Problem med 2 tikar

Olsson24

Trådstartare
Hej!
Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue dog”hon är 1 år 3 mån, kom till oss för 3 mån sedan, hon är glad , framåt & lyssnade från början när den äldre tiken sa ifrån , ex. När hon försökte gå fram till den äldre tikens matskålen under måltider. Nu senaste månaden lyssnar hon inte längre utan går fram ändå likaså till ex den äldre tikens leksak, när den äldre tiken då hugger som markering ut i luften mot den yngre tiken så svarar hon med att gå i närkamp & de tumlar runt på golvet, hos oss bor även en kastrerad hanhund, öven han fransk bulldog, 7 år & uppfostrad av den äldre tiken. När tikarna bråkar börjar även han bita på den äldre tiken som alltid varit alfa tik, så hon får både den yngre 1 åriga tiken & hanhunden på sig . Vi är så klart framme snabbt & kastar ut hanhunden & särar på tikarna. Flera gånger när de tumlar runt på golvet hamnar den äldre tiken på rygg. Den yngre tiken slutar då bråket. Det har hittills inte varit regelrätta hundslagsmåls med bitskador eller blodspillan utan mer att de markerar mot varann & tumlar runt på golvet. Min fråga: hur kan jag få detta att upphöra? Beteendet startades nu när den yngre tiken gick in i könsmognad & började löpa för 3 v sedan . Kan en kastrering hjälpa så den yngre tiken blir mindre bråk-benägen mot den äldre tiken? Så fort dom lugnat sig efter sina bråk skyndar den äldre tiken fram & ska tvätta /slicka den yngre tiken både i ansikte & mun & på kropp. Dom sover gärna tätt bredvid varann & då är det alltid den yngre tiken som söker den äldre för att sova tätt bredvid henne i ex soffan . Jag blir inte klok på dom!
Tacksam för kloka svar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 305
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 670
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 199
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 877
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp