händer det”, dvs precis som vilken annan olycka som helst som kan uppstå när man har en hund lös. Har man inte den inställningen är det kanske mindre vettigt att ha hunden lös där det finns varg, om man riskerar att bli ännu räddare om något händer eller kanske anklagar sig själv för att inte ha skyddat hunden bättre.