Orientering, varför är det så hemskt?

Vilken bra fråga, för nu när jag tänker på det så är det jättekonstigt att jag avskydde det i skolan. Jag gillade ju att springa, arbeta självständigt och vara i skogen, och själva grejen med att leta efter saker med hjälp av en karta låter som något jag borde ha älskat. Ändå avskydde jag det alltså. Förklaringen jag kommer fram till när jag tänker på det är hemsk, nämligen att idrottsläraren fick mig att känna mig sämst innan jag ens provat. Det kändes alltid som att hon talade till de populära tjejerna som spelade fotboll och automatiskt såg oss andra som några som behövde övertalas att göra något vi ändå inte skulle vara särskilt bra på. Fruktansvärt ju. Minns hur förvånad hon var när jag vann något lopp på en friidrottsdag och jag förstod inte varför hon var så förvånad, jag red ju två hästar om dagen och sprang hemma och hade superkondis. Men i hennes ögon var jag ingen sportig tjej på något vis.

Jag borde egentligen prova orientering nu på nytt, det verkar kul!
 
Jag har inget emot orientering, jag van skolorienteringen första gången jag var med (hade en del erfarenhet av karta och kompass) och två klasskompisar jag gick ikapp och som var helt lost blev tvåa när de hängde på mig.
 
Tillägg på skolorienteringen: jag var en sån som de andra frågade, framför läraren och om de frågade läraren hänvisade han till mig... Det här var i mellanstadiet. "Orienteringen" gick även oftast ut på att leta pokemon på skolgården med hjälp av en felritad karta... Så nu när jag tänker på det förstår kag fullt ut, och hoppas att fler vågar sig på att vara mef någon gång. Jag har nog inte träffat en otrevlig orienterare, de brukar vara sociala, pratglada och hjälpsamma(sen gäller ju inte det alla, men det är min erfarenhet. :)
 
Jag avskydde orientering hela grundskolan. Det var aldrig någon som förklarade hur en karta användes och var man i grupp tog en täten och stack. De andra fick hänga på bäst de kunde. Är man som mig - dvs lite klumpig av sig - var det inte jättekul...

Sen fick vi en deadline, vi skulle springa en "bana" och ta fem kontroller på 40min, banan var typ 5008m. Kom man in en sekund efter 40min så ströks resultatet för att man då fuskat i form av att använt mer tid än man fick. Jag och min kompis kom in på 40min och 10 sekunder och hade lyckats ta alla kontroller (ehem, en kompis i en grupp som orienterade tidigare på dagen talade om för oss exakt var vi skulle gå och vi följde bara bilden i mobilen som visade pilar utefter vart vi var :angel:). Vi sprang som idioter och lyckades i alla fall tjata oss till att i alla fall godkännas när det bara var 10 SEKUNDER.

En anledning till att jag inte gillade orienteringen var också för att jag har fobi för träd. Tycker att det är jätteläskigt när de hänger och det känns som att de ska anfalla mig, så när det var orientering utanför stigarna... tja. Jag var rätt körd då eftersom jag vägrade gå in i den "riktiga" skogen :D

Minns i typ 8an när läraren lessnade på oss totalt och bara "asså jag kan sätta upp lite "hinder" i gymnastiksalen då så kan ni få orientera där istället!". Vi hade då klagat på att det var svårt att orientera i skogen där militärer övade orientering, löpning och skytte... hur man nu jämförde oss med nivån på militärer O_o
 
Det här med kompass har jag aldrig förstått mig på, går bara vilse med en sån. Jag passar kartan efter saker som finns i skogen (som stigar, vägar och byggnader), och har aldrig haft problem med att passa kartan.

Det är ju bland annat när det inte finns något av det du beskriver att passa kartan efter som man springer efter kompassen :) Att orientera enbart efter höjdkurvor utan kompass i flackare terräng är inte omöjligt, men duktigt svårt, exempelvis.
 
Det är ju bland annat när det inte finns något av det du beskriver att passa kartan efter som man springer efter kompassen :) Att orientera enbart efter höjdkurvor utan kompass i flackare terräng är inte omöjligt, men duktigt svårt, exempelvis.
Och jag har aldrig orienterat i sådan terräng, jag har tävlat som högst D12 :D
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)
För att det är fullständigt omöjligt att förstå sig på den där förbaskade kartan :D :arghh:
 
Jag hatade all gympa och orientering ingår i det.
Men annars så ja, jag fick aldrig förklarat för mig hur det funkade. Fick aldrig lära mig att tyda den där kartan och hade typ världens sämsta lokalsinne. Jag hängde på någon annan och så hade jag fullt upp med att bara hänga med, jag var långsammast i klassen och mest till besvär för den jag var med.

Det är väl såhär i efterhand mest det jag hatade med idrotten överlag egentligen. Jag har aldrig någonsin fått förklarat för mig hur fotboll funkar, hur basket funkar, hur bandy funkar, hur någon sport alls som förekom funkar. Man skulle bara veta ur tomma intet och, well, jag visste inte. Kombinerat med att jag var långsam och allmänt dålig på det mesta gav inga fördelar precis.
Jag föredrog badminton. Har än idag ingen koll på reglerna men det var ändå rätt straight forward och min långsamhet ställde inte till det där. Och friidrotten var helt okej också. Jag vet inte vad det var med lärarna och friidrott men i friidrott förklarade de faktiskt hur det funkade! :eek:
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)
Jag avskydde orientering i skolan. Jag hittade aldrig kontrollerna, och då är ju orientering inte särskilt kul. Minns med avsmak kartorna där man skulle försöka hitta en sten bredvid en stig eller ngt, och hela skogen var full med stenar och stigar så man kunde aldrig hitta var man var nånstans.
 
Jag vet inte vad det var med lärarna och friidrott men i friidrott förklarade de faktiskt hur det funkade! :eek:
Ja, samma i de skolor jag gick i! Alla friidrottsgrenar fick vi instruktioner och förklaringar till men aldrig till något annat. Fotboll verkade bara förutsättas att man kunde, men jag kunde ju inte ens sparka bollen på nåt vettigt sätt och fick noll hjälp.
 
Jag var nog ganska dålig på orientering men gillar att vara i skogen och alla stigletar-timmar med häst gjorde mig väl ganska obekymrad om att komma vilse. Så när det var orientering på schemat var det en lättnad, för då slapp lagsporter med bollar.
 
Jag vet att liknande ämnen kommit upp tidigare och summan av kardemumman verkar vara att beklämmande många idrottslärare/skolor misslyckas fatalt med att väcka rörelseglädje och intresse för sport hos sina elever. Till och med tvärt om, de stryper det intresse som redan finns många gånger.
Varför är det så tror ni?
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)

Jag tycker väl inget om det direkt. En gång kom jag och kompis etta i skoltävlingen. Andra gången började skolan organisera skallgång när vi varit borta/vilsna en halvdag. Vi kom tillbaks just innan det kördes igång.
Det var ju roligare första gången än den andra då vi trötta och hungriga hasade runt i blindo i en stor skog.:laugh:
 
Ja, samma i de skolor jag gick i! Alla friidrottsgrenar fick vi instruktioner och förklaringar till men aldrig till något annat. Fotboll verkade bara förutsättas att man kunde, men jag kunde ju inte ens sparka bollen på nåt vettigt sätt och fick noll hjälp.
Men precis! Just fotboll var nästan minsta pinan för mig. Inte för att jag kunde nånting, utan för att killarna som spelade på fritiden tog över och gjorde det så jävla enkelt för mig att hålla mig undan.

Dans fick vi också instruktioner i förvisso och surprise surprise, danslektionerna var faktiskt rätt okej! Det som sabbade var mest vetskapen att man under den årliga påskdansen, som lektionerna var förberedelse inför, inte fick tacka nej om man blev uppbjuden :turd:
 
I mitt fall, för att lärarna gjorde det tråkigt. All idrott var tråkig och hemsk och det trots att jag i mig själv har och hade en enorm rörelseglädje. När lärarna själva ser idrott som ett straff där de får och ska plåga eleverna så mycket som möjligt blir det inte mycket som är kul.

Jag skulle vilja se den lärare i övriga ämnen som anser att eleverna redan ska kunna det som ska göras för exakt så var det på gympan. Man förutsattes kunna allt innan och inget skulle läras ut utan man skulle bara göra. Då blir det inte roligt. En förutsättning för att kunna göra något är att få veta hur det ska göras. Det är ingen skillnad på att lära sig spela fotboll och att lära sig läsa och när det kommer till läsning var det ingen lärare som struntade i eleverna som inte kunde och bara ägnade sig åt de som redan kunde utan det var självklart att de som inte kunde fick mest tid och mest hjälp.

Så, helt och hållet lärarnas fel. En dålig lärare kan förstöra enormt mycket och det är inte alla som kan lägga en lärares taskiga attityd åt sidan och prova på saker och ting på eget bevåg utan de förblir i tron att de inte kan/inte är intresserade istället för att hitta till det som faktiskt intresserar dem. Skulle min biologi och kemilärare se mig idag t ex hade de inte trott sina ögon, ytterligare asdåliga lärare som gjorde allt i sin makt för att förstöra ungas önskan och vilja att lära genom att förstöra intressanta ämnen med sin egen tråkiga attityd.
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)
Jag gillar inte terränglöpning i sig, och gillar inte den typ av kartläsning orientering kräver 😉
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)

Skolidrotten lyckades bara med en sak för min del. Att få mig att helt avsky all form av idrott/träning förutom ridning. Jag har analyserat anledningen i efterhand och kommit fram till att det nog beror på att ingen av dem egentligen har undervisat och försökt lära ut. De har bara sagt "nu ska ni utöva sport X". Oftast var det bollsport eller löpning. Och jag var kass på allt. "Träning är inte min grej" var ett uttryck jag trodde på fullt ut! Tack till alla idrottslärare jag haft!

Orientering har nog råkat ut för samma sak. Idrottslärare som inte undervisar kan förstöra mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 734
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 984
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 879
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp