Orientering, varför är det så hemskt?

Min gamle far tycke att jag som ung skulle inte bara intressera mig för idrott, utan även utöva någon sådan. Med tanke på mitt intresse för kartor försökte han få mig aktiv i en orienteringsklubb.
Det gick så långt att han faktiskt fick mig att starta en tävling.

Men i slutet på tävlingsdagen, när jag kom promenerande in i målområdet från höger, höll tävlingsledningen på att organisera skallgång efter mig. Jag hade exemplariskt funnit alla kontroller, och aldrig någonsin känt mig borttappad. Ändå tyckte far min att det fanns nåt slags mått av skämmighet i den dagen, så mina dagar som aktiv orienterade sluträknades som endast en.
 
Min bästa kompis i skolan gick på orientering och jag var bra på att kuta så det var ju bara att hänga på helt enkelt. Vi var alltid snabbast. 😁 I övrigt tyckte jag det var fruktansvärt tråkigt.
 
Min familj är orienterarfamilj så jag är uppväxt med det, men jag slutade i tonåren då jag hellre spelade fotboll och red så när jag fick vara hemma själv på helgen när de var iväg och sprang slutade jag. Jag är bra på att läsa kartor och när det var orientering i skolan tog jag det lilla lugna, lästa kartan och teamade ihop med en kompis som tyckte om att springa (jag gillade inte det då) så jag läste kartan, gav henne instruktioner om hur hon skulle hitta kontrollen så tog hon startkortet och sprang dit, sen visade jag vägen till nästa kontroll osv :D
 
Min familj är orienterarfamilj så jag är uppväxt med det, men jag slutade i tonåren då jag hellre spelade fotboll och red så när jag fick vara hemma själv på helgen när de var iväg och sprang slutade jag. Jag är bra på att läsa kartor och när det var orientering i skolan tog jag det lilla lugna, lästa kartan och teamade ihop med en kompis som tyckte om att springa (jag gillade inte det då) så jag läste kartan, gav henne instruktioner om hur hon skulle hitta kontrollen så tog hon startkortet och sprang dit, sen visade jag vägen till nästa kontroll osv :D
Haha var du min bästis i skolan eller. 😂😁
 
I andra sporter så förklarar man ju grejer först.

Fast stämmer det? Det stämde inte där jag gick i skolan. Fotboll till exempel. Vi fick aldrig någon genomgång om hur man spelar fotboll. Stolpe? Vad är det? Straff? Vad är det? Inkast? Vad är det? Och i fotboll ska man väl inte ens kasta?

Kartläsning hade vi i alla fall någon genomgång i. Likaså dans. Men jag tror aldrig vi hade någon genomgång av hur man utför någon lagsport utan det förutsattes man kunna. Eller åtminstone kunna lära sig utan genomgång.

Sorry att det blev OT.

Jag gillar orientering.
 
Fast stämmer det? Det stämde inte där jag gick i skolan. Fotboll till exempel. Vi fick aldrig någon genomgång om hur man spelar fotboll. Stolpe? Vad är det? Straff? Vad är det? Inkast? Vad är det? Och i fotboll ska man väl inte ens kasta?

Kartläsning hade vi i alla fall någon genomgång i. Likaså dans. Men jag tror aldrig vi hade någon genomgång av hur man utför någon lagsport utan det förutsattes man kunna. Eller åtminstone kunna lära sig utan genomgång.

Sorry att det blev OT.

Jag gillar orientering.

Alla föds ju med fotboll och hockey i blodet. :angel:
 
Jag tycker att orientering är världens bästa sport. Men är också lite partisk ;)

Men det många ju inte många idrotter där barn, mamma, mormor och gammelmormor kan åka till samma tävling och tävla samtidigt. (Och under tiden lämna in de minsta barnen på arrangerad barnpassning). Eller för all del springa utan att tävla, eftersom det finns öppna klasser i olika svårighetsgrader där man får se kartan innan, starta när man vill och få resultat om man vill på samtliga tävlingar parallellt med tävlingsklasserna. Dessutom tävlar världselit och nybörjare tillsammans på samma tävling. Sist på o-ringen lyckades jag (ytterst medioker deltagare i öppen klass) med konststycket att komma in på upploppet samtidigt som segraren i damelitklassen. Var lite fler tv-kameror, fotografer och publik riktade mot mig än jag tänkt mig :p Som tur var blev jag ifrånsprungen på nolltid :D

Men jag har inte alls svårt att förstå varför så många tycker det är tråkigt med orientering i skolan. Där har man ju tagit bort det roliga med orientering, ger folk en karta med orden "hitta kontrollerna sen är ni klara" typ. (iaf var det så på min tid). Lite som att man på fotbollstimmarna hade tagit bort målen, struntat i att dela in folk i lag och sedan sagt "spela nu fotboll i 30 minuter, sen är ni klara".
 
Fast stämmer det? Det stämde inte där jag gick i skolan. Fotboll till exempel. Vi fick aldrig någon genomgång om hur man spelar fotboll. Stolpe? Vad är det? Straff? Vad är det? Inkast? Vad är det? Och i fotboll ska man väl inte ens kasta?

Kartläsning hade vi i alla fall någon genomgång i. Likaså dans. Men jag tror aldrig vi hade någon genomgång av hur man utför någon lagsport utan det förutsattes man kunna. Eller åtminstone kunna lära sig utan genomgång.

Sorry att det blev OT.

Jag gillar orientering.

Precis min tanke, kan inte minnas att jag nånsin fått några regler förklarade för mig angående typ fotboll och innebandy. Fy fan vad tråkigt det var.
Tyckte mycket bättre om orientering. Jag har bra lokalsinne, kunde läsa kartor och förstod kompassen (men det var nog min pappa som lärde mig det, inte någon lärare). Jag var inte så snabb i löpning, men i orientering spelade det mindre roll. Slapp dessutom att få bollar i huvudet.
 
Hej!
Har sett att flera verkar tycka att det är fruktansvärt hemskt att orientera, men har inte velat ta upp det i de trådarna som det ör skrivet i. Jag har tidigare tävlat i orientering, och tyckte det var det roligaste på idrotten i skolan (värst var dans...). Så ni som inte tycker om orientering, kan ni förklara varför? Det är bara en spontan, oviktig undran men hade vart intressant att veta :)

När jag var barn tränade och tävlade jag i orientering. Dock sämst. Alla i min släkt på pappas sidor var stjärnor, men jag lärde mig ALDRIG hur karta och kompass fungerade. En gång gick pappa efter mig, och när jag stod och funderade på om jag skulle ta höger eller vänster så busvisslade han och manade mig åt vänster. Jag var väl 8-9 år? På högstadiet vann jag Kommunmästerskapet ena året, och vände kartan upp och ned det andra året. Det säger allt.
 
Jag som alltid hatade gympa och aldrig haft bättre betyg än 2 tyckte att orientering var det enda roliga. Om jag skulle sysslat med någon idrott som inte innefattar hästar skulle det varit orientering.
Jag var rätt gammal när jag insåg att inte alla människor bara tittar på en karta och sen går rätt. Sen förstod jag att inte alla har samma lokalsinne som jag.
 
Jag har orienterat sedan jag var 9 år och älskar kombinationen av fysisk och mental utmaning som det ger att springa en bana.

Men jag HATADE skol-orienteringen; dåliga banor som var för långa och svåra. Barn som sprang vilse och grät. Efter att två elever på mellanstadiet fick plockas upp en mil från skolan, så tog jag och min far över och arrangerade alla skol-orienteringar fram till gymnasiet. Det fick den fina effekten att klasskamraterna tyckte orientering var kul och inte en nörd-grej.

Så jag tror mycket på att många får en kass introduktion till sporten.
 
Jag har orienterat sedan jag var 9 år och älskar kombinationen av fysisk och mental utmaning som det ger att springa en bana.

Men jag HATADE skol-orienteringen; dåliga banor som var för långa och svåra. Barn som sprang vilse och grät. Efter att två elever på mellanstadiet fick plockas upp en mil från skolan, så tog jag och min far över och arrangerade alla skol-orienteringar fram till gymnasiet. Det fick den fina effekten att klasskamraterna tyckte orientering var kul och inte en nörd-grej.

Så jag tror mycket på att många får en kass introduktion till sporten.

Precis!

Av naturliga skäl är ju de allra flesta idrottslärare inte orienteringsbanläggare. Det är inga banor eleverna ska springa utan ett gäng kontroller i skogen de ska hitta till. Inget annat än kontrollernas individuella placering är anpassade till kunskapsnivån.

Om alla skolelever introducerades med riktiga banor med rätt längd och rätt antal kontroller, med ordentliga ledstänger och tillräckliga infångare skulle nog uppfattningen om orientering hos många vara ganska mycket annorlunda :)
 
Saknar helt lokalsinne, så jag blir vilse omgående. Men springa i skogen är kul, bara momentet orientering suger. :D
Tillägg på detta. Jag fick en snabbkurs i hur en kompass fungerade i ett kök hos min bror, av hans fru. Och typ en förklaring om hur man skulle använda kartan. Dagen efter deltog jag i en riktig tävling. Undrar om det var på o-ringen?? Hon var superduktig och tävlade mycket men hade typ stukat foten och fick inte igen anmälningsavgiften. Jag var nog ute skitlänge och var vilse typ direkt och hittade inte en kontroll.

Detta är 100% sant. :laugh:
 
Vad är en öppen bana? 🙂

En bana som vem som helst kan springa. Du behöver inte vara medlem i någon klubb utan åker till tävlingsplatsen och köper dig en startplats. Det brukar finnas ett antal olika öppna banor i olika svårighetsgrader. Man får titta på kartorna och banorna och välja innan man anmäler sig. Allt från helt nybörjare till svår bana. Du kan starta när du vill, man kan springa i par eller grupp om man vill. Och resultattiden tittar man också bara på om man vill ;)
 
Tillägg på detta. Jag fick en snabbkurs i hur en kompass fungerade i ett kök hos min bror, av hans fru. Och typ en förklaring om hur man skulle använda kartan. Dagen efter deltog jag i en riktig tävling. Undrar om det var på o-ringen?? Hon var superduktig och tävlade mycket men hade typ stukat foten och fick inte igen anmälningsavgiften. Jag var nog ute skitlänge och var vilse typ direkt och hittade inte en kontroll.

Detta är 100% sant. :laugh:

Om det var typ 20 000 deltagare så var det o-ringen. Om det var typ 500 deltagare så var det en vanlig tävling ;) (finns lite där emellan också såklart men o-ringen är gigantisk jämfört med det mesta)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 257
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 734
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 984
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 879
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp