De två första länkarna är samma fall och en annan av länkarna gäller ett fall i Finland. I två av de svenska fallen var det just en hona med unge, i det tredje misdtänktes det.
Ja, och enligt definitionen från SAOL och SO skulle jag alltså inte kalla en varg(eller björn) som bara iakttar på avstånd för en incident. För det mesta är vi inte ens medvetna om dessa "incidenter".
Ok, jag googlade snabbt som sagt och eftersom den ena jobbar med skog och den andra skulle vara en bärplockare missade jag att det var samma. My bad!
Ja, Finland har ju liknande omständigheter som Sverige, så jag tog med den också.
Nej, som sagt skulle jag kalla det för incident om det händer och människan upplever det som obehagligt, eller starkt obehagligt.
Om någon skulle bli väldigt rädd vid ett vargmöte och börjar springa för att ta sig därifrån, snubblar och ramlar - skulle du då ta det för helt osannolikt att en varg skulle triggas av det? För det är en grej som jag tänker inte är särskilt orimlig vid ett möte som annars skulle kunnat vara ganska odramatiskt.
Senast ändrad: