(Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för våra katter.
Vi har tre katter i hemmet, sedan innan vi köpte vår hund. De är hundvana sedan innan - dock var hon en hund som inte nämnvärt brydde sig om katterna, de samexisterade. Jag förutsatte att det skulle funka den här gången också eftersom hunden kom som valp.
Vi har sedan dag 1 passat på dom, tillrättavisat vår hund och försökt hålla isär, och släppa ihop unde kontrollerade former, men vi når inte fram till honom att lyssna utom just för stunden. Katterna kan inte röra sig i huset förrän vår hund är där och jagar, tuggar och brottas med dom.
Katt 1 bryr sig inte så mycket, hon lägger sig platt tills det yrt tussar av hennes päls över hela golvet och vi bryter.
Katt 2 vänder och fräser när hon tappar tålamodet vilket hjälper typ 1 sekund, då har hon fått in många smällar på honom. Henne lyckas han aldrig brotta ner men hon är bra less på honom, det märks.
Katt 3 är livrädd och skriker. Hon är mindre än de andra och vår hund 3-4 ggr större än hon. Hon är även njursjuk, har forl och är en riktig liten fegis, henne har vi daltat mycket med genom åren. Hon skriker när han brottar ner henne så det gör ont i mitt hjärta. Henne ser vi nästan aldrig längre.
Vi får hålla vår hund instängd när katterna ska kunna komma fram och äta. Vi har kompostgaller runt kattlådorna för att han inte ska attackera dom när de går på toa. Katterna kan aldrig komma fram och ligga och kela om inte hunden är inlåst.
Han är inte aggressiv utan för honom är de leksaker, han vill leka, brottas och busa som han gör med sina hundkompisar. Vi leker såklart också med honom. Jag har svårt att se hur vi ska kunna aktivera honom mer. Vi har tänkt att vi fortsätter vara konsekventa, säger åt honom, plockar bort honom. Men det har gått mer än ett år nu. Finns det någon som har löst problemet?
Det känns bara som en belastning att ha hund. Jag har aldrig riktigt kunnat klicka med honom på grund av det här, jag saknar mina katter in i själen, som sov hos mig i sängen förut, som hoppade upp och la sig tvärs över mig i soffan framför en film. Låg utsträckta framför brasan och myste och kom och tyst höll mig sällskap när jag hade migrän. Nu är de högst upp i sitt klätterträd eller intryckta under sängen. Jag har haft katt i hela mitt liv och kan inte tänka mig livet utan katt - men det är så det är nu i princip.
Jag är helt matt! Nu har det gått ett år och tre månader. Vi pratar om omplacering, där jag har kommit till punken där vill omplacera honom till en trevlig aktiv familj med fler hundar han kan busa med. Resten av familjen vill att vi ska ge det mer tid - allt ansvar för hunden ligger dock på mig - utöver lek och promenader. Mer och mer försöker jag fösa över ansvaret på de andra i familjen, men då blir liksom inte klorna klippta, pälsen inte borstad eller trimmad.
Jag vet att han är en unghund fortfarande. Men jag VILL inte längre. Det blir ju inte bättre. Jag måste få höra solskenshistorier - eller klokt input, annars flyttar jag snart ut själv. Omplacera katterna är INGET alternativ.
Har ett anonymt nick och är det någon jag känner privat så ta det gärna via pm för jag vill kunna ventilera det här anonymt, det finns både ilska, frustration och skam med i den här bilden...