Vet flera sådana telefoner som klarade åska, en slutade bara ringsignalen funka efteråt, en annan var precis som innan. Nu vet jag förstås inte hur långt tillbaka i tiden du menar, för mig är det 80- och 90-tal. Kanske blivit andra telefonledningar osv sedan dess. Nåväl, nu använder väl de flesta mobiltelefon, svårare för åskan att slå sönder.
Jag menar telefoner med nummerskiva. På 90-talet var det väl knappast någon som hade nummerskiva på telefonen längre? Mina föräldrar var inga moderna människor men visst hade vi uteslutande knapptelefoner i början av 80-talet. En telefon med nummerskiva kan självklart klara åska. Det kan även dagens telefoner men det är inte så att telefoner med nummerskiva var bättre utan det är mer slumpen som avgör om telefonen håller än om det är en telefon med skiva eller knappsats.
Andra telefonledningar har det inte blivit. Kopparledningarna är på de flesta ställen samma som en gång i tiden sattes upp. De har bara lagats och lappats. Det är därför den fasta telefonen försvinner på många håll nu för det är för dyrt att underhålla kabeln och ersätts det inte med fiber så blir det ingen fast telefon.
Man ska undvika att prata i mobil när det åskar eftersom åskan kan slå ner även i den.